مهاجرت نخبگان؛ مهمترین مشکل استارتاپ‌ها

در نشست مدیران  شرکت‌های دانش‌بنیان دیجیتال با وزیر تعاون، کارو رفاه اجتماعی، مهمترین معضل این حوزه مهاجرت نخبگان اعلام شد.

به گزارش آتیه آنلاین، امروز در حاشیه ششمین نمایشگاه دستاوردهای شش ماهه وزارت مردم، مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان دیجیتال با حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشست داشتند.

در این نشست فعالان حوزه کسب و کارهای دیجیتال کشور مهمترین مشکلات و مسایل خود را با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در میان گذاشتند. مهمترین مشکل مطرح شده از سوی اغلب کسب و کارهای حاضر در نشست، مهاجرت نخبگان اعلام شد.

یکی از فعالان حوزه دیجیتال اعلام کرد: تغییرات نرخ ارز شرکت‌های دانش بنیان که در حیطه مهارت محوری کار می‌کنند را دچار مشکل کرده است و این مسئله زمینه مهاجرت این شرکت‌ها را فراهم می‌کند.

بحث بعدی مطرح شده از سوی این فعال حوزه دیجیتال، اختلال در پرداخت‌های مالی و بروز مشکل برای انتقال پول به داخل کشور بود.

یکی دیگر از فعالان این حوزه در نظر گرفتن هزینه برنامه نویسی به‌عنوان هزینه بازاریابی و پرداخت حق بیمه برای این هزینه را یکی از مشکلات حوزه استارتاپ‌ها اعلام کرد.

به اعتقاد فعال دیگری، استارتاپ‌ها می‌توانند پلتفرم حمل و نقل کالای بین شهری رابه خوبی تحت پوشش قرار دهند و کارهای خوبی می‌توان در این رابطه انجام داد اما کسب مجوز در این حوزه در وزارت راه گیر کرده است.

فعال دیگری نبود آموزش تخصصی برای آموزش نیروی انسانی در حوزه آی تی را یکی دیگر از مشکلات کسب و کارهای دیجیتال اعلام کرد.

بحث دیگر مطرح شده در این جلسه در ارتباط با کسب و کارهای حوزه پلتفرمی بود. به اعتقاد فعالان این حوزه همسایه‌های ایران خیلی رشد کرده‌اند و برای درخواست همکاری به ایران می‌آیند اما به دلیل نامشخص بودن مطالبات و مراودات بین کشورها، استارتاپ‌ها نمی‌دانند چگونه وارد مذاکره شوند.

فعال دیگری وارد کردن کسب و کارهای آفلاین به فضای دیجیتال را دارای اهمیت توصیف کرد زیرا کسب و کارها از یک نانوایی گرفته تا غیره تا زمانی که دیجیتال نشوند، در شرایطی مثل کرونا دچار مشکل می‌شویم.

به اعتقاد فعالان حوزه دیجیتال، به کمک این حوزه می‌تون تولید ناخالص داخلی را افزایش داد زیرا امروز مرزها با استفاده از تکنولوژی برداشته شده است.

برخی از استارتاپ‌ها با اشاره به موفقیت‌های خود در زمینه صادرات کالا به خارج از کشور، از نبود قوانین مناسب برای صدور خدمات گله کرد و این مسئله را عاملی برای جذب نیروهای ایرانی توسط کشورهای حاشیه خلیج فارس اعلام کرد.

اصلاح قوانین کار یکی دیگر از درخواست‌های فعالان حوزه دیجیتال بود. زیر قوانین کار برای فعالیت‌های دیجیتال نوشته نشده است. این فعالان از وزیر خواستند که به فعالان حوزه دیجیتال اجازه دهد نظرهای خود برای اصلاح قانون ارائه دهند.

فعالان این عرصه بر تقویت زمینه سواد مالی و آموزش برای تقویت صدور خدمات فنی و مهندسی تاکید کردند.

یکی از فعالان حوزه دیجیتال، شناخت اکوسیستم کار را بسیار مهم توصیف کرد و از وزیر تعاون خواست در این زمینه به استارتاپ‌ها کمک کند زیرا در حال حاضر افراد کارهای انفرادی و جداگانه برای شناخت فضاهای کاری انجام می‌دهند.

همچنین بازاریابی در زمینه بازارهای خارجی و توسعه صدور خدمات فنی و مهندسی توسط صاحبان استارتاپ‌ها پر هزینه توصیف شد و حاضران از وزیر خواستند از طریق ارتباط با وزارت خارجه بسترسازی برای حضور در حوزه‌های مختلف فراهم شود.

یکی دیگر از فعالان استارتاپی ایجاد مراکز نوآوری مشترک با کشورها را عاملی برای جلوگیری از مهاجرت و حل بسیاری از مشکلات دانست زیرا شرکت‌های مشترک به قوانین کشورهای خود آشنا بوده و این مسئله باعث تسهیل امور می‌شود.

همچنین کاهش ریسک سرمایه‌گذاری از سوی فعالان این عرصه راهی برای مقابله با مهاجرت اعلام شد.

کد خبر: 48314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =