بهبود شاخص‌های فقر با هوشمندسازی یارانه‌ها

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تشریح جزییات دهک بندی یارانه ای جدید گفت: هوشمند سازی یارانه ها منجر به بهبود شاخص های فقر در جامعه خواهد شد

به گزارش آتیه آنلاین، حجت الله عبدالملکی با حضور در برنامه میز اقتصاد شبکه خبر اظهار داشت: پایگاه رفاهی ایرانیان تا ۹۵ درصد در وزارت کار تکمیل شده و درصد اندک باقی مانده مربوط به نرسیدن اطلاعات برخی از برخی دستگاه ها است که البته جای نگرانی برای مردم نیست و دهک بندی ها بر این اساس، محتاتانه صورت می گیرد.

وی اضافه کرد: روز شنبه دهک بندی اولیه به سازمان هدفمندی یارانه ها صورت گرفته است و البته دائما اطلاعات جدید به پایگاه می رسد و دو شکل اعتراض در قالب اینکه چرا فرد در قالب یارانه بگیران قرار ندارد که در سامانه ای در سازمان هدفمندی یارانه ها صورت می گیرد و شکل دیگر اینکه چرا فرد در دهک های خاص تقسیم بندی شده است که در سامانه وزارت کار قابل انجام است.

وی همچنین افزود: هوشمند سازی یارانه ها منجر به بهبود شاخص های فقر در جامعه خواهد شد و اینکه تا چه میزان این اتفاق می افتد نیاز به برآورد دارد و رسیدگی به فقرا و اقشار کم درآمد در قالب این طرح یارانه ای بیشتر خواهد شد و بهبود ضریب جینی را شاهد خواهیم بود.

بانک های اطلاعاتی مختلفی در تعیین دهک بندی ها دخیل هستند و با تغییر اطلاعات دهک بندی ها مدام تغییر می یابد و در واقع این یک فرایند پویا است.

وزیر کار تصریح کرد: در خصوص روش های پرداخت یارانه ها در قالب های اعتباری و نقدی بر اساس دهک بندی جدید پرداخت یارانه ها، تصمیم گیری با دولت در قالب ستاد اقتصادی و ستاد تنظیم بازار است که وزارت کار نیز در آنها عضویت دارد و مسئولیت مستقیم وزارت کار رصد شرایط اقتصادی، دهک بندی جدید خانوارها و رسیدگی به اعتراضات مرتبط با دهک بندی و پرداخت یارانه ها است.

اشاره به ارتقاء فرهنگ کار در صحبت‌های مقام معظم رهبری

عبدالملکی بیان داشت: همانطور که انتظار داشتیم، صحبت های امروز رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با جمعی از کارگران کشور، راهبری بود و به فرهنگ کار که باید ارتقاء پیدا کند اشاره جدی داشتند و اینکه جمعیت غیرفعال در کشور ما نسبت به خیلی از کشورهای دیگر بالا است و در این خصوص باید به تقویت فرهنگ کار بپردازیم.

وی ادامه داد: حضرت آیت الله خامنه ای همچنین اشاراتی در خصوص وظایف دولت در ارتباط با کارگران مطرح کردند و به مسئله توسعه آموزش های فنی و حرفه ای تاکید فراوان داشتند و سه محور مهم که در برنامه ریزی ها باید مورد توجه باشد نیز در قالب برنامه ریزی در خصوص ایجاد فرصت های شغلی بیشتر، تنظیم رابطه کار و سرمایه و امنیت شغلی از طرف مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفت.

رشد دوبرابری مراکز آموزش مهارت جوارکارکاهی

وزیر کار با اشاره به اینکه در خصوص مراکز آموزش مهارت جوارکارگاهی که با همکاری کارخانجات تاسیس می شوند، در نیمه دوم سال گذشته تقریباً ۶۰۰ واحد جدید راه اندازی صورت گرفت، بیان کرد: در طول ۳۰ سال گذشته ۶۰۰ واحد آموزش مهارت جوارکارگاهی در کشور فعال بودند که در طول ۶ ماهه دوم سال گذشته رشد دو برابری دراین حوزه به ثبت رسید.

وی در ادامه عنوان کرد: ارزایابی مهارتی در سازمان فنی و حرفه ای در حال حاضر نسبت به گذشته بسیار دقیق تر انجام می شود و اینکه کارفرمایان به راه اندازی این تعداد از مراکز آموزش مهارت کمک کرده اند نشان از ترغیب آنها به افزایش بهره وری نیروی کار است و کارگران نیز به دلایل افزایش مهارت و دستمزد بیشتر اقبال به کسب آموزش های مهارتی در این مراکز داشته اند.

وی گفت: صدور مجوز آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای در مدت قعالیت دولت سیزدهم سه روزه شده است و این در حالی است که در گذشته این مجوزها در مدت ۶ تا ۸ ماهه صادر می شد و قابل اشاره است که در مدت ۶ ماهه اول سال گذشته تعداد ۵۰ مجوز تاسیس آموزشگاه آزاد مهارتی در کل کشور صادر شده بود که در ۶ ماهه دوم این تعداد به چهار هزار و ۵۰۰ مورد رسید که یکهزار و ۵۰۰ آموزشگاه آغاز به کار داشتند.

عبدالملکی تصریح کرد: در این خصوص تاسیس آموزشگاه به اشتغال کمک می کند و آموزش های ارائه شده نیز اشتغال آفرین است و امسال پیش بینی رشد ۳۰ درصدی آموزشهای فنی و حرفه ای را در سیاست ها داریم.

وی ادامه داد: اگر مسئله آموزش های مهارتی را در کشور حل کنیم، در حدود ۵۰ درصد مشکل اشتغال کشور حل خواهد شد و اگر نیرو کار جویای کار را ترغیب به کسب آموزش های مهارتی کنیم، فرصت های شغلی برای آنها موجود است.

وی در ادامه اظهار داشت: در خصوص جذب نیروی کار در بازار کار، فعالیت های فرهنگی و برای ارتقای فرهنگ کار در قالب نهضت ملی فرهنگ کار و پرداختن به موضوع حقوق و دستمزد نیروی کار به صورت توامان باهم می تواند در حوزه اشتغال اثرگذار باشد و پیش بینی ما این است که در سال ۱۴۰۱ تعداد یک میلیون اشتغال جدید در کشور ایجاد شود.

پیش‌بینی ۳۰ میلیون نفر ساعت آموزش دانش‌بنیان

وزیر تعاون همچنین افزود: از سه ماهه چهارم سال گذشته در خصوص آموزش های مهارتی تمرکز داشته ایم و به طور خاص آموزش های دانش بنیان و مشاغل نوین و مشاغل آینده را مدنظر قرار داده ایم و هدفگذاری این است که در این حوزه ها ۳۰ میلیون نفرساعت آموزش مهارتی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه بخش دانش بنیان در وزارت کار در دو بخش آموزش های دانش بنیان و ورود شرکت ها به حوزه تولید و اشتغال دانش بنیان برنامه ریزی و فعالیت دارد، گفت: تقریبا ۴۰۰ شرکت ذیل صندوق های بازنشستگی زیرمجموعه وزارت کار داریم که برخی از این شرکت ها امکان فعالیت های گسترده دانش بنیان دارند و این جریان آغاز شده است.

رشد بهره‌وری با افزایش دستمزد

وزیر کار اضافه کرد: افزایش ۵۷ درصدی دستمزد کارگران مصوبه شورای عالی کار و برای همه لازم الاجرا است و حقوق کارگران دارای سه جزء است که یک بخش آن رشد ۵۷ درصدی داشته و در مجموع  بر اساس مصوبات شورای عالی کار دستمزد کارگران رشد ۵۳ درصدی در سال ۱۴۰۱ داشته است.

وی خاظرنشان کرد: بر اساس یکی از نظریات اقتصادی، یکی از اثرات افزایش دستمزد افزایش بهره وری است و این موضوع باعث رشد قدرت تولیدی کارگران و کارگاه ها و همچنین سودآوری بیشتر واحدهای تولیدی خواهد شد و در این خصوص می بینیم که در ۶ هفته ابتدای سال در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته ۳۴ درصد تعدیل نیروی کمتری صورت گرفته است و در راستای ایجاد فرصت های شغلی نیز به صورت اجمالی می توان از اشتغال به کار دهه ها هزار نفر در یک ماه نیم گذشته یاد کرد.

تهیه بسته تشویقی اشتغال برای کارفرمایان

وزیر دولت سیزدهم گفت: برای تشویق واحدهای تولیدی که علاوه بر تثبیت نیروی کار موجود اقدام به جذب نیروی کار جدید و اشتغال زایی می کنند بسته ای از طرف دولت درحال تهیه و جمع بندی است که در قالب یک خبر بسیار عالی برای کارفرمایان بزودی اعلام می شود و این بسته شامل مجموعه ای از حمایت های مالی، مالیاتی، بیمه ای، آموزش های مهارتی و بازاریابی است که این امکانات در بازار کار بی سابقه است.

کد خبر: 50400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =