شماره ۵۹ فصلنامه تأمین اجتماعی منتشر شد

در این شماره از فصلنامه تأمین اجتماعی، مقالۀ نخست با عنوان «محاسبه و تجزیه‌وتحلیل اشتغال غیررسمی در بخش‌های اقتصادی و برآورد منابع ازدست‌رفتۀ تأمین اجتماعی» با استفاده از ریزداده‌های هزینه و درآمد خانوار در فاصلۀ سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸ و بهره‌گیری از شاخص‌های بیمۀ اجتماعی و حداقل مزد قانونی با محاسبۀ میزان اشتغال غیررسمی در بخش‌های اقتصادی در بازۀ زمانی مذکور به برآورد و تجزیه و تحلیل منابع مالی ازدست‌رفتۀ ناشی از اشتغال غیررسمی پرداخته شده است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط عمومی موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی، مقالۀ دوم با عنوان «کارگران پلتفرم‌های دیجیتال و پوشش تأمین اجتماعی» مبتنی بر روش توصیفی- تحلیلی در پی پاسخ به این پرسش است که چگونه می‌توان سیستم‌های حمایت اجتماعی را با اشکال در حال تغییر کار تطبیق داد تا پوشش کامل و مؤثری از کارگران در کلیۀ اشکال اشتغال از جمله اشکال جدید اشتغال در پلتفرم‌های دیجیتال تضمین نمود.

سومین مقالۀ این شماره با عنوان «ارزیابی آسیب‌پذیری مخارج بهداشتی خانوارهای هر استان در برابر نوسانات متغیرهای اقتصادی» سعی دارد به بررسی اثرات شوک‌های کلان اقتصادی روی مخارج بهداشتی خانوارها در استان‌های مختلف بپردازد. متغیرهای موردبحث در این پژوهش شامل شوک درآمد نفتی، شوک سیاست مالی، شوک تورمی و شوک نرخ ‌ارز هستند.

نویسندگان مقالۀ چهارم با عنوان «سیاست بازنشستگی پیش‌ازموعد و بیکاری جوانان: مرور تجارب بین‌المللی» کوشیدند با روش مطالعۀ تطبیقی سیاست‌های اجراشده و نتایج آنها در کشورهای مختلف را در حوزۀ سیاست بازنشستگی پیش‌ازموعد بررسی کنند. در مجموع، تجربۀ ۱۵ اصلاح ساختاری در ۹ کشور جهان و همچنین، جمهوری اسلامی ایران مرور شده است.

در مقالۀ پنجم با عنوان «حمایت از حق مادری زنان در زمان اشتغال» نویسنده کوشیده است با روش کیفی، تکنیک گردآوری داده‌ها، مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته، مطالعۀ اسناد، معاهدات بین‌المللی، قوانین و آئین‌نامه‌های سازمان تأمین اجتماعی، وضعیت تدوین و اجرای مواد ۶۷، ۶۸ و ۶۹ قانون تأمین اجتماعی که در خصوص حمایت از حق مادری زنان در زمان اشتغال است را مورد بررسی قرار دهد.

عنوانِ مقالۀ ششم، یعنی «مدل ارزیابی قابلیت اعتماد نسبت به عملکرد منابع انسانی در سازمان‌های تأمین اجتماعی» گویای هدف نویسندگان مقاله در طراحی مدلی برای محاسبه و ارزیابی قابلیت اعتماد یا اطمینان نسبت به عملکرد منابع انسانی در سازمان‌های مرتبط با تأمین اجتماعی است.

مقالۀ هفتم با عنوان «بررسی عوامل برون‌سازمانی مؤثر بر میزان رضایتمندی مخاطبین سازمان تأمین اجتماعی (مورد مطالعه: شعبۀ اسلامشهر)» با استفاده از روش پیمایشی و جامعۀ مخاطب ۲۴۰هزار نفر از بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران اصلی و تبعی تأمین اجتماعی شعبۀ اسلامشهر به بررسی عوامل بیرونی مؤثر بر رضایتمندی مخاطبان تأمین اجتماعی شعبۀ این شهر می‌پردازد.

مقالۀ هشتم این شماره ترجمه‌ای است از مقاله‌ای به قلم ایزابل ماریا گارسیا سانچز و الجندرا گارسیا سانچز که تحت عنوان «مسئولیت اجتماعی شرکتی در دوران همه‌گیری ویروس کرونا» برگردانده شده و حاوی تجزیه‌وتحلیل تصمیماتی است که شرکت‌های بزرگ اسپانیایی در سخت‌ترین دوران اپیدمی نشان داده‌اند و تعیین موضوعاتی که این شرکت‌ها در پی آنها بوده‌اند.

در بخش کتابشناسی این شماره کتاب مسئولیت اجتماعی و خیر همگانی- راهنما معرفی شده است. این کتاب راهنمایی‌ در مورد اصول اساسی مسئولیت اجتماعی، به رسمیت شناختن مسئولیت اجتماعی و مشارکت ذی‌نفعان، موضوعات اصلی و مسائل مرتبط با مسئولیت اجتماعی و راه‌های نهادینه‌سازی رفتار مسئولیت اجتماعی در یک حوزۀ سازمان را فراهم می‌آورد. همچنین، این استاندارد بر اهمیت نتایج و بهبود عملکرد در امر مسئولیت اجتماعی تأکید دارد.

جهت دریافت مقالات به سامانۀ فصلنامۀ تأمین اجتماعی به آدرس qjo.ssor.ir مراجعه کنید.

کد خبر: 49384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =