نسخه الکترونیک؛ همسویی با پیشرفت‌های پزشکی

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین‌اجتماعی، نسخه الکترونیک را زمینه‌ساز تشکیل سلامت الکترونیک برشمرد که براساس آن امکان پیاده‌سازی سامانه اطلاعات بیماران به صورت یکپارچه فراهم شده و سبب می‌شود تا داده‌ها و اطلاعات بالینی، دموگرافی، اجتماعی و مالی افراد که با مراقبت‌های بهداشتی و درمانی فرد ارتباط دارد، به صورت یکجا و مستند در اختیار کادر درمان قرار گیرد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، دکتر شهرام غفاری با بیان اینکه الکترونیک کردن وضعیت اطلاعات پزشکی و سلامت بیمار یکی از شیوه‌های نوین پزشکی در دنیاست، افزود: هدف از این طرح، جلو رفتن با پیشرفت‌های روزآمد فناوری است؛ این روند امکان بررسی سوابق بیماری افراد و ارائه خدمات و کمک‌های پزشکی را بهتر فراهم می‌کند.

وی اظهار کرد: به زبان ساده نسخه الکترونیک یعنی مکانیزه کردن وظایف و تکالیف واحدهای ارائه دهنده خدمات بهداشت و درمان؛ اما اینکه اهمیت این موضوع در چه مساله‌ای نهفته است، باید تاکید کنم با پیاده‌سازی سامانه اطلاعاتی به صورت یکپارچه، قابلیت کاربری طیف گسترده‌ای از اطلاعات در اختیار پزشک و پرستار قرار می‌گیرد و سبب می‌شود تا داده‌ها و اطلاعات بالینی، دموگرافی، اجتماعی و مالی که با مراقبت‌های بهداشتی و درمانی افراد ارتباط دارد، به صورت یکجا و مستند در اختیار کادر درمان قرار گیرد.

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین‌اجتماعی با اشاره به چالش‌های کنونی نسخه الکترونیک، گفت: مشکلات و چالش‌های این طرح را می‌توان از ابعاد مختلف بررسی کرد؛ عمده این مشکلات ناشی از مسائل زیرساختی است مانند مشکلات مخابراتی، ظرفیت اینترنتی و پهنای باند و ظرفیت سرورها که باعث بروز کندی و قطعی سیستم‌های نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی شده و سبب اعتراض کاربران و گیرندگان خدمات می‌شود.

غفاری تصریح کرد: بخشی از این مشکلات نیز مربوط به سامانه‌های نسخه‌نویسی است؛ مانند اینکه user-friendly نباشد و کار با این سامانه‌ها را سخت کند. همچنین استاندارد نبودن کدینگ خدمات دارو، مقاومتی که به طور طبیعی برخی از موسسات و پزشکان طرف قرارداد نسبت به اجرای طرح دارند، همکاری نه‌چندان خوب برخی از بیمه‌های تکمیلی و بسیاری مسائل دیگر از جمله چالش‌هایی بودند که طرح با آن‌ها روبه‌رو بود که خوشبختانه بسیاری از آن‌ها در گذر زمان درحال حل‌وفصل است.

کد خبر: 49588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =