کاهش مدت زمان رسیدگی به اسناد پزشکی از ۶۰ به ۴۰ روز

معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی استان هرمزگان از رشد ۳۴ درصدی نسخ درمانی در این استان خبر داد و گفت: مدت زمان رسیدگی به اسناد بستری و سرپایی در گذشته که ۱۰۰ در صد نسخ کاغذی بودند، به طور معمول ۶۰ روز به طول می‌انجامید، اما اکنون با اجرای طرح نسخ الکترونیک، این عدد در بخش اسناد سرپایی و بستری به ۴۰ روز کاهش یافته است.

دکتر سعیده شهراد در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، با اشاره به جایگاه سازمان تامین اجتماعی در پوشش هزینه‌های درمان بیمه‌شدگان گفت: با عواملی چون افزایش سن سالمندی و عدم توزیع یکسان امکانات بهداشتی و درمانی در سطح استان‌های مختلف روبه‌رو هستیم؛ در این میان نقش سازمان تامین اجتماعی در تولید خدمات درمانی و بهداشتی باتوجه به گستردگی جامعه تحت پوشش بسیار پر رنگ بوده است.

وی افزود: در حال حاضر ۵۸۶ مرکز طرف قرارداد داریم که شامل ۲۴ بیمارستان، ۱۵ مرکز دانشگاهی، دو مرکز جراحی محدود، سه بیمارستان خصوصی و چهار مرکز نیروهای مسلح می‌شود. همچنین با ۱۸۷ پزشک، ۱۴۱ درمانگاه، ۱۷۷ مرکز پاراکلینیک و ۵۷ درمانگاه طرف قرارداد هستیم.

معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی استان هرمزگان با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۹ تعداد یک میلیون و ۳۱۳ هزار و ۲۵۶ نسخه و در سال ۱۴۰۰، یک میلیون و ۷۶۱ هزار و ۵۱۲ نسخه رسیدگی و پرداخت شد گفت: این آمار حاکی از رشد ۳۴ درصدی نسخ درمانی است.

شهراد درباره مدت زمان رسیدگی به اسناد پزشکی اظهار کرد: مدت زمان رسیدگی به اسناد بستری و سرپایی در گذشته که ۱۰۰ درصد نسخ کاغذی بودند، به طور معمول ۶۰ روز به طول می‌انجامید؛ اما اکنون با توجه به اجرای طرح الکترونیک نسخ، در بخش اسناد سرپایی و بستری این عدد به ۴۰ روز کاهش یافته است که در صورت اجرای ۱۰۰ در صدی طرح الکترونیک و رفع موانع موجود در رسیدگی، به کاهش مدت زمان رسیدگی اسناد در بخش سرپایی و بستری منجر خواهد شد.

وی با اشاره به تاثیر اجرای نسخه الکترونیک در تسهیل انعقاد قراردادها با مراکز خصوصی گفت: با توجه شرایط استان، پراکندگی پزشکان، فاصله زیاد برخی شهرستان‌ها تا مرکز استان و همچنین شیوع بیماری کووید در گذشته روند طولانی‌تر بود که با اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک موجب الکترونیک شدن درخواست‌ها و تسهیل روند قراردادها با مراکز و به‌خصوص پزشکان شده است.

معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی استان هرمزگان در تشریح آخرین وضعیت پرداخت مطالبات مراکز طرف‌ قرارداد عنوان کرد: مطالبات بخش خصوصی درمانگاه‌ها تا آذرماه ۱۴۰۰، پزشکان تا دی ماه ۱۴۰۰، پاراکلینیک‌ها و داروخانه‌ها تا شهریور ۱۴۰۰ و بیمارستان‌ها تا مهرماه ۱۴۰۰  پرداخت شده است.

شهراد ادامه داد: باید توجه داشت که اولین و مؤثرترین انگیزه جهت شرکت پزشکان در طرح نسخه الکترونیک، پرداخت به‌روز مطالبات بود؛ ولی متاسفانه در ماه‌های اخیر عدم نظم در پرداخت‌ها، نارضایتی و عدم همکاری پزشکان را به همراه داشته که امید است با نظم در پرداخت‌ها باعث پیشرفت در روند طرح نسخه الکترونیک باشیم.

وی با اشاره به  وضعیت پرداخت خسارات در حوزه درمان بیماران خاص و برخی خدمات خاص چون درمان ناباروری اظهار کرد: این روند با توجه به الکترونیک شدن اسناد خسارت متفرقه و برون‌سپاری پذیرش اسناد به کارگزاری‌ها، تسهیل شده است؛ ولی متاسفانه نبود کارگزاری در چند شهرستان از جمله بندرلنگه، بستک، پارسیان، حاجی‌آباد و جاسک چالش‌هایی را به همراه داشته است.

معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی استان هرمزگان افزود: نرم کشوری پرداخت اسناد بستری ۶۰ روز است و همانطور که پیش‌تر اشاره شد خوشبختانه به دلیل مکانیزه شدن پذیرش اسناد این زمان به ۴۰ روز و در مورد اسناد گلوبال و اندوپروتزها به دو هفته رسیده است. اسناد سرپایی خسارت متفرقه شامل بیماران خاص نیز ظرف مدت دو هفته جهت پرداخت آماده می‌شوند که مواردی چون پمپ دسفرال، کیسه کلستومی، رادیولوژی، شیمی درمانی را شامل می‌شود.

شهراد با اشاره به تحت پوشش رفتن خدمت درمان ناباروری از ابتدای شهریور ۱۴۰۰ اظهار کرد: این اقدام، رضایت‌مندی بیمه‌شدگان را در پی داشته است. برای مرکز درمانی دولتی تعرفه دولتی و برای مراکز درمانی خصوصی و غیردولتی تعرفه غیردولتی درمان پرداخت می‌شود و فرایند به این صورت است که در اسرع وقت پرونده بیمار تشکیل، خدمات انجام شده ارسال و رسیدگی و پرداخت صورت می‌گیرد.   پیشنهاد می‌شود که خدمات انجام شده برای بیمار به منظور آمادگی جهت درمان ناباروری نیز جزو تعهد سازمان قرار بگیرد.

وی در خاتمه مروری بر روند ارائه خدمات درمانی به مبتلایان کرونا داشت و گفت: از ابتدای شهریور ماه سال ۱۴۰۰ درمان تمام  بیماران مبتلا به کرونا در بخش بستری و بستری موقت مراکز دانشگاهی رایگان شد. با توجه به اجرای طرح حمایت مالی از ۲۷ اسفند ماه ۱۳۹۹ بیمارانی که در شهرهای فاقد مراکز ملکی هستند و بستری شدند هزینه آنها رایگان حساب شده که درمان کرونا جزء این دسته محاسبه می‌شود که دارو و تمامی خدمات درمانی را دربر می‌گیرد. حذف فرانشیز بستری همچنین برای افراد بالای ۶۵ سال در سراسر کشور اعم از اینکه شهرها یا مناطق دارای مراکز ملکی تامین‌اجتماعی باشند یا نباشند، به اجرا درمی‌آید.

کد خبر: 50943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =