استفاده از زیست بوم داخل برای صدور خدمات به کشورهای منطقه

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تلاش می‌کنیم با استفاده از زیست بوم داخل فضا را برای صدور خدمات به کشورهای منطقه فراهم کنیم.

به گزارش آتیه آنلاین، حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در «جلسه فعالان کسب و کارهای دیجیتال دانش بنیان» که در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای شش ماهه وزارت مردم در این وزارتخانه برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، راهبرد کلان اقتصاد کشور را اقتصاد مقاومتی اعلام کرد.

وی افزود: بر اساس حکم قانون و ابلاغیه مقام معظم رهبری و مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام، این راهبرد برای اقتصاد کشور تعریف شده است و در بخش‌های مختلف، محور و مبنای قانونی دارد.

عبدالملکی بیان کرد: بر اساس صحبت‌های مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی دارای پنج محور مردمی، دانش بنیان، عدالت محور، درون‌زا و برون‌گرا است.

وی با استفاده از تعریف اقتصاد مقاومتی وارد بحث کسب و کارهای دیجیتال شد و گفت: اهمیت این کسب و کارها برای مردم ایران و کل دنیا واضح شده است. شاید چند سال قبل این‌قدر واضح نبود و نمی‌دانستیم این کسب و کارها چقدر می‌توانند در پیشرفت اقتصادی کشورها، بهبود شرایط و رفاه مردم موثر باشند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: این اهمیت باعث می‌شود تکالیفی در این حوزه در وزارتخانه مردم، مد نظر قرار بگیرد زیرا در مجموعه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، به آن تاکید شده است.

وی ادامه داد: اقتصاد درون‌زا و برون‌گرا یکی از مصادیق جدی در حوزه کسب و کارهای نوآور و استارتاپی خواهد بود. درون‌زایی این کسب و کار کاملا مشخص است زیرا برآمده از فکرهای خلاق و نگاه‌های تیزبین و نکته سنج است.

عبدالملکی ادامه داد: ما در کشور اندوخته بالایی از این جهت داریم. جوان‌های تحصیل‌کرده و دارای ایده‌های جذاب در کشور فراوان داریم. در این چند سال که مسایل استارتاپی شکل گرفته است، چقدر ایده‌های جدید به‌وجود آمده است.

وی درباره برون‌گرایی کسب و کارهای این حوزه بیان کرد: در ارتباط با برون‌گرایی یک پتانسیل بالایی وجود دارد تا محصولات این کسب و کارها در سطح منطقه ارزش آفرین باشد. البته در فضای بین‌المللی یکسری تهدیدات و فرصت‌ها داریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مهمترین تهدید مسئله مهاجرت نخبگان است. اصلا با مهاجرت نخبگان موافق نیستیم. زیرا این نخبگان، سرمایه‌های اصلی کشور هستند.

وی افزود: در بحث اقتصاد کلان وقتی بحث رشد درون‌زا مطرح می‌شود، نیروی انسانی اهمیت پیدا می‌کند. در عصر نوین دیگر سرمایه اصلی کشورها منابع طبیعی، نقدینگی، سرمایه فیزیکی و زیرساخت‌ها نیست. بن مایه اصلی که منجر به تفاوت نرخ رشد بین کشورهای مختلف می‌شود، نخبگان و فکرهای توانمند و خلاق در ایده‌پردازی هستند.

موافق مهاجرت نخبگان نیستیم

عبدالملکی افزود: بنابراین موافق مهاجرت نخبگان نیستیم. سیاستی که ما در وزارت کار در رابطه با مهاجرت دنبال می‌کنیم، مهاجرت به معنی رفتن نیست. بلکه اعزام نیروی کار به خارج از کشور را پیگیری می‌کنیم. این سیاست برای افراد مطلقا بیکار پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم این افراد مهارت و حرفه‌ای یاد بگیرند و در کشورهای دیگر کار کنند بعد که توانمندی آنها افزایش یافت، با اقتضائات قانونی به کشور خود بازگردند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: مهاجرت یک تهدید است و این فقط نظر من نیست. دکتر ستاری معاون علمی رئیس جمهور هم این خطر را احساس کرده است.

وی درباره تعاملات جامعه استارتاپی با فضای بیرون گفت: یکی از فرصت‌های مناسب، توسعه زیست بوم این کسب و کارها در کشورهای منطقه است زیرا کشورهای منطقه ما توسعه نیافته‌اند. ما می‌توانیم از زیست بوم داخل برای تغذیه و ارائه خدمات همچنین صادرات محصولات، استفاده کنیم. خیلی از این کشورها بکر هستند و چنین محصولاتی به آنها عرضه نشده است.

عبدالملکی اضافه کرد: برخی از این کشورها روابط سیاسی بسیار عالی با ما دارند. مخصوصا کشورهای حوزه مقاومت که به نام نامی حاج قاسم عزیز، مدیون جمهوری اسلامی هستند.

وی افزود: این فرصت و تهدیدها را که در کنار هم قرار دهیم، درمی‌یابیم، بهترین کار این است که به جای اینکه مهاجرت عزیزان و نخبگان از کشور، زمینه توسعه کسب و کارهای آنها را در خارج مرزها با تمرکز بر کشورهای منطقه فراهم کنیم.

تشکیل کارگروه در حوزه تامین اجتماعی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: از آنجا که وظیفه ذاتی و قانونی ما در حوزه کار است، به موضوع استارتاپ‌ها ورود کردیم و ورود جدی‌تر هم می‌کنیم.

وی ادامه داد: دو کار را باید با کمک فعالان استارتاپی پیش ببریم. یکی در ارتباط با فضای کسب و کار در داخل کشور مرتبط با نوع فعالیت‌هایی استارتاپی است.

عبدالملکی افزود: فعالان استارتاپی در صحبت‌های خود به بحث قانون کار و ضوابط تامین اجتماعی در حوزه بیمه اشاره کردند. باید در وزارتخانه کارگروه بیمه و تامین اجتماعی تشکیل دهیم. نمایندگان استارتاپ‌ها در جلسه حضور داشته باشند و ببینیم چه ضوابط و آیین‌نامه‌های جانبی برای حمایت از کسب و کارهای دیجیتال لازم است اعمال کنیم تا فضای کسب وکار این شرکت‌ها مساعدتر شود.

وی ادامه داد: ما در حوزه تعاون هم این کار را پیش می‌بریم و موضع تعاونی پلتفرمی را پیگیری می‌کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: من به‌عنوان عضو دولت مطالبات شما را در هیات دولت پیگیری می‌کنم. اگر نیاز به مصوبه و اصلاح قوانین پایه و مادر باشد، این مسایل را هم پیگیری می‌کنیم. البته تغییر قانون کار راحتی نیست.

وی اضافه کرد: برای حضور در عرصه بین‌الملی، دولت مردمی سیزدهم در حوزه اقتصاد چند نقطه تمرکز اساسی دارد. یکی از نقاط تمرکز، موضوع برون گرایی در اقتصاد مقاومتی و حضور در اقتصاد جهانی است. در این رابطه کارهای اساسی در حال انجام است.

عبدالملکی بیان کرد: در حوزه بین‌الملل، تمرکز اصلی بر تعامل با ۱۵ کشور منطقه است که بازار بسیار بزرگی دارند. این کشورها سالانه بیش از هزار میلیارد دلار واردات در موضوعات مختلف انجام می‌دهند. ما می‌خواهیم از این بازار استفاده کنیم و این سیاست راهبردی دولت است.

وی افزود: وزارت خارجه و معاونت دیپلماسی این وزارتخانه همچنین سازمان توسعه تجارت در وزارت صمت و اداره کل امور بین‌الملل در وزارت تعاون به شدت در این رابطه فعال هستند و درخواست کردیم که این فعالیت را به سرعت گسترش دهند.

تشکیل ستاد ویژه برای صدور خدمات استارتاپی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برای تعامل با کشورهای همسایه باید یک ستاد ویژه برای صادرات و خدمات استارتاپی و دیجیتالی تشکیل شود. در این ستاد، نماینده وزارت صمت، وزارت خارجه و نمایندگانی از طرف استارتاپ‌ها حضور داشته باشد تا ببینیم چه کاری می‌توان انجام داد.

وی افزود: ما از هر تلاشی در عرصه دیپلماسی اقتصادی، بازیابی بین‌المللی و نقل و انتقالات وجوه، مذاکرات با مقامات کشورهای دیگر برای اینکه بتوانیم فرصت‌هایی را به صورت انحصاری و در قالب‌هایی برای بازارسازی و عرضه دیجیتال فراهم کنیم، دریغ نخواهیم کرد.

عبدالملکی افزود: لازم است که خود کسب و کارهای دیجیتال هم همکاری کنند و مثلا بگویند در سوریه چه چیزی می‌خواهند و چه اقدامی شدنی است. برای ایران هیچ کار سختی نیست که با مقامات ارشد سوریه توافقاتی کنیم تا فضای کار شما را تقویت کنیم.

وی عنوان کرد: در عراق و بقیه کشورها مثل یمن می‌توانیم کار کنیم. زیرساخت‌های آی تی در یمن قوی است و این کشور با وجود اینکه نان و غذا ندارد، اینترنتی پرسرعت دارد. از این جهت یمن زیرساخت پایه را دارد و هرچند که امروز درگیر جنگ هستند اما روزی جنگ تمام می‌شود و ما می‌توانیم این ظرفیت را فراهم کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار امیدواری کرد: برکات این تلاش‌ها به صنف کسب و کارهای دیجیتالی برسد و باعث تقویت اشتغال، ارزش افزوده و رفاه برای مردم شود.

وی با تاکید بر برگزاری جلسات فصلی با استارتاپ‌ها از احصاء ۲۱۴ دستاورد قابل ملاحظه در مدت شش ماهه فعالیت خود در وزارتخانه خبر داد و از حاضران در نشست دعوت کرد از نمایشگاه دستاوردهای شش ماهه وزارت مردم بازدید کنند.

کد خبر: 48313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =