مسئولیت اجتماعی ضرورت ماندگاری بنگاه‌ها است

رییس کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق بازرگانی ایران گفت: مسئولیت اجتماعی بنگاهی امروز به عنوان یک ضرورت برای ماندگاری بنگاه ها است

به گزارش آتیه آنلاین، محمود اولیایی، رییس کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق بازرگانی ایران، امروز در جریان وبینار گفتگوی اجتماعی پیرامون سیاست های رفاهی، مسئولیت اجتماعی و خیر همگانی اظهار داشت: وقتی در خصوص مسئولیت اجتماعی صحبت می کنیم، باید توجه داشت که مسئولیت اجتماعی به شکل عام شامل افراد جامعه نیز می شود.

وی افزود: مسئولیت اجتماعی بنگاهی در واقع یک مفهوم مدیریتی است و در واقع این موضوع به عنوان یک نیاز و اصل ضروری در اداره بنگاه مطرح است.

رییس کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق بازرگانی ایران، ادامه داد: بنگاه ها باید به صورت ساختاری بتواند به نیازهای حوزه مسئولیت اجتماعی پاسخگو باشد و در واقع بنگاه ها در صورت بی توجهی به مسئولیت اجتماعی، آسیب های فراوانی را دریافت خواهند کرد. مسئولیت اجتماعی در واقع به این مقطع ختم نمی شود و در واقع بحث در این راستا، ایجاد ساختار برای پاسخگویی به نیازهای اجتماعی است.

وی اضافه کرد: در مسئولیت اجتماعی بنگاهی نیاز به معماری فرایندهای متناسب در ذیل ساختاری متناسب برای کل بنگاه داریم و هزینه بخشی از سود بنگاه در حوزه مسئولیت اجتماعی رافع تمام مسئولیت ها نیست.

اولیایی گفت: سیاست های رفاهی اگر به دنبال موفقیت است باید به صورت جدی در بخش مسئولیت اجتماعی بنگاهی فعال باشد. سیاست های تشویقی دولت در حوزه استانداردها به دلیل همراهی با سیاست های کلان کشور نیاز امروز تولید در حوزه مسئولیت اجتماعی بنگاهی است. بنگاه ها باید موضوع مسئولیت اجتماعی بنگاهی را با توجه به سیاست های کلان ملی، جدی بگیرند.

عدم بهره‌مندی از مسئولیت اجتماعی؛ چالش‌ رفاه

علی اکبر تاج مزینانی، دانشیار سیاستگذاری اجتماعی در ادامه وبینار گفتگوی اجتماعی پیرامون سیاست های رفاهی، مسئولیت اجتماعی و خیر همگانی گفت: یکی از چالش های حوزه اجتماعی عدم استفاده از ظرفیت مسئولیت اجتماعی شرکت ها در توسعه و ارتقاء مسائل حوزه اجتماعی در کشور است.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: اگر به برابری نتیجه در قالب بهره مندی رفاهی معتقد باشیم باید ببینیم برخورداری رفاهی در شاخص های مختلف در بین اعضای مختلف جامعه برابر باشد. زیربنای بسیاری از برنامه ریزی ها برداشت ما از اصل مسئولیت است و باید بدانیم مسئولیت در حوزه رفاه بر عهده چه کسی است.

وی افزود: فرد در واقع یک بازیگر اصلی برای فراهم سازی رفاه برای خود است و دولت و بازار یا بخش خصوصی و کارفرمایان و همچنین سازمان های مردم نهاد نیز در قالب های دیگر، فراهم آور رفاه در جامعه هستند.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی هیچ مسئولیتی فراتر از فراهم کردن رفاه در برابر وجه دریافتی ندارند و خانواده نیز در حوزه رفاه اثرگذار است و مسئولیت های خانوادگی یک مسئولیت مهم در حوزه رفاه است.  

تاج مزینانی ادامه داد: برخی مسئولیت تامین رفاه را در درجه اول بر عهده دولت می دانند و در اینجا نهادهای دولتی به صورت همزمان دارای مسئولیت های عام و خاص هستند و نهادهای مختلف مانند وزارت رفاه در این حوزه دارای مسئولیت هستند و مسئولیت خاص دولت نیز در قبال گروه های خاص مانند معلولان تعریف می شود.

وی همچنین بیان داشت: برخی از شرکت های رفاهی در قبال دریافت هزینه، وظیفه فراهم سازی رفاه برای جامعه را بر عهده دارند. برخی معتقدند که رسالت شرکت های خصوصی فقط افزایش سود است و مسئولیت های اجتماعی برای آنها قابل تعریف نیست. اما در واقع موسسات بخش خصوصی در جوامع امروز در حوزه مسئولیت اجتماعی دارای وظایفی هستند.

وی ادامه داد: ایجاد ارزش مشترک و توجه به جامعه باید در قالب یه عنصر لاینفک در جامعه و فعالیت شرکت ها مطرح باشد و این مسئولیت اجتماعی شرکتی در واقع دایره ای گسترده است که می تواند تامین کننده بسیار مهمی در حوزه رفاه اجتماعی باشد.

این استاد دانشگاه گفت: در حال حاضر ادبیات مربوط به رفاه شغلی روبه گسترش است و سهم نقش کارفرمایان را در تامین رفاه کارکنان بررسی می کند و برخی نظام های رفاهی به سمت بازطراحی و گنجاندن نقش بیشتر برای کارفرمایان مطرح است.

وی افزود: برخی از صندوق های تامین اجتماعی و نهادهای رفاهی به عنوان موسسات رفاهی صنفی مطرح می شوند و این به عنوان مسئولیت اجتماعی مطرح می شود.

کد خبر: 48295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =