نگاه به رشته سه‌گانه در ایران تبعیض‌آمیز است

رییس فدراسیون ترای‌اتلون (سه گانه) گفت: نگاه به این ورزش در ایران تبعیض‌آمیز است. هر چند الگوی ارزیابی اتحادیه جهانی نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۰ جزو چهار فدراسیون برتر آسیا بودیم.

به گزارش آتیه آنلاین مهدی گودرزی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ با شرایط خاصی ورود کردیم چرا که از قبل اعلام شد در فروردین ماه گزینشی المپیک و قهرمانی آسیا قرار است در ژاپن برگزار شود. شرایط سخت‌گیرانه و هزینه بالای اعزام سبب شد به این کشور نرویم. اما به دلیل المپیک و فشار سازمان جهانی ترای اتلون با حمایت وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک راهی ژاپن شدیم.

وی افزود: در ایران به دلیل شرایط خاص کرونا و تعطیلی استخرها شرایط تمرینی نداشتیم اما در مقابل حریفان امکانات تمرین داشتند.

وی ادامه داد: وقتی برگشتیم هجمه‌ای از طرف منتقدان را تجربه کردیم و اعلام کردم که رکوردهای ورودی برای مستعدان آسیا این عدد است و ۵۰ میلیون جایزه می‌گذاریم برای هر مربی و شاگردی که بتواند ۸۰ درصد این رکوردها را بزند. در آن بازه زمانی تمام منتقدان محو شدند.

گودرزی یادآور شد: سرجیو سانتوز مربی پرتغالی اعلام کرد کمبود تمرینات شنای ورزشکاران ایرانی از قبل بود. در سال ۹۷ که قرارداد وی بسته شد او سه مرحله به ایران آمد. قرار بود ورزشکاران ایرانی راهی پرتغال شوند اما فدراسیون منابع مالی را از دست داد و بدهی مالیاتی داشت.  

وی اضافه کرد: در مرداد ۹۹ قرارداد ما با سرجیو تمام شد و اعلام کرد که دو سال با او قرارداد ببندیم اما با وی مسابقه به مسابقه قرارداد بستیم و از او تخفیف گرفتیم. کف قرارداد قبلی ۱۴۰۰ دلار بود.

رییس فدراسیون ترای‌اتلون خاطرنشان کرد: نگاه به این ورزش در ایران مقداری تبعیض‌آمیز است. هر چند الگوی ارزیابی اتحادیه جهانی نشان می‌دهد که ایران در سال ۲۰۲۰ جزو چهار فدراسیون برتر آسیاست.

وی افزود: رشته دواتلون در بازی‌های جهانی  سهمیه گرفته است. نگاه حمایتی و آگاهانه باید نسبت به یک سری از ورزش ها باشد. اینکه بگویند که ورزش سه گانه در بازی‌های آسیایی نباشد نگاه حمایتی نیست. زیرساخت‌ها را درست کردیم و ورزشکاران ما به ششم آسیا رسیدند.

گودرزی گفت: کیفیت کار ورزشکاران متفاوت بود. محدودیت ما بخاطر بستن استخرها زیاد شد اما الان برای رسیدن به مدال، الگوی ورودی درستی را ایجاد کردیم. ورزشکارانی را جذب می‌کنیم که رکورد ورودی آنها به استاندردهای جهانی نزدیک شده است. از اول مبنای ما این بود تا بتوانیم برای المپیک ۲۰۲۴ سهمیه بگیریم. در حال حاضر متولی رشته پنتاتلون که ترکیبی از شنا، دو، تیراندازی با تپانچه و شمشیربازی است، هستیم.

وی اضافه کرد: فدراسیون جهانی برای آنکه زمینه پیشرفت و کسب سهمیه را در رشته پنتاتلون در ایران فراهم کنیم، ۱۰ هزار یورو به ما داده و ۲۰ قبضه سلاح را در اختیار ما گذاشته است. اگر در مشکلی ایجاد نشود در آسیا قطعا مدال کسب می‌کنیم.

رییس فدراسیون تری اتلون عنوان کرد: در فروردین انتخابی تیم ملی خواهیم داشت تا ورزشکاران به مسابقات ترکیه بروند و سطح شنای آنها سنجیده شود.

وی گفت: برای اولین بار ششمی آسیا را کسب کردیم و برای اولین بار در سطح چهار توسعه یافتگی قرار گرفتیم. تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی را بستیم و رشد کردیم و در ساختار ملی ۴۰ مسابقه قهرمانی کشور را برگزار کردیم. ۱۴۰۰ سال تحول از حیث توسعه یافتگی و زمینه سازی بود و ۱۴۰۱ با نگاه بازی‌های آسیایی بدنبال ایجاد اثری ماندگار با نگاه ملی هستیم.

گودرزی تلخ ترین اتفاق ۱۴۰۰ نتیجه نگرفتن در گزینشی المپیک دانست و افزود: این روند حق ما نبود. شیرین‌ترین رویداد این سال ششم شدن ورزشکاران ما در قهرمانی آسیا قرقیزستان بود.

کد خبر: 49210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =