نسخه الکترونیک راهکاری برای تسهیل در ارائه خدمات

سازمان تامین‌اجتماعی به منظور هوشمندسازی خدمات به بیمه‌شدگان و مستمری بگیران هدفگذاری الکترونیکی شدن اقدامات و خدمات را در دستور کار قرار داده است و یکی از مهمترین این خدمات اجرای طرح نسخه الکترونیک و حذف دفترچه‌های بیمه درمانی است.

به گزارش آتیه آنلاین، تامین‌اجتماعی هرساله برای صدور دفترچه‌های درمانی خود هزینه‌های زیادی را صرف می کرد که امروزه با اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک، تشکیل پرونده سلامت و الکترونیکی شدن این خدمات، هزینه‌های سازمان کاهش چشمگیری داشته است.
الکترونیکی شدن خدمات در تسهیل ارائه خدمات به بیمه‌شدگان و بازنشستگان بر کسی پوشیده نیست و این موضوع بسیار مهم است که هوشمندسازی خدمات گام بلندی از سوی تامین‌اجتماعی برای سرعت بخشیدن به این خدمات و  اجرای آنها به بهترین شیوه‌ها است.
سازمان تامین اجتماعی به منظور تسهیل در ارائه خدمات و افزایش رضایتمندی بیشتر بیمه شدگان و مراجعان به سمت ارائه خدمات الکترونیک و غیرحضوری پیش رفته است که با افزایش خدمات دیجیتال در حوزه درمان، طرح نسخه نویسی الکترونیک به عنوان بزرگترین طرح تحولی را در دست اجرا دارد.  
آبان ۱۳۹۴ با حضور مرحوم سیدتقی نوربخش در استان یزد، اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی کلید خورد و این اقدام در واقع اثری ماندگار بود که آغاز آن را در یزد شاهد بودیم و اکنون به صورت گسترده در سراسر کشور اجرا می‌شود. در گام اول حذف دفترچه‌های بیمه و صرفه‌جویی در این زمینه برنامه‌ریزی شد.

پس از آن استفاده از نسخه الکترونیک، برای نخستین‌بار توسط سازمان تامین‌اجتماعی از سال ۱۳۹۵ به صورت پایلوت در مراکز ملکی آغاز شد و تا پایان همین سال در تمامی مراکز درمانی تامین‌اجتماعی به اجرا درآمد. اجرای موفقیت‌آمیز این طرح سبب تعمیم آن به مراکز طرف قرارداد تامین‌اجتماعی شد و سال ۱۳۹۷، طرح به صورت کامل در کل کشور اجرا شد.  
سازمان تامین اجتماعی که در راستای مسیر تحول دیجیتال و خدمات الکترونیک پیشگام است، با اجرای طرح ۳۰۷۰ گام‌های اساسی برای ارائه خدمات غیرحضوری برداشته است تا بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران این سازمان نیز در بهترین شرایط خدمات دریافت کنند.

اجرای طرح ۳۰۷۰، حذف دفترچه‌های بیمه و تشکیل پرونده سلامت
 طرح ۳۰۷۰(ارائه ۳۰ خدمت به صورت غیرحضوری برای کاهش ۷۰ میلیون مراجعه به واحدهای اجرایی سازمان تامین اجتماعی) از آبان ۱۳۹۹ کلید خورد، تا با این اقدام حذف کاغذ و چاپ نشدن دفترچه‌های تامین اجتماعی رقم بخورد و هزینه‌های چاپ نیز کاهش یابد.
البته اجرای نسخه الکترونیک به عنوان یکی از مهمترین بخش‌های اجرای این طرح است چرا که با این اقدام، تامین اجتماعی برای تمام بیمه‌شدگان پرونده سلامت الکترونیک تشکیل داده است و از این طریق تمام افراد تحت پوشش تامین اجتماعی یک پرونده کامل سلامت به همراه تمام اقدامات خود را خواهند داشت.
از آنجا که تامین اجتماعی پیشرو در ارائه خدمات دیجیتالی است، به همین دلیل افزایش خدمات غیرحضوری و تشکیل پرونده سلامت الکترونیک برای تمامی بیمه شدگان پس از توقف صدور دفترچه‌های کاغذی انجام شد. با حذف دفترچه‌های درمانی از اول اسفندماه ۹۹ پرونده سلامت بیمه شدگان تحت پوشش این سازمان  براساس خط مشی سازمان و در ادامه فرایند توسعه خدمات دیجیتالی و فراهم شدن بستر اولیه با راه‌اندازی نسخ الکترونیک، انجام شد و دیگر در هیچ یک از شعب و کارگزاری‌های تامین اجتماعی دفترچه درمانی صادر نشد.

مزایای اجرای نسخه الکترونیک
این اقدام به عنوان گام بعدی سازمان در مسیر حذف تدریجی دفترچه‌های کاغذی بود و به مرور بیمه شدگان و مستمری بگیران با دفترچه‌های کاغذی خداحافظی کردند البته افزایش دقت، کاهش خطاهای کاربردی در نسخه پیچی، صیانت از محیط زیست و حفظ درختان با حذف استفاده از کاغذ، سرعت بخشیدن به امور و ارائه خدمات مطلوب تر با استفاده از خدمات الکترونیکی از مهمترین مزایای این طرح است.
با اجرای نسخه نویسی الکترونیکی، پرونده الکترونیک سلامت بیماران نیز محقق شد، از آنجا که در سیستم کاغذی به طور معمول بیماران پرونده کاملی نداشتند، اما اکنون فرصت خوبی برای تشکیل پرونده الکترونیک سلامت به دست آمده و یک کار ملی بزرگ است که نفعش برای نظام سلامت و بیمار است.
در راستای اجرای طرح نسخه الکترونیک و تشکیل پرونده سلامت برای بیماران، دسترسی پزشک به سوابق پزشکی ممکن شد و این امر نقش اساسی در روند درمان و  بهبودی بیماران دارد.  
همچنین با حذف دفترچه‌های درمانی بیمه و اجرای نسخه الکترونیک، پرداختی‌های مراکز درمانی طرف قرارداد این سازمان به‌روز شد تا تمایل بیشتری نسبت به ادامه طرح نسخه الکترونیک داشته باشند.
اجرای نسخه الکترونیک طرح مناسبی برای ارائه بهتر خدمات به بیمه شدگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی است و اکنون ۱۰۰ درصد نسخ تولیدی در مراکز ملکی تامین اجتماعی به صورت الکترونیکی است.
یکی دیگر از مزایای مهم اجرای نسخه الکترونیک کاهش خطای پزشکی است چرا که تمامی داروهای موردنیاز پزشکان در این سامانه طراحی شده است و پزشک می‌تواند دارو را انتخاب و داروخانه دیگر با مشکل بدخط بودن پزشکان مواجه نیست.

گام بلند تامین‌اجتماعی برای ارائه خدمات به بهترین شیوه
حذف دفترچه درمانی و اجرای نسخه الکترونیک گام بلند سازمان تامین اجتماعی است تا بیمه شدگان و مستمری بگیران بتوانند خدمات خود را به بهترین شیوه و در سریعترین زمان دریافت کنند.
با اجرای طرح نسخه الکترونیک گام‌های اساسی در راستای ارائه خدمات مطلوب به بیمه‌شدگان و مستمری بگیران، افزایش خدمات غیرحضوری، کاهش خطای پزشکی، افزایش دقت در ارائه خدمت به مراجعان و کاهش هزینه‌های مصرفی تامین اجتماعی برداشته شود.

سرعت بخشیدن به روند تکمیل طرح نسخه الکترونیک 
میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در این باره گفت: در زمینه نسخه‌الکترونیک با وجود پیشرفت قابل ملاحظه؛ هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم و روند ارتقاء و تکمیل این طرح باید به سرعت تکمیل شده و در آینده نزدیک تمامی نسخ در بستر سامانه الکترونیک تجویز و پیچیده شوند.
وی ادامه داد: نظارت و بازرسی منظم از داروخانه‌های طرف قرارداد برای اطمینان از کارکرد مناسب سامانه نسخه‌الکترونیک و توجه ویژه به پایداری و سرعت قابل قبول سامانه نیز باید مورد توجه باشد و اختلال در سامانه نسخه‌الکترونیک به هیچ عنوان قابل قبول نخواهد بود.
موسوی تسهیل در استفاده از سامانه نسخه‌الکترونیک را از دیگر راهبردهای سازمان تأمین‌اجتماعی برشمرد و گفت: استفاده پزشکان و داروخانه‌ها از سامانه نسخه‌الکترونیک تأمین‌اجتماعی باید با حداکثر سهولت ممکن باشد و در این زمینه می‌توانیم از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان نیز استفاده کنیم.
مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی گفت: حوزه فناوری‌اطلاعات و حوزه درمان سازمان تأمین‌اجتماعی در زمینه ارتقاء سامانه نسخه‌الکترونیک مسئولیت مشترک دارند و باید با هماهنگی بین بخشی و تقسیم وظایف در اسرع وقت برنامه زمان‌بندی توام با اولویت‌بندی وظایف را برای نسخه‌الکترونیک تنظیم کنند تا بتوان برنامه‌های آتی در حوزه نسخه‌الکترونیک و رسیدن به نقطه مطلوب را به روشنی طراحی کرد.

نسخه الکترونیک دستاورد مهم تامین اجتماعی 
موسوی نسخه الکترونیک را از دستاوردهای مهم سازمان تامین‌اجتماعی و نظام دانست و گفت: برای رفع مشکلات این طرح باید به سرعت عمل کرده و با همکاری بین‌بخشی بهترین اقدامات را برای تکمیل این برنامه ملی انجام دهیم.
وی اظهار داشت: اقدامات مشترک زیادی بین سازمان‌های بیمه‌گر اصلی کشور وجود دارد و باید با همکاری بین بخشی به دنبال اتخاذ بهترین تدبیر برای پیشبرد امور بوده و هدف اصلی این جلسه هماهنگی در سیاستگذاری برای ارائه خدمات است. پیشبرد برنامه نسخه الکترونیک از جمله زمینه‌های مهم همکاری بین بخشی بوده و امید است، بتوانیم کار را به خوبی پیش برده و برای ارائه تعهدات جدید نیز هماهنگی بیشتری داشته باشیم.
اجرای نسخه الکترونیک اکنون به صورت همزمان در سازمان تامین‌اجتماعی و مراکز طرف قرارداد در وزارت بهداشت و بیمه سلامت در حال اجراست که امیدواریم با تحقق ۹۰ درصدی که این طرح در کشور دارد بتوان خدمات مطلوب‌تر و بهتری به بیمه‌شدگان ارائه داد تا طرح به طور ۱۰۰ درصد در کشور پیاده‌سازی شود.

گزارش از: مهناز بیرانوند

کد خبر: 50979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =