افزایش پوشش بیمه رانندگان در سال آینده

مدیرکل نام‌نویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تامین‌اجتماعی از شناسایی ۷۶۰۰ راننده غیرواقعی که از پوشش بیمه تامین‌اجتماعی رانندگان برخوردار بودند، خبر داد و اعلام کرد که از محل منابع ساماندهی و پالایش و رانندگان و نیز اعتباری که در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده است، امکان پوشش بیمه بسیاری از رانندگان حمل‌ونقل عمومی در سال آینده میسر می‌شود.

محمد محمدی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، با بیان اینکه تمامی رانندگان درون‌شهری و برون‌شهری مشمول بیمه تامین‌اجتماعی هستند و می‌توانند بر مبنای پرداخت ۲۷ درصد حق‌بیمه نسبت به پرداخت حق‌بیمه خود اقدام کنند، افزود: براساس قانون بودجه سال ۸۶ و سال‌های بعدی، بخشی از اعتبارات مربوط به حق‌بیمه سهم کارفرمایی رانندگان در بودجه سنواتی پیش‌بینی شده است که که رانندگان با پرداخت ۱۳.۵ درصد حق‌بیمه از باقی ۱۳.۵ درصد حق‌بیمه سهم هدفمندسازی یارانه‌ها و دولت برخوردار می‌شوند.

وی اظهار کرد: به استناد ماده ۷ قانون بودجه سال ۸۶ دولت مکلف است بخشی از منابع حاصل از هدفمندسازی یارانه‌ها را بابت پوشش بیمه افراد خاص جامعه اختصاص دهد که رانندگان نیز جزو این گروه به شمار می‌روند.

مدیرکل نام‌نویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تامین‌اجتماعی گفت: در طول سال ۸۹ و پس از آن معمولا عدد و رقم‌هایی در قوانین بودجه سنواتی برای پوشش بیمه رانندگان پیش‌بینی می‌شد که به سازمان تامین‌اجتماعی پرداخت شود و سازمان نیز با دریافت حق‌بیمه سهم راننده، تمامی تعهدات قانونی را برای رانندگان انجام می‌داد.

محمدی تصریح کرد: از سال ۹۳ تا ۹۷ در قوانین بودجه سنواتی این اعتبار پیش‌بینی نشد و در سال ۹۸ اعتبار پیش‌بینی، اما پرداخت نشد و در نهایت هم امسال و هم سال آینده عددی پیش‌بینی شده است که رانندگانی را که تحت پوشش بیمه تامین‌اجتماعی هستند، امکان تداوم بیمه‌پردازی داشته باشند.

افزایش پوشش بیمه رانندگان در سال آینده

وی با اشاره به آن دسته از رانندگانی که در حمل‌ونقل عمومی از جمله تاکسی اشتغال دارند اما به دلیل محدودیت‌های اعتباری که در قوانین بودجه پیش‌بینی می‌شود، هنوز تحت پوشش بیمه تامین‌اجتماعی قرار نگرفته‌اند، افزود: برای این منظور تفاهم‌نامه‌ای را با سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و نیز با وزارت کشور - سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های منعقد کرده‌ایم تا آن عده از رانندگانی را که درحال حاضر از محل منابع سهم دولت استفاده می‌کنند و در عمل در شغل رانندگی فعالیت ندارند، پالایش و احصاء شوند.

مدیرکل نام‌نویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تامین‌اجتماعی اظهار کرد: پیرو این تفاهم‌نامه و دستور اداری که ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ صادر شده است، این اختیار به اداره‌کل تامین‌اجتماعی استان‌ها داده شده است تا با هماهنگی سازمان شهرداری‌ها دهداری‌ها و سازمان راهداری بتوانند اطلاعات رانندگان را تبادل کنند تا امکان شناسایی رانندگان غیرواقعی فراهم شود. به این ترتیب، امکان راهنمایی این افراد برای استفاده از بیمه مشاغل آزاد نیز میسر می‌شود.

محمدی گفت: پس از احصاء‌ رانندگان توسط سازمان شهرداری، ۵ هزار فرد غیرشاغل در رانندگی به تامین‌اجتماعی معرفی شده است و تامین‌اجتماعی نیز با پالایش این افراد، ترتیبی اتخاذ کرده است تا جایگزینی یک به یک انجام شود و از محل خروج ۵ هزار نفر راننده غیر شاغل، تعداد جدیدی از رانندگان از پوشش بیمه تامین‌اجتماعی بهره‌مند شوند.

وی تصریح کرد: همچنین سازمان راهداری نیز در اقدامی مشابه ۲۶۰۰ راننده من‌غیرحق را معرفی کرده است که با انجام پالایش و ساماندهی این افراد، امکان جذب رانندگان واقعی برای پوشش بیمه فراهم می‌شود.

مدیرکل نام‌نویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تامین‌اجتماعی افزود: از این‌رو سال آینده با خروج رانندگان غیرواقعی و از محل منابع ساماندهی و پالایش و نیز از طریق اعتباری که در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده است، بسیاری از رانندگان حمل‌ونقل عمومی تحت پوشش بیمه تامین‌اجتماعی قرار می‌گیرند و با پرداخت بخشی از حق‌بیمه و کمک دولتی که از محل هدفمندی یارانه‌ها پیش‌بینی می‌شود، از خدمات بیمه‌ای بهره‌مند می‌شوند.

محمدی اظهار کرد: همچنین پیش‌نویس تفاهم‌نامه‌ای با سازمان برنامه‌وبودجه تهیه شده است که بر اساس آن اگر بار مالی ناشی از رانندگان جدید را متقبل شوند، سال آینده تمامی رانندگانی را که در حمل‌ونقل عمومی اشتغال دارند و مورد تایید این دو متولی هستند، می‌توانیم زیر پوشش تامین‌اجتماعی قرار دهیم.

کد خبر: 48644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =