تشکیل کمیسیون‌های پزشکی؛ راس امور دیوان عدالت اداری

رییس اداره حقوقی مدیریت درمان تأمین‌اجتماعی استان همدان، عمده شکایات حوزه دیوان عدالت اداری را مربوط به مباحث پزشکی عنوان کرد و براین اساس روند تشکیل کمیسیون‌های پزشکی را تشریح کرد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، مجتبی شیراوند با بیان اینکه رسیدگی به مباحث کمیسیون‌های پزشکی بسیار تخصصی است، افزود: بیمه‌شدگانی که در اثر بیماری یا حوادث شغلی ازکارافتاده می‌شوند و نمی‌توانند مانند سابق فعالیت داشته باشند، با مراجعه به شعبه‌ بیمه خود درخواست شرکت در کمیسیون پزشکی را برای تأیید ازکارافتادگی می‌دهند و پرونده آنان از طریق بیمه تأمین‌اجتماعی به کمیسیون پزشکی که زیر نظر مدیریت‌های درمان استان‌ها قرار دارد، ارسال می‌شود.

وی اظهار کرد: در کمیسیون‌ها پزشکان مجرب و متخصص حضور دارند که وضعیت بیماری آن‌ها ارزیابی می‌شود؛ رسیدگی به یک پرونده برای بار نخست، کمیسیون «بدوی» نام دارد؛ پس از پایان مراحل این کمیسیون، چنانچه بیمار رأی لازم را برای تأیید ازکارافتادگی به دست نیاورد، می‌تواند ظرف مدت یک ماه بار دیگر درخواست رسیدگی به پرونده خود را از طریق شعبه مربوطه تقاضا کند. به این ترتیب پرونده او برای بار دوم به کمیسیون پزشکی ارجاع می‌شود که این کمیسیون، «تجدیدنظر» نام دارد.

کارشناس ارشد حقوق با گرایش جزا و جرم‌شناسی، گفت: در این کمیسیون پرونده بیمار با گروه دیگری از پزشکان مجدد بررسی شده و خروجی کمیسیون هرچه که باشد، به منزله رأی قطعی و تمام شده است.

شیراوند تصریح کرد: در کمیسیون «تجدیدنظر» اگر بیمار باز هم رأی نیاورد، ممکن است به دیوان عدالت اداری شکایت کند؛ دیوان عدالت اداری نیز مشابه کمیسیون‌های پزشکی در دو مرحله «بدوی» و «تجدیدنظر» تشکیل می‌شود. روند کار به این ترتیب است که دیوان عدالت اداری پس از ثبت دادخواست از سوی بیمه‌شده، آن را به اداره حقوقی مدیریت‌های درمان ارسال می‌کند و این اداره‌ها یک ماه فرصت دارند که دادخواست ارسالی را رسیدگی و پاسخ لازم را ارائه دهند.

وی افزود: بنابراین در اداره حقوقی لایحه‌ای در دفاع از رأی صادر شده از سوی کمیسیون‌های پزشکی تنظیم شده و برای شعبه بدوی دیوان ارسال می‌شود. چنانچه بیمه‌شده در این مرحله از رسیدگی باز هم رأی مورد نظر خویش را به دست نیاورد، برای بار دوم می‌تواند اظهارات خود را به عنوان اعتراض به رأی صادر شده به شعبه دیوان ارسال کند.

رییس اداره حقوقی مدیریت درمان تأمین‌اجتماعی استان همدان اظهار کرد: دیوان نیز اظهارات بیمه‌شده را دوباره برای اداره حقوقی ارسال می‌کند تا از دفاع جدید او را مطلع شود. پس از تنظیم لایحه اداره حقوقی و ارسال به شعبه تجدیدنظر دیوان، این شعبه هر تصمیمی ‌را که اتخاذ کند، رأی تمام شده است و رسیدگی به پرونده به پایان می‌رسد.

شیراوند گفت: در این رسیدگی اگر حق به بیمه‌شده داده شود، سازمان مکلف به اجرای رأی صادر شده است و این‌بار نیز اداره حقوقی وظیفه نظارت بر اجرای درست رأی صادر شده را برعهده دارد.

کد خبر: 49313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =