فراهم شدن پوشش بیمه‌ای برای اقشار کم برخوردار

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با اجرای طرح ملی بیمه اجتماعی فراگیر محرومان زمینه پوشش بیمه‌ای برای یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از اقشار کم برخوردار جامعه فراهم می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین، همزمان با برگزاری نمایشگاه دستاوردهای شش ماهه وزارت مردم، مراسم رونمایی از طرح ملی بیمه اجتماعی فراگیر محرومان و اقشار کم برخوردار صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر برگزار شد.

در این مراسم حجت الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بختیاری رئیس کمیته امداد، قادری رئیس سازمان بهزیستی کشور و برقراری رئیس صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایر حضور داشتند.

عبدالملکی در این مراسم عنوان کرد: همان‌طور که بارها گفته شده است، این وزارتخانه چهار کلان پروژه اصلی را متناسب با ابعاد زندگی مردم پیگیری می‌کند.

وی افزود: کلان پروژه اول اشتغال، دوم آتیه و نظام ملی بازنشستگی و تامین اجتماعی، سوم رفاه مردم و رفع فقر در سطوح مختلف و آخرین کلان پروژه در ارتباط با اموال مردم و ۶۰۰ شرکت متعلق به مردم است که مدیریت آن با صندوق‌های تابعه این وزارتخانه است.

عبدالملکی ادامه داد: ما تلاش می‌کنیم رسم امانت‌داری را به جا بیاوریم و به درستی این مجموعه‌های ارزشمند متعلق به مردم را مدیریت کنیم.

وی گفت: در اولین جلسه شورای عالی اشتغال در دولت مردمی سیزدهم در آبان ماه امسال، طرح زیست بوم ملی اشتغال ایران به عنوان بستر هماهنگی دستگاهی و مردمی برای اشتغال به تصویب رسید. چند روز قبل نیز از اطلس طرح‌های اشتغالزایی با ۲۲۲ طرح متعلق به دستگاه‌های مختلف را رونمایی کردیم.

وزیر تعاون گفت: در ارتباط با نظام بازنشستگی چند محور مهم داریم. یکی از این محورها اجرای نظام بیمه اجتماعی فراگیر برای اقشار کم درآمد است. طبق قانون اساسی دولت مکلف است برای آحاد جامعه این ظرفیت را فراهم کند. در دولت سیزدهم این موضوع به سرعت پیش می‌رود.

وی ادامه داد: ما صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایر را داریم. چندین سال است که این صندوق کارش را شروع کرده است. از ابتدای فعالیت، ۱۶ هزار نفر از مردم شهرهای کوچک و عشایری را تحت حمایت داشت و صندوق موفق از نظر بیمه‌ای است.

عبدالملکی افزود: در این صندوق نگرانی از نظر ناترازی نداریم. نسبت پشتیبانی صندوق ۱۰ است و به ازای هر یک نفر بازنشسته، ۱۰ نفر بیمه‌پرداز دارد.

وی ادامه داد: این صندوق در حوزه سرمایه‌گذاری صندوق خوبی است. در شش ماهه گذشته موفقیت خوبی در حوزه سودآوری طرح‌های سرمایه‌گذاری داشته است. اگرچه بازار سرمایه افت و خیز داشته اما این صندوق سرجمع سودآور بوده است که جای تبریک دارد.

وزیر تعاون عنوان کرد: این طرحی که به سرانجام رسید و با قوت پیش خواهد رفت، طرحی است که در سال ۱۴۰۰ آغاز کردیم. تحت حمایت قرار دادن یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از خانواده‌های کم درآمد در این طرح پیگیری می‌شود.

وی اضافه کرد: عده‌ای از مشمولان طرح را کمیته امداد و بهزیستی و بقیه را نهادهای خدمات رسان جامعه کم درآمد روستایی و عشایری به ما معرفی کردند.

عبدالملکی عنوان کرد: یک اقدام خوبی را نمایندگان مجلس رقم زدند. یک ردیف محکم برای سال ۱۴۰۱ در نظر گرفتند که این طرح را تثبیت می‌کند و می‌توانیم آن را سال آینده به پیش ببریم.

وی افزود: تا سقف یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر می‌توانند از این فرصت فراهم شده استفاده کنند و تلاش می‌کنیم با دریافت سهمیه از منابع دیگر دولت، پوشش بیمه‌ای محرومان را توسعه بدهیم.

وزیر تعاون گفت: این طرح بعد از پنج سال به حالت عادی خود باز می‌گردد. در صندوق بیمه روستاییان و عشایر، افراد تحت پوشش بیمه ۵ درصد حق بیمه را پرداخت می‌کنند و ۱۰ رصد را دولت پرداخت می‌کند. در این طرح، حق بیمه سال اول رایگان است و بیمه شده هیچ پولی پرداخته نمی‌کند اما سالانه یک درصد به سهم بیمه شده اضافه می‌شود.

وی اضافه کرد: این اقدام چند اثر مثبت دارد. یکی از اثرات مثبت این است که خانواده‌های کم درآمد و محروم از این فرصت ایجاد شده استفاده می‌کنند و بدون صرف هزینه وارد صندوق می‌شوند.

عبدالملکی تاکید کرد: اجرای این طرح یکی از برنامه‌های کاهش فقر در دولت مردمی است. افزایش سالانه یک درصدی حق بیمه افراد تحت پوشش این فرصت را برای صندوق فراهم می‌کند که افراد دیگر را تحت پوشش قرار دهند. فشار سنگین به افراد تحت حمایت در سال اول نمی‌آید و ایجاد انگیزه برای تحقق برنامه‌های اشتغال محرومین می‌کند.

وی با تاکید بر ایجاد انگیزه برای قشر محروم، طرح رونمایی شده را عاملی برای آتیه آنها معرفی کرد که در پایان مدت قانونی، این افراد حقوق بازنشستگی دریافت می‌کنند.

وزیر تعاون ایجاد امید در برنامه‌های مبارزه با فقر را دارای اهمیت توصیف کرد و افزود: این طرح برای افراد امید ایجاد می‌کند و افراد با روحیه قوی‌تر، در کار خود موفق‌تر هستند.

کد خبر: 48525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =