مسئله بنگاه‌های مشکل‌دار؛ کلید حل چالش اشتغال

چالش های مرتبط با تولید و اشتغال در کشور دارای سوابق بلندمدت است و دولت ها در دوره های گذشته با ارائه راهکارهای متفاوت و با توجه به میزان اهمیت مسائل در ارتباط با تولید و ایجاد فرصت های شغلی برای کاهش همزمان نرخ بیکاری و ایجاد شرایط رونق تولید، حل این چالش ها را در سیاستگذاری مدنظر داشته اند.

به گزارش آتیه آنلاین، مسائل گسترده ای از جمله جذب سرمایه گذاری، ایجاد بسترهای کارآفرینی، ترغیب بخش غیردولتی در قالب بخش خصوصی و تعاونی ها برای حضور در بازار کار و تولید، عدم سیاست گذاری مناسب جهت هداست سرمایه به بازار اشتغال و تولید، نبود بستر فکری برای ترویج فرهنگ اشتغال و کارآفرینی، اثرگذاری اندک برنامه ریزی های مهارت محور در تربیت نیروی کار ماهر، بهره وری پایین تولید و نیروی کار، مسائل بنگاه های دارای مشکل و بسیاری دیگر از شاخص های موثر در تولید و اشتغال موجب عدم بهره برداری از بازار کار و تولید متناسب با توانمندی های موجود شده است.

مسئله بنگاه های مشکل دار در طولانی مدت، علاوه بر خروج بنگاه ها از مسیر تولید و اثربخشی در اقتصاد و توسعه کشور، با ایجاد شرایط تعدیل نیروی کار، افزایش نرخ بیکاری را موجب شده و به دنبال آن، تحمیل هزینه های بیمه بیکاری به سازمان تأمین اجتماعی، کاهش سطح رفاه عمومی بخصوص در اقشار کارگری و همچنین اختلال در بازار کار و تولید کشور را ممکن می کند و عدم توجه به حل مسائل این بنگاه ها در طول سالها باعث تعطیلی خطوط تولید آنها در طول سالها و حتی دهه های اخیر شده است.

از جمله مسائلی که شرایط بخشی امروز بخشی از بنگاه های اقتصادی و تولیدی را در کشور بوجود آورده و باعث تعدیل نیروی گسترده و تعطیلی بسیاری از این واحدهای در دوره های بلندمدت شده، سیاست های اشتباه اقتصادی در حمایت از تولید و بسترسازی برای ارتقاء رو رونق تولید است که در قالب کمبود حمایت های تسهیلاتی و عدم اختصاص وام های با نرخ سود پایین برای کمک به واحدهای تولیدی، بی توجهی به قوانین و مقررات آسیب زا و با کارکرد پایین و عدم وضع قوانین تسریع و تسهیل کننده شرایط تولید قابل اشاره است.

بازگشت ۵۰۰ هزار نفر به کار با حل مشکلات بنگاه‌ها

دولت سیزدهم با تمرکز بر موضوع رونق تولید و سیاست گذاری در ارتقاء شرایط کسب و کارها و تسهیل گری در حوزه اشتغال مولد، تلاش در حل مسائل مرتبط با بنگاه های دارای مشکل را به عنوان یکی از راهکارهای حل چالش اشتغال، بیکاری و تولید قرار داده است و در این خصوص به طور مشخص، یکی از هدفگذاری های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر بررسی و چاره اندیشی برای حل مشکلات بنگاه های تعطیل شده و بازگشت کارگران به کار و رونق تولید در این بنگاه ها تعریف شده است.

«حجت الله عبدالملکی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هفته گذشته در سخنرانی پیش از خطبه های نمازجمعه با اشاره به اینکه مسئله امنیت شغلی کارگران هم برایمان اهمیت دارد، گفت: به مشکلات حدود یک هزار و ۶۷ شرکت و کارخانه دارای مشکلات اقتصادی رسیدگی و با حل مشکلات آنان برای ۵۰۰ هزار نفر امنیت شغلی ایجاد کردیم و این افراد به کار برگشتند.

اولویت وزارت کار در حل مسئله بنگاه‌های مشکل‌دار

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به سیاست احیای بنگاه‌های مشکل دار و آسیب دیده در وزارت کار، اولویت هدفگذاری مناطق بحرانی اشتغال کشور را شهرستان‌های دارای بحران بازار کار ذکر می کند.

محمود کریمی بیرانوند ضمن اشاره به تاکید وزیر کار درباره احیای بنگاه‌های آسیب دیده می گوید: یکی از برنامه‌ها و سیاست‌های مهم وزارت کار توجه به واحدهای اقتصادی و به ویژه بنگاه‌های آسیب دیده از کرونا است و رویکرد وزارتخانه بر این محور قرار گرفته تا از طریق احیای بنگاه‌ها و بازگشت آنها به چرخه تولید، علاوه بر حفظ اشتغال موجود، ظرفیت اشتغالزایی را افزایش دهیم.

به گفته وی، یکی از اقدامات موثر وزارت کار در شش ماه گذشته بررسی نقاط بحرانی اشتغال استان‌ها و واحدهای راکد یا مشکل‌دار و همچنین ارتباط چهره به چهره با سرمایه‌گذاران و پیش بینی بسته های اشتغالزا برای استان‌ها بوده است.

کاهش چشمگیر بنگاه‌های مشکل‌دار در ۶ ماهه پایانی ۱۴۰۰

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از کاهش تعداد کارگاه ها و بنگاه های اقتصادی مشکل دار در شش ماه گذشته خبر داد و می گوید: مشکل ۱۲ هزار نفر از کارگران این بنگاه‌ها نیز طی این مدت برطرف شده است.

به گفته علی حسین رعیتی فرد، در سال گذشته بیش از یکهزار و ۷۰۰ بنگاه اقتصادی دارای مشکل وجود داشت که در جهت حفظ اشتغال آنها تلاش شد و تعداد بنگاه های مشکل دار به ۱۷۰۷ بنگاه رسید.

به گفته وی، با تلاش‌های صورت گرفته، ۸.۶ درصد بنگاه‌های مشکل دار نسبت به قبل کاهش پیدا کرده است؛ همچنین تعداد کارگاههای دارای مشکل از ۱۰۴۴ کارگاه به ۹۵۳ کارگاه رسیده است و طی این مدت تعداد کارگران دارای اختلاف و مشکل نیز از ۱۲۷ هزار نفر به ۱۱۵ هزار نفر رسیده و مشکل ۱۲ هزار نفر از کارگران این بنگاهها حل شده است.

وی همچنین کمک به رفع مشکل یکهزار و ۶۷ بنگاه اقتصادی مشکل‌دار جهت حفظ و تثبیت نیروی کار و حمایت از ۲۵۹ هزار و ۵۷۰ کارگر در معرض بیکاری را بخشی از اقدامات وزارت کار در راستای حمایت از اشتغال دانست.

حل مشکل بنگاه‌های تولیدی در راستای توسعه اشتغال

یک فعال و کارشناس بازار کار با بیان اینکه اشتغال و تولید با ایجاد بسترهای اجرایی در بنگاه‌های مشکل‌دار تأمین شده به آتیه آنلاین گفت: این بنگاه‌ها با حمایت‌های خاص می‌توانند به گذشته موفق بازگشته و توسعه آنها می‌تواند هدف‌گذاری های اشتغال را ممکن کند.

علیرضا حیدری همچینین اضافه کرد: دولت با تمهیداتی در خصوص بازپرداخت تسهیلات و هزینه‌های جاری بنگاه‌های اقتصادی و با حمایت از فعالیت‌های اقتصادی بنگاه‌هایی که با مشکل مواجه هستند، می‌تواند بستر فعالیت مجدد این مراکز تولیدی و بازگشت آنها به چرخه تولید را آماده کرده و در مسیر رونق تولید با حمایت از کارگاه‌ها و سرمایه‌گذاران، موجب اشتغال زایی شود.

این کارشناس حوزه بازار کار با بیان اینکه با برطرف کردن مشکلات حوزه تولید در کارگاه‌هایی که مشکلات مختلفی را تجربه می‌کنند، راه‌اندازی مجدد قطار تولید و رونق و توسعه اقتصادی اتفاق خواهد افتاد، تصریح کرد: اگر به دنبال اولویت‌بندی در خصوص حفظ اشتغال موجود و یا ایجاد اشتغال جدید باشیم، حمایت از بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی دارای مشکل، می‌تواند در اولویت قرار گیرد.

به گفته حیدری، اولویت دهی حل مشکل واحدهای تولیدی در زمینه های مختلف و بسترسازی برای فعالیت بنگاه ها با تمام ظرفیت اشتغال و تولید از طرف دولت و اقدامات وزارت کار در این بخش، نشان از تلاش در مسیر مناسب در راستای رونق تولید و رفع مشکلات مرتبط با اشتغالزایی است.

کارشناسان اقتصاد، تولید و بازار کار نیز با تاکید بر اینکه تولید به عنوان چرخ گرداننده اقتصاد و ایجاد کننده اشتغال باید در صدر اولویت های سیاستگذاری قرار گیرد، حل مسئله بنگاه های تولیدی دارای مشکل را در چارچوب تکمیل ظرفیت تولید و اشتغال از مهم ترین مسائل مرتبط با تولید در کشور می دانند و با تاکید بر توانمندی نیروی انسانی، بخش خصوصی، فعالان حوزه تعاون و ظرفیت های گسترده در بخش های مرتبط با بازار کار، امکان حل بخش بزرگی از چالش های واحدهای تولیدی و اشتغال را از طریق رفع مشکلات بنگاه های تولیدی و بازگشت آنها و نیروی کار تعدیل شده به چرخه تولید و اشتغال مطرح می کنند.  

کد خبر: 50398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =