قبولی ناپلئونی دولت دوازدهم در مدیریت کرونا

بر اساس نظرسنجی گروه افکار سنجی دفتر طرح‌های ملی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات که در پنج موج کرونا از فروردین ۱۳۹۹ تا اردیبهشت ۱۴۰۰ انجام شد، مردم به دولت نمره حد فاصل ۹.۴۵ تا کمی بیش از ۱۲ در زمینه مدیریت کرونا دادند. به این ترتیب از نگاه مردم، دولت دوازدهم در مدیریت کرونا با نمره ناپلئونی قبول شده است.

به گزارش آتیه آنلاین، گروه افکار سنجی دفتر طرح‌های ملی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در پنج موج کرونا از فروردین ۹۹ تا اردیبهشت ۱۴۰۰ نظر مردم را درباره زمینه‌های مختلف در حوزه بیماری کرونا جویا شده است. این نظر سنجی در موج اول یعنی فروردین ماه ۱۳۹۹ در مراکز استان‌ها از میان مردان و زنان انجام شد ولی در سایر موج‌ها به صورت کشوری برگزار شده است.

بر اساس این نظرسنجی در موج اول که فروردین ماه ۱۳۹۹ بود، اعتماد به آمارهای دولت در زمینه مبتلایان کرونا بین دو طیف اعتماد کم و اعتماد زیاد در نوسان بود. ۳۴.۳ درصد از پاسخگویان به آمار اعلام شده توسط دولت درباره مبتلایان و در گذشتگان ناشی از ویروس کرونا اعتماد کمی داشتند. این در حالی است که با اختلاف اندک نسبت به این دسته از پاسخگویان، ۳۲.۷ درصد افراد به میزان زیادی به آمار و ارقام دولت در این زمینه اعتماد دارند. ۲۹.۲ درصد افراد پاسخگو نیز تا حدودی به آمار دولتی درباره مبتلایان به ویروس کرونا و فوت شدگان ناشی از این ویروس اعتماد دارند.

۳۲.۷ درصد پاسخگویان به میزان کمی به اقدامات دولت در خصوص مدیریت کرونا اعتماد دارند. این در حالی است که ۲۸.۲ درصد افراد پاسخگو میزان اعتماد خود به سیاست‌ها و اقدامات دولت در این خصوص را زیاد ارزیابی کرده‌اند. ۳۲.۶ درصد افراد نیز تا حدودی به اقدامات دولت در مدیریت کرونا اعتماد دارند.

بیشترین اعتماد به دولت دوازدهم در افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی

بر اساس این نظرسنجی در بین گروه‌های سنی جوانان کمترین میزان اعتماد به دولت و اقداماتش به منظور کنترل کرونا گزارش شده است. در بین گروه‌های تحصیلی نیز افراد بدون تحصیلات دانشگاهی بیشتر به دولت در خصوص کنترل کرونا اعتماد داشته‌اند. در نهایت در بین زنان و مردان از لحاظ اعتماد به اقدامات دولت تفاوت معناداری مشاهده نشده است.

از پرسش شوندگان خواسته می‌شود که به دولت بین یک تا ۱۰ نمرده دهند. بر اساس نتایج ثبت شده، میانگین نمره داده شده توسط افراد به مسئولین ۵.۳۳ محاسبه شده است. از آنجا که در سایر نظرسنجی‌ها از افراد خواسته می‌شود به دولت بین صفر تا ۲۰ نمره دهند، نمره دولت در موج اول با لحاظ ضریب تبدیل، ۱۰.۶۶ خواهد بود.

افزایش اندک بی‌اعتمادی به آمارهای دولت در سال تحقیق

نظرسنجی که در موج دوم کرونا و در خرداد ماه سال ۱۳۹۹ انجام شد، نشان داد که میزان بی‌اعتمادی شهروندان نسبت به آمار ارقام دولتی پیرامون کرونا نسبت به نظرسنجی فروردین ماه، افزایش ناچیز ۱.۲ درصدی داشته است. از سوی دیگر میزان اعتماد شهروندان به این نوع آمار نیز ۴.۱ درصد کاهش یافته است.

در این نظرسنجی ۳۲.۳ درصد پاسخگویان به آمار و ارقام دولت در زمینه مبتلایان و فوت شدگان کرونا اعتماد نداشتند. این در حالی است که ۳۰.۳ درصد افراد پاسخگو به آمار منتشر شده از سوی دولت در این زمینه اعتماد دارند. ۳۱.۴ درصد افراد پاسخگو نیز تا حدی به آمار و ارقام دولت درباره مبتلایان به ویروس کویید ۱۹ و فوت شدگان ناشی از این ویروس اعتماد دارند.

بی‌اعتمادی دانشگاهیان به آمارهای دولت دوازدهم

در نظر سنجی موج دوم، مردان در قیاس با زنان کمتر به آمار دولتی در زمینه افراد مبتلا و فوت شده ناشی از کرونا اعتماد دارند. همچنین پاسخگویان دارای تحصیلات دانشگاهی نسبت به افرادی که تحصیلات دانشگاهی ندارند، کمتر به آمار دولت پیرامون مبتلایان به ویروس کووید ۱۹ و فوت شدگان ناشی از آن اعتماد دارند. همچنین پاسخگویان شهرنشین در مقایسه با افراد ساکن روستاها بیشتر به آمار دولتی در این زمینه بی‌اعتمادند. بین متغیر سن و اعتماد به آمار دولتی نیز تفاوت معناداری مشاهده نشده است.

کاهش اعتماد به دولت گذشته در زمینه سیاست‌های مدیریت کرونا

بر اساس مقایسه دو نظر سنجی این پژوهشگاه طی دو ماه (فاصله فروردین تا خرداد ماه ۹۹) میزان اعتماد شهروندان به درستی سیاست‌های دولت در قبال ویروس کرونا به میزان ۱.۷ درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر میزان بی‌اعتمادی به سیاست‌های دولت در این زمینه نیز ۰.۹ درصد افزایش یافته است.

این نظرسنجی نشان می‌دهد که در موج دوم، ۳۱.۸ درصد افراد پاسخگو به اقدامات دولت در زمینه مدیریت کرونا بی‌اعتمادند. از سوی دیگر ۲۷.۹ درصد پاسخگویان به عملکرد دولت برای مدیریت شرایط کرونایی اعتماد دارند. ۳۰.۲ درصد افراد نیز تا حدی به اقدامات دولت برای کنترل کرونا اعتماد دارند.

در مقایسه بین گروه‌های سنی، افراد بین ۳۰ تا ۴۴ سال با اختلاف اندکی با پاسخگویان گروه سنی بالای ۴۵ سال بیشتر به سیاست‌های دولت در قبال کرونا بی‌اعتمادند. همچنین پاسخگویان دارای تحصیلات دانشگاهی در قیاس با افراد بدون تحصیلات دانشگاهی اعتماد کمتری به درستی اقدامات دولت در زمینه مدیریت شرایط ناشی از کرونا دارند. شهرنشین‌ها نیز در مقایسه با ساکنین روستاها بیشتر به سیاست‌ها و اقدامات دولت در قبال کرونا بی‌اعتمادند. زنان و مردان نیز در این زمینه شبیه به یکدیگر می‌اندیشند و تفاوت معناداری بین نظرات آنان وجود ندارد.

در ادامه از پاسخگویان خواسته شد به عملکرد مسئولین از یک تا ۲۰ نمره بدهند که نمره پاسخگویان به عملکرد مسئولین در این موج نظرسنجی به طور میانگین ۱۲.۰۸ محاسبه شد

کاهش بی‌اعتمادی نسبت به آمارهای دولتی 

نتایج پرسش‌های مرتبط با ارزیابی عملکرد دولت در موج سوم که مهرماه سال ۱۳۹۹ انجام شد، در این نظرسنجی وجود ندارد اما در نظر سنجی موج چهارم که بهمن ماه ۱۳۹۹ انجام شد به این نکته اشاره شده است که میزان بی‌اعتمادی مردم در خصوص آمارهای دولتی در زمینه کرونا در بهمن نسبت به مهر ماه کاهش یافته است و از ۴۱.۵ درصد به ۳۴ درصد رسیده است. همچنین بر اساس نتایج موج چهارم نظرسنجی این پژوهشگاه، مشاهده می‌شود که میزان بی‌اعتمادی شهروندان به آمار و ارقام دولت در خصوص مبتلایان و فوت شدگان در اثر کرونا در بهمن ماه نسبت به مهر ماه کاهش یافته است و میزان اعتماد به جز در مهر ماه، سیر نسبتا ثابتی را داشته است.

در نظرسنجی موج چهارم، ۳۴ درصد پاسخگویان به آمار و ارقام دولت پیرامون مبتلایان و فوت شدگان در اثر کرونا اعتماد دارند. از سوی دیگر ۳۱ درصد افراد پاسخگو به آمار دولتی پیرامون مسئله مذکور اعتماد زیادی دارند. ۲۷ درصد پاسخگویان نیز علام کرده‌اند که به آمار منتشر شده از سوی دولت در خصوص آمار و ارقام مبتلایان و فوت شدگان ناشی از کرونا تا حدی اعتماد دارند.

موج بی‌اعتمادی در جامعه شهری

بررسی‌ها در میان گروه‌های سنی و جنسیت‌های مختلف نشان می‌دهد که مردان نسبت به زنان بیشتر اعلام کرده‌اند که به آمار و ارقام دولت در خصوص مبتلایان و فوت شدگان در اثر کرونا بی‌اعتمادند. در بین گروه‌های سنی نیز جوانان و سپس گروه سنی ۳۰ تا ۴۵ سال در قیاس با گروه سنی بالای ۴۵ سال بیشتر بیان کرده‌اند که به آمار دولتی در این زمینه اعتماد کمی دارند.

پاسخگویان دارای تحصیلات دانشگاهی نیز در قیاس با افرادی که تحصیلات دانشگاهی ندارند، بیشتر اعلام کرده‌اند که به دولت در خصوص آمار و ارقام مبتلایان و فوت شدگان در اثر کرونا بی‌اعتمادند. در نهایت پاسخگویان ساکن شهرها نیز در مقایسه با افراد ساکن روستاها بیشتر گفته‌اند که به این نوع آمار دولتی، اعتماد کمی دارند.

کاهش میزان رضایتمندی از کارایی مسئولان نسبت به موج قبل

در ادامه از پاسخگویان خواسته می‌شود که به عملکرد دولت از صفر تا ۲۰ نمره بدهند. بر اساس نظرات مردمی، نمره دولت در این موج به مسئولین ۹.۹۸ است.

مقایسه نتایج کشوری چهار موج نظرسنجی پژوهشگاه نشان می‌دهد که مردم در بهمن ماه نسبت به مهر، کمی از عملکرد دولت رضایت بیشتری دارند، به صورتی که میانگین نمره مسئولین از ۹.۵۳ در مهر به ۹.۹۸ در بهمن ماه رسیده است. اما از سوی دیگر باید به این نکته نیز اشاره کرد که میزان رضایت مردم از کارایی مسئولین در قبال کرونا در بهمن ماه نسبت به خرداد ماه دو درصد کاهش یافته است.

باز هم کاهش اعتماد مردم به آمارهای دولتی

موج پنجم نظرسنجی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ انجام می‌شود. بر اساس نتایج این نظرسنجی میزان اعتماد مردم در خصوص آمار دولتی در زمینه کرونا در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ نسبت به بهمن ماه ۱۳۹۹ قدری کاهش یافته است و از ۳۰.۷ درصد به ۲۸.۱ درصد رسیده است. اما این میزان از تغییر با توجه به فاصله اطمینان این نظر سنجی (حاشیه خطا) از نظر آماری قابل اعتنا نیست.

در این موج، ۴۰.۵ درصد به آمار و ارقام مبتلایان و فوت شدگان کرونا توسط دولت اعتماد کمی دارند. از سوی دیگر ۲۸.۱ درصد پاسخگویان به آمارهای دولتی اعلام شده اعتماد دارند. ۲۷.۱ درصد نیز اعلام کرده‌اند که به آمار منتشر شده از سوی دولت در خصوص میزان مبتلایان و فوت شدگان ناشی از کرونا تا حدی اعتماد دارند.

بر اساس نتایج به دست آمده مردان نسبت به زنان (۳۸.۶ درصد) بیشتر اعلام کرده‌اند که به آمار و ارقام دولت در خصوص مبتلایان و فوت شدگان در اثر کرونا بی‌اعتمادند. در بین گروه‌های سنی نیز جوانان و سپس گروه سنی ۳۰ تا ۴۵ سال در قیاس با گروه سنی بالای ۴۵ سال بیشتر بیان کرده‌اند که به آمار دولتی در این زمینه اعتماد کمی دارند.

 قبولی ناپلئونی دولت دوازدهم در مدیریت کرونا

پاسخگویان دارای تحصیلات دانشگاهی نیز در قیاس با افرادی که تحصیلات دانشگاهی ندارند، بیشتر به آمار و ارقام اعلام شده از جانب دولت در خصوص مبتلایان و فوت شدگان در اثر کرونا بی‌اعتمادند. در نهایت پاسخگویان ساکن شهرها در مقایسه با روستاییان بیشتر گفته‌اند به این نوع آمار دولتی اعتماد کمی دارند.

نیمی از مردم سیاست‌های دولت دوازدهم در خصوص کرونا را درست نمی‌دانند

۴۴.۸ درصد از پاسخگویان به درستی سیاست‌های دولت در خصوص بحران کرونا اعتماد ندارند. در مقابل ۲۱.۲ درصد افراد به اقدامات دولت در خصوص مدیریت بحران کرونا اعتماد دارند. ۲۸.۵ درصد افراد پاسخگو نیز تا حدودی به درستی سیاست‌ها و اقدامات دولت برای بحران کرونا اعتماد دارند.

هرچند میزان اعتماد مردم به سیاست‌های دولت در قبال کرونا در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ نسبت به مهر ماه ۱۳۹۹ افزایش اندکی داشته است اما نسبت به خرداد ماه سال ۱۳۹۹ شاهد کاهش میزان بی‌اعتمادی مردم در ین زمینه هستیم.

به اعتقاد پژوهشگران این نظرسنجی، در اردیبهشت ماه باید نتایج مطالعه با بهمن ۱۳۹۹ مقایسه می‌شد تا اثر موج ابتدای سال ۱۴۰۰ با سهل‌گیری در دوره تعطیلات نوروزی در نگرش مردم بررسی شود.

مردان نسبت به زنان اعتماد کمتری به دولت دارند

در موج پنجم نظرسنجی، ۵۰.۸ درصد از مردان نسبت به زنان (۴۳.۹ درصد) اعتماد کمتری به درستی سیاست‌ها و اقدامات دولت برای بحران کرونا دارند. جوانان یعنی افراد بین ۱۸ تا ۲۹ سال نیز نسبت به سایر گروه‌های سنی، کمتر به درستی سیاست‌های دولت در خصوص وضعیت کرونا اعتماد دارند و با افزایش سن پاسخگویان شاهد افزایش اعتماد در این زمینه هستیم.

پاسخگویان دارای تحصیلات دانشگاهی نسبت به افرادی که تحصیلات دانشگاهی ندارند، بیشتر به سیاست‌های دولت در قبال بحران کرونا بی‌اعتمادند. افراد ساکن شهرها در مقایسه با روستاییان اعتماد کمتری به درستی سیاست‌های دولت در خصوص وضعیت کرونا در ایران دارند.

در ادامه از پاسخگویان خواسته می‌شود که به عملکرد دولت در مدیریت بحران کرونا از صفر تا ۲۰ نمره دهند. پاسخگویان به عملکرد دولت در مدیریت کرونا ۹.۴۵ دادند.

مقایسه یافته‌های نظرسنجی کشوری این پژوهشگاه نشان می‌دهد نمره عملکرد دولت در قبال مدیریت کرونا از خرداد ۱۳۹۹ تا اردیبهشت ۱۴۰۰ تغییر چندانی نکرده است. هرچند با شروع پیک چهارم شاهد کاهش اندک رضایت در ارزیابی عملکرد دولت از سوی مردم هستیم.

کد خبر: 50129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =