غربالگری بیماری‌های دیابت و فشارخون بیمه‌شدگان

معاون طب ‌کار، پیشگیری و کمیسیون‌های پزشکی اداره کل درمان مستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به راه‌اندازی کلینیک‌های تخصصی دیابت و فشارخون که برای نخستین‌بار در بیمارستان‌های ملکی تامین‌اجتماعی ایجاد شده است، تصریح کرد: درحال حاضر در بیش از ۳۹ بیمارستان ملکی کشور کلینیک‌های تخصصی دیابت و فشارخون ایجاد شده است که در مدت چند ماه فعالیت، بیش از ۲۱ هزار و ۲۱۸ نفر ویزیت تخصصی شده‌اند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، دکتر مازیار ایکانی در تشریح روند خدمات ویزیت تخصصی، افزود: در قدم نخست، بحث شناسایی قرار دارد. بیمارانی که به مراکز ملکی مراجعه می‌کنند و تمامی ‌افراد بالای ۴۰ سال، ابتدا شناسایی شده و در صورت داشتن عوارض و علائم، قندخون و فشارخون‌شان ارزیابی می‌شود.

وی اظهار کرد: باید توجه داشت این بیماری‌ها بسیار مرموز و پیچیده هستند و ممکن است بسیاری از افراد دچار این مشکلات شوند و سال‌ها از آن خبر نداشته باشند؛ در نتیجه با انجام غربالگری، ابتدا بیماران دارای این مشکلات، شناسایی می‌شوند.

معاون طب ‌کار، پیشگیری و کمیسیون‌های پزشکی تأمین‌اجتماعی گفت: پس از شناسایی بیمار، با تشکیل پرونده بیماران مزمن، درمان او آغاز شده و ضمن جلوگیری از عوارض بیماری، مسیر ارجاع برای درمان‌های تخصصی فراهم می‌شود. به این ترتیب بیماران در سطح یک خدمات اولیه را توسط پزشک عمومی، در سطح دو خدمات تخصصی و سطح سه خدمات فوق تخصصی دریافت می‌کنند و در این گردش درمانی بیماران بار دیگر در سطح یک پایش شده و در صورت نیاز، مجدد ارجاع داده می‌شوند.

کلینیک‌ دیابت و فشارخون مراکز سرپایی

ایکانی با اعلام اینکه برای ارتقاء کیفیت خدمات، کلینیک‌های دیابت و فشارخون به زودی در مراکز سرپایی نیز راه‌اندازی می‌شود، تصریح کرد: برای این اقدام، دستورالعمل‌های لازم پیش‌بینی شده است. در این بخش نیز در سطح یک پزشکان عمومی‌ آموزش دیده وجود دارند که به طور ویژه بیماران دارای دیابت و فشارخون را ویزیت می‌کنند و در صورت نیاز به سطح دو و سه در بیمارستان‌ها ارجاع داده می‌شوند.

وی افزود: آموزش به پزشکان عمومی‌ با هماهنگی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی انجام شده است و این شیوه خدمت‌رسانی کمک می‌کند تا بیماران دیابت و فشارخون شناسایی و تحت نظر قرار گرفته و درمان‌های روزآمد برای آن‌ها فراهم شود.

کد خبر: 48801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =