تامین‌اجتماعی بازوی نظام سلامت در مبارزه با کرونا

به کارگیری مراکز و کادر درمانی سازمان تامین‌اجتماعی به عنوان بازوی قدرتمند نظام سلامت کشور و همراهی با وزارت بهداشت در راستای مقابله با ویروس کرونا در مراکز ملکی سازمان از چند منظر پیشگیری، غربالگری و درمان بیماران تحقق یافته است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، آمادگی سازمان تامین‌اجتماعی برای ارائه خدمات به بیمه شدگان به ویژه در بخش درمان به پیش از شیوع ویروس در کشور یعنی از همان دوران پیدایش کرونا در کشور چین و سرایت آن به سایر کشورها بازمی‌گردد و در همان اوان، در سازمان راهکارهایی برای مواجهه با این بیماری ارائه شد؛ بر این اساس، اولین کمیته کشوری بحران با موضوع بیماری کووید ۱۹ در اوایل بهمن در ستاد مرکزی سازمان تشکیل شد تا استراتژی مقابله با این بیماری در مراکز درمانی پیش‌بینی شود.

به دنبال آن کمیته‌های استانی به ریاست استاندار و دبیری رئیس دانشگاه علوم‌ پزشکی برای اجرای دستورالعمل‌های مربوط به کرونا شکل گرفت؛ زیرا هدف این بود که حوزه درمان سازمان همگام و همراه با سیاست‌های وزارت بهداشت پیش رود.

پس از شیوع کرونا در کشور، فعالیت این کمیته‌ها فزونی گرفت و مهم اینکه نحوه همکاری مراکز درمانی در هر استان از طریق تشخیص این کمیته‌ها در سه قالب مشخص شد؛ قالب نخست اینکه در استان‌های درگیر، کل بیمارستان در اختیار درمان بیماران مبتلا به کرونا قرار گرفته است. بر این اساس، بیماران غیرکرونا به مراکز درمانی دانشگاهی ارجاع داده می‌شود. در قالب دوم، در برخی از استان‌ها بیمارستان‌های تامین‌اجتماعی به بیماران غیرکرونا اختصاص یافته است؛ زیرا برخی از بیماران دارای مشکلات حاد مانند بیماران قلبی نباید در مجاورت بیماران کرونایی قرار بگیرند و باید در مراکز عاری از این بیماران بستری شوند و قالب سوم نیز این‌گونه است که برخی از بیمارستان‌ها هم مرکز درمان بیماران کووید ۱۹ و هم سایر بیماران هستند؛ در این مراکز تعدادی از تخت‌ها و بخش‌ها به درمان بیماران کرونا و تعدادی به سایر بیماران اختصاص دارد. شناسایی بیماران از همان بدو ورود در تریاژ اورژانس انجام شده و به بخش‌های لازم ارجاع داده می‌شوند.

درمان بیماران کرونا در بخش سرپایی

در بخش درمان سرپایی نیز تمامی مراکز اعم از شبانه‌روزی، دو شیفت و تک شیفت که بیش از ۳۰۰ مرکز را شامل می‌شود، طبق روال به کار خود ادامه دادند؛ با این تفاوت که مراکز تک شیفت به دو شیفت ارتقا یافتند تا بیماران بیشتری پذیرش شود. در این مراکز میز غربالگری وجود دارد و تب‌سنجی دیجیتالی انجام می‌شود و در صورت شناسایی بیماران کرونایی آن‌ها به مراکز ارجاع دانشگاهی و غیردانشگاهی هدایت می‌شوند. همچنین در این روند، همراهان بیماران مشکوک نیز غربالگری شده و در صورت نیاز بستری می‌شوند یا راهنمایی‌ لازم برای قرنطینه شدن در منزل به آن‌ها ارائه می‌شود که این رویه تاکنون نیز ادامه دارد.

پوشش هزینه‌های درمان در بخش غیرمستقیم

سازمان تامین‌اجتماعی همچنین از طریق بیش از ۵۰ هزار مرکز طرف قرارداد شامل بیمارستان‌ها، پلی‌کلینیک‌ها، درمانگاه‌ها، دی‌کلینیک‌ها، مراکز بهداشتی درمانی و بیش از ۲۴ هزار پزشک و دندانپزشک در گروه‌های عمومی، تخصصی و فوق‌تخصصی نیازهای درمانی بیمه‌شدگان را پوشش می‌دهد و در مدت شیوع کرونا این سازمان ۱۰۰درصد هزینه‌های درمانی مورد تعهد بیماران کرونا را برعهده گرفته است. بر این اساس، هزینه‌های درمانی مورد تعهد سازمان تامین‌اجتماعی برای بیماران کرونا که در مراکز دولتی و دانشگاهی در بخش بستری یا بستری موقت، تحت درمان قرار می‌گیرند برعهده سازمان تامین‌اجتماعی است.

آمار ارائه خدمات به بیماران کرونا

سازمان تامین‌اجتماعی علاوه بر اینکه تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار بیمار مبتلا به کووید۱۹ را در مراکز درمانی متعلق به سازمان بستری و درمان کرده است، از هرگونه اقدامی برای تامین دارو و سایر خدمات درمانی مورد نیاز این بیماران در بیمارستان‌های دولتی، دانشگاهی و حتی خصوصی طرف قرارداد دریغ نکرده است و هر خدمتی که به تایید و تصویب شورای‌عالی بیمه رسیده باشد، تحت پوشش قرار گرفته است.

می‌توان گفت، از ابتدای شیوع کرونا تا نیمه اسفند سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۶۵ هزار و ۶۷۷ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های ملکی سازمان تأمین اجتماعی بستری و درمان شدند.

در همین مدت برای ۲۰۸ هزار و ۷۲۶ نفر آزمایش PCR در مراکز درمانی تأمین اجتماعی انجام شده که ۷۴ درصد آنها مثبت بوده است. همچنین ۳۱ هزار و ۳۳۰ نفر حدود ۱۲ درصد از بستری شدگان کرونایی در مراکز درمانی ملکی این سازمان در بخش‌های ویژه بستری بوده‌اند که میانگین روزهای بستری بیماران ۵ روز و این شاخص در بخش‌های ویژه ۷ روز بوده است.

از مجموع بستری شدگان کرونایی در مراکز درمانی تأمین اجتماعی سراسر کشور ۱۲۶ هزار و ۹۴۸ نفر معادل ۴۸ درصد مرد و ۱۳۸ هزار و ۷۰۹ نفر معادل ۵۲ درصد زن بوده‌اند و ۵۲ درصد پذیرش شدگان بین ۴۰ تا ۷۰ سال سن داشتند. بیشترین تعداد بستری بیماران کرونایی در مراکز درمانی تأمین اجتماعی در استان‌های تهران، کرمان، اصفهان، خوزستان و خراسان رضوی انجام شده است.

تعداد بستری شدگان در استان‌های نامبرده معادل ۵۰ درصد کل بستری شدگان کشور هستند. از میان مراکزی که دارای بیشترین پذیرش بوده‌اند، می‌توان بیمارستان‌های پیامبر اعظم (ص) کرمان با ۱۲ هزار و ۸۹ نفر، دکتر غرضی اصفهان با ۱۱ هزار و ۷۹۴ نفر، دکتر شریعتی اصفهان با ۱۱ هزار و ۷۳ نفر، عالی نسب تبریز با ۹ هزار و ۷۷۹ نفر و غرضی سیرجان با ۹ هزار ۶۵۷ نفر را نام برد.

تعداد بیماران بستری از نظر بیماری زمینه‌ای نیز از ابتدای شیوع کرونا تا نیمه اسفند سال ۱۴۰۰ از تعداد کل بستری شدگان کرونایی در مراکز درمانی تأمین اجتماعی ۶۷ هزار و ۶۳۹ نفر بیماری زمینه‌ای داشته‌اند که ۳۰ هزار و ۵۰ نفر از آنها مبتلا به بیماری فشار خون بودند و ۲۲ هزار و ۶۰ نفر دیابت و ۱۱ هزار و ۳۱۸ نفر بیماری قلبی و عروقی و … داشته‌اند.

پوشش هزینه‌های داروی بیماران کرونا

سازمان تامین‌اجتماعی به عنوان نهادی که پوشش ریسک‌های زندگی بیمه‌شدگان را برعهده دارد، در بحران کرونا نیز به داد مردم رسید و علاوه بر درمان، داروهای این بیماری را نیز که بعضا بسیار گران است، در مراکز ملکی به صورت رایگان در اختیار افراد تحت پوشش قرار داده است؛ به گونه‌ای هزینه خرید این داروها تنها در سه ماه نخست سال ۱۴۰۰ بیش از ۹۷ هزار میلیارد تومان در بخش درمان مستقیم هزینه دربر داشته است.  تامین‌اجتماعی در بخش درمان غیر مستقیم نیز هزینه‌های مورد تعهد بیمه‌ای را پرداخت می‌کند.

لازم به یادآوری است که داروهای مورد نیاز بیماران کرونا براساس پروتکل‌های ابلاغی وزارت بهداشت و با همکاری دانشگاه‌های علوم‌پزشکی و شرکت‌های توزیع دارو تهیه می‌شود؛ داروهایی از جمله رمدسیویر، فاویپیراویر و توسیلیزوماب برای بیماران کرونا در بخش‌های سرپایی، بستری موقت و بستری مراکز درمانی استفاده می‌شود.

تامین تجهیزات مورد نیاز درمان کرونا

از سوی دیگر، تامین‌اجتماعی برای رفع نیازهای درمانی بیماران کرونا، تجهیزات لازم مانند دستگاه‌های ونیتلاتور، مخازن اکسیژن، دستگاه کمک تنفسی بای‌ پپ، مانیتورهای مجهز به پالس اکسی‌متر، دستگاه اکسیژن‌ساز، تجهیزات حفاظت فردی کارکنان بیمارستان‌ها مانند دستکش، گان، ماسک و ... را به طور متمرکز تهیه و در اختیار مراکز قرار داد.

افزایش تخت‌های بستری مراکز درمانی از دیگر اقدامات مهم تامین‌اجتماعی در مسیر این خدمت‌رسانی بود. شناسایی بیماران مبتلا به کرونا از همان بدو ورود در تریاژ اورژانس بیمارستان‌ها انجام و برای درمان به بخش‌های لازم ارجاع داده می‌شود. همچنین در اوج همه‌گیری، اعمال جراحی الکتیو، لغو و در تمامی بیمارستان‌های ملکی، درمانگاه‌های سرپایی و واحدهای اورژانس، کلینیک تنفسی حاد تشکیل شده است.

کد خبر: 49463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =