همکاری تامین‌اجتماعی برای پایش سلامت کارگران

معاون طب‌کار، پیشگیری و کمیسیون‌های پزشکی اداره‌کل درمان مستقیم سازمان تامین‌اجتماعی ضمن تشریح اقدامات این سازمان در زمینه بهداشت حرفه‌ای و ارتقای سلامت کارگران، بیشترین عامل ازکارافتادگی کارگران را برخلاف تصور عمومی که ناشی از حوادث کار تلقی می‌شود، پنج بیماری مزمن را شامل فشارخون، دیابت، قلبی‌عروقی، ریوی و سرطان‌ها، علت اصلی ازکارافتادگی عنوان کرد و با اشاره به اقدامات سازمان در زمینه پیشگیری از این بیماری‌ها تصریح کرد: سازمان همواره دغدغه سلامت کارگران را دارد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، دکتر مازیار ایکانی در وبینار روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای که در وزارت بهداشت برگزار شد، ضمن گرامی‌داشت روز جهانی بهداشت حرفه‌ای و هفته و روز جهانی کارگر، ایمنی و بهداشت محیط را یکی از نیازهای بنیادین و ذاتی جامعه زحمت‌کش کارگران دانست و افزود: ان‌شاءالله روزی در کشورمان جامعه کارگری از سلامت کار، ایمنی و بهداشت برخوردار شود؛ زیرا انسان سالم، محور توسعه پایدار خواهد بود.

وی اظهار کرد: سازمان تامین‌اجتماعی به عنوان بزرگ‌ترین سازمان بیمه خدمات اجتماعی در کشور به استناد ماده ۳۰ قانون تامین‌اجتماعی در حمایت از پشتیبانی از جامعه شریف کارگران و ارائه خدمات و تعهدات کوتاه‌ و بلندمدت همواره دغدغه کاهش حوادث شغلی، بیماری‌های ناشی از کار و نیز بیماری‌های مزمن غیرواگیر را داشته است.

معاون طب‌کار، پیشگیری و کمیسیون‌های پزشکی تامین‌اجتماعی گفت:‌ به همین مناسبت رویکرد جدیدی در سازمان حاکم شده است تا از غرامت پردازی صرف به یک سازمان پویا، فعال و چابک در عرصه پیشگیری تبدیل شود و از دکترین «درمان محور» به «سلامت محور» حرکت کند.

ایکانی تصریح کرد: براین اساس، تغییرات ساختاری را در سازمان شاهد بودیم که تاسیس ادارات جدید در حوزه ایمنی، بهداشت حرفه‌ای، پیشگیری و غربالگری و نیز بیماری‌های مزمن و سالمندی از نتایج آن بود که این ادارات در زیرمجموعه معاونت طب کار، پیشگیری و کمیسیون‌های پزشکی قرار دارد.

وی افزود: اداره ایمنی و بهداشت طب‌کار که جزو ادارات جدید در سازمان است، در سه حوزه و محور حوزه طب‌کار، حوزه بهداشت حرفه‌ای و بهداشت محیط مشغول سیاست‌گذاری است و اقدامات موثری را در کشور انجام داده است.

معاون طب‌کار، پیشگیری و کمیسیون‌های پزشکی تامین‌اجتماعی با اشاره به وظایف تامین‌اجتماعی در حوزه طب‌کار، اظهار کرد: براساس ماده ۹۰ قانون تامین‌اجتماعی معاینات شغلی بدو استخدام و ادواری از وظایف طب‌کار به شمار می‌رود نیز نظارت بر دستگاه‌ها و پزشکانی که این معاینات شغلی را انجام می‌دهند نیز برعهده این سازمان است.

ایکانی گفت:‌ در حوزه بهداشت حرفه‌ای، در چند سال اخیر، سازمان در اجرای بسته‌های خدمات سلامت کارکنان که مصوبه وزارت بهداشت است، بسیار پیشگام بوده و اقدام به تشکیل دبیرخانه سلامت در ستاد مرکزی و مدیریت‌های درمان استان‌ها به کرده است.

وی تصریح کرد: یکی از اقدامات مهمی که ذیل این دبیرخانه انجام می‌شود، تشکیل شورای ارتقای سلامت ویژه معاینات سلامت شغلی کارکنان است که در سال‌های اخیر به اجرا درآمده و به این ترتیب، سلامت کارکنان پایش پایش می‌شود.

شایع‌ترین بیماری‌های ازکارافتادگی

معاون طب‌کار، پیشگیری و کمیسیون‌های پزشکی تامین‌اجتماعی با اشاره به نتایج تحقیقات این سازمان که برای نختستین‌بار در کشور در زمینه علل ازکارافتادگی کارگران و بیمه‌شدگان، انجام شده است، افزود: علی‌رغم تصور عمومی که حوادث ناشی از کار را عامل اصلی ازکارافتادگی تلقی می‌شود، نتایج تحقیقات نشان داد که این حوادث تنها ۴ درصد علت ازکارافتادگی را شامل می‌شود و حوادث ناشی از کار، بیشتر سبب ازکارافتادگی جزئی را ایجاد می‌کند.

ایکانی اظهار کرد: براساس این پژوهش معلوم شد، شایع‌ترین عللی که منجر به ازکارافتادگی می‌شود، ناشی از بیماری‌های مزمن غیرواگیردار است. این بیماری‌ها شامل  دیابت، فشارخون، بیماری‌های قلبی عروقی، ریوی و سرطان‌ها است که در نظام سلامت نیز درحال پیشگیری و غربالگری است.

وی گفت:‌ در تامین‌اجتماعی این دغدغه و نگاه ایجاد شد که برای کاهش این بیماری‌ها و کنترل آن اقداماتی انجام شود. به همین دلیل به استناد به ماده ۳۵ قانون تامین‌اجتماعی، در جلسات متعددی که در شورای هماهنگی مرکزی بیمه‌شدگان در وزارت کار تشکیل می‌شود، همواره پیشنهاد کرده‌ایم که سازمان حاضر است به عنوان یک ذی‌نفع در موضوع سلامت کارگران، با مشارکت و همکاری با وزارت بهداشت و کار در جهت تجهیز خانه‌های کارگر اقدام کند.

معاون طب‌کار، پیشگیری و کمیسیون‌های پزشکی تامین‌اجتماعی تصریح کرد: همچنین در این سازمان خواستار آن است تا با تشکیل پرونده سلامت الکترونیک کارگران، معاینات ادواری، معاینات بدو استخدام و انجام پیشگیری و غربالگری این پنج بیماری شایع در جمع کارگران، امکان تشخیص، کنترل و درمان این بیماری‌ها فراهم شود.

ایکانی افزود: با رعایت مباحث دیگری از حوزه طب‌کار و بهداشت محیط و کاهش عوامل زیان‌آور محیط کار، یک دوره کار مفید و در نهایت بازنشستگی سالم و سالمند را برای کارگران فراهم کرده و سالمند سالم به جامعه تحویل داده شود.

گفتنی است در این وبینار رییس انجمن علمی بهداشت کار ایران، مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون طب کار مدیرکل درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی و نمایندگان کانون عالی انجمن‌های صنفی و کانون کارفرمایان نیز به ارائه نقطه نظرات خود پرداختند.

کد خبر: 50223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =