نقش موثر تامین‌اجتماعی در اشاعه فرهنگ فرزندآوری

مدیرکل درمان تامین‌اجتماعی استان تهران ترویج فرهنگ‌ فرزندآوری را در سازمان تامین‌اجتماعی که بیش از نیمی از جمعیت کشور مخاطبان آن را تشکیل می‌دهند، اقدامی موثر در راستای جوانی جمعیت توصیف کرد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، دکتر بابک عدلی در مراسم هفته ملی جمعیت که در سالن اجتماعات این اداره‌کل برگزار شد، افزود: اشاعه فرهنگ فرزندآوری در سازمان به عنوان نهادی که بیش از نیمی از جمعیت کشور یعنی بیش از ۴۳ میلیون نفر را زیر پوشش تامین‌اجتماعی قرار داده است، می‌تواند موثر واقع شود.

وی اظهار کرد: قطعا انجام امور فرهنگی در راستای فرزندآوری از سوی این جامعه بزرگ می‌تواند در اجرای موفقیت‌آمیز طرح در کشور کمک کند.


مدیرکل درمان تامین‌اجتماعی استان تهران با اظهار امیدواری در تداوم مسیر فرهنگ‌سازی در راستای فرزندآوری، گفت: امید است با افزایش فرزندآوری در سلامت کامل و تربیت مناسب، برای کشورمان آینده درخشانی رقم بخورد و نسل آینده، نسلی پیشرو برای شکوفایی مملکت عزیزمان باشد.

عدلی تصریح کرد: برای بسیاری از همکاران ما در سازمان تامین‌اجتماعی، انجام کار خوب سرلوحه زندگی‌شان قرار دارد و قطعا وجود همسر و فرزندان می‌تواند پشتوانه و انگیزه محکمی در دست یافتن به موفقیت‌ها باشد.

وی افزود: در راستای ترویج فرزندآوری در سازمان و به برکت تعدد فرزندان در خانواده سازمان، امید است که گام‌های موثری در زمینه جوانسازی جمعیت برداشته‌ شود.


وظیفه داریم مروج فرزندآوری باشیم


عضو مجمع فعالان جمعیت کشور، تشویق در راستای جوانی جمعیت را به عنوان یک طرح ملی وظیفه تمامی افراد حقیقی و حقوقی جامعه دانست و تصریح کرد: وظیفه داریم مروج فرزندآوری باشیم.

دکتر زهرا عابدی با بیان اینکه قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در آذر ۱۴۰۰ از سوی ریاست‌جمهوری به تمامی دستگاه‌ها ابلاغ شد، افزود: این قانون مشتمل بر ۷۴ ماده است که تمامی مفاد آن مبتنی بر افزایش جمعیت و فرزندآوری است.

وی در مراسم جشن ملی جمعیت که در سالن اجتماعات اداره‌کل درمان تامین‌اجتماعی استان تهران برگزار شد، اظهار کرد: ابتدای سال ۶۸ صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که باید رشد جمعیت ایران تا سال ۱۳۹۰ متوقف شود.

عضو هیات مدیره جمعیت مامایی ایران گفت: نرخ باروری آن زمان ۶.۹ درصد بود و در سال ۱۳۷۲ این میزان به ۲.۲ درصد رسید؛ یعنی نرخ رشد جمعیت در عرض چهار سال کاهش یافت.

عابدی با بیان اینکه به عنوان یک ایرانی در جایگاه حقیقی و حقوقی در راستای افزایش جمعیت وظایفی را برعهده داریم، با اشاره به چالش‌های فرزندآوری در کشور، تصریح کرد: ۲۵ درصد از زوجین کشور نابارور هستند که علاوه بر مسائل جسمانی، عوامل روانشناختی نیز در ایجاد این ناباروری می‌تواند نقش داشته باشد.

وی افزود: چالش بعدی مسائل اقتصادی است که به عنوان یکی از بنرهای موثر در موضوع فرزندآوری شناخته می‌شود. حال اینکه پژوهش‌ها نشان داده است که متغیرهای فرهنگی متاثر از افکار غرب‌گرایانه که از ۳۰ سال پیش تاکنون در کشور رایج شده، عامل کاهش جمعیت و گرایش پدران و مادران به داشتن یک فرزند شده است.


مدرس دانشگاه و روانشناس اظهار کرد: درحال حاضر تعداد موالیدی که مادران در سن باروری دارند، متاسفانه به زیر یک درصد رسیده استکه از سطح جانشینی کمتر است.

عابدی گفت: اگر تا سال ۱۴۰۵ تعداد ۱۰ میلیون نفر به جمعیت کشور افزوده نشود، تبدیل به رتبه یک سالمندی در دنیا می‌شویم و برای نگهداری سالمندان نیز ناچار می‌شویم از سایر کشورها نیرو وارد کنیم.

وی با بیان اینکه مسئله فرزندآوری مانند یک مسئله امنیتی شده است، تصریح کرد: وظیفه داریم که مروج فرزندآوری باشیم.


عضو مجمع فعالان جمعیت کشور افزود: توجه به سبک زندگی می‌تواند در فرزندآوری موثر واقع شود و ما آموزه‌هایی از طب سنتی در زمینه سبک زندگی و پرورش نسل آینده داریم.

عابدی اظهار کرد: برای مثال فرزندان ما باید خواب با کیفیتی داشته باشند تا بتوانند در آینده وظایف پدری و مادری خود را ایفا کنند. اما با تکنولوژی کنونی جوانان و حتی کودکان تا پاسی ز شب بیدار می‌مانند و دیر می‌خوابند که این مسئله می‌تواند در رشد آنه تاثیر سوء برجای گذارد.

وی گفت: همچنین در بحث تغذیه، نحوه خوردن، جویدن غذا، بدخوری‌هایی مانند مصرف فست‌فود در سبک زندگی موثر است که ان‌شاءالله در روزهای آتی آموزش‌هایی را برای داشتن سبک زندگی سالم به صورت آنلاین ارائه خواهیم داد.


به گزارش آتیه‌آنلاین، مراسم جشن ملی جمعیت با حضور مدیرکل درمان تامین‌اجتماعی استان تهران، معاونان و مدیران این اداره‌کل و مسئولان ستاد اقامه نماز کشوری و استان تهران به عنوان میهمانان ویژه و با حضور جمعی از خانواده‌های کارکنان این اداره‌کل در سالن اجتماعات این نهاد برگزار شد و در پایان این مراسم از خانواده‌هایی که دارای سه فرزند و بیشتر هستند، تجلیل به عمل آمد.

کد خبر: 50738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =