موضوعات دشوار در مذاکرات وین حل نشده باقی مانده است

پایگاه آمریکایی به نقل از یک مقام ارشد دولت جو بایدن نوشت: آمریکا و ایران به بازگشت به توافق هسته ای ۲۰۱۵ نزدیک شده اند اما برخی موضوعات دشوار همچنان حل نشده باقی مانده‌اند.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از خبرگزاری خبرآنلاین، آکسیوس در گزارشی به قلم باراک راوید افزود، در حال حاضر به نظر نمی رسد هیچ کدام از طرفین بخواهند بر سر خطوط قرمز باقی مانده مصالحه کنند و به گفته این مقام, نتیجه احتمالا این خواهد بود که هیچ توافقی حاصل نشود. 

علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران، قرار بود روز چهارشنبه به تهران باز گردد تا آخرین مشورت ها را درباره توافق هسته ای انجام دهد. 

از میان سخنان هیئت های شرکت کننده در مذاکرات وین، در اظهارات راب مالی، نماینده آمریکا، و گروه وی تردید بیشتری درباره قریب الوقوع بودن احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) محسوس بود. 
مقام ارشد آمریکایی اظهارات مقامات ایرانی و برخی مذاکره کنندگان اروپایی را که می گویند ظرف چند روز آینده توافق حاصل خواهد شد، یک سری گمانه زنی های بسیار شتاب زده خواند. 

وی افزود، با توجه به سرعت پیشرفت های هسته ای ایران و تاثیری که می تواند بر برجام داشته باشد، برای حل و فصل موضوعات باقی مانده زمان چندانی وجود ندارد و تا زمانی که این موضوعات حل نشوند توافقی حاصل نخواهد شد. 

انریکه مورا، مسئول سیاسی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده گفتگوهای وین، روز سه شنبه در توئیتی نوشت، پایان مذاکرات نزدیک است اما نتیجه آن هنوز مشخص نیست و هنوز یک سری موضوعات کلیدی باقی مانده اند که باید حل شوند. 

از طرف دیگر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، روز چهارشنبه گفت کشورش خوشبین است اما در گفتگوهای وین از خطوط قرمز خود عبور نخواهد کرد.  

وی تصریح کرد، ما امیدواریم با واقع گرایی طرف های غربی، برخی موضوعات حساس و مهم باقی مانده در گفتگوها حل و فصل شوند. 

در حالی که دولت بایدن تلاش کرده است از افشای اطلاعات درباره اختلاف های باقی مانده در مذاکرات جلوگیری کند، اما نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، در سخنرانی روز دوشنبه خود برخی از آنها را علنی کرد. 

بنت گفت آمریکا تاکنون با درخواست ایران مبنی بر آنکه پرونده تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران بسته شود، مخالفت کرده است.

وی همچنین گفت، ایران از آمریکا خواسته است نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان های تروریستی آمریکا خارج شود. 

بنت به این موضوع اشاره نکرد که آیا آمریکا با این درخواست موافقت کرده است یا نه اما افزود، آمریکا و اروپایی های امضا کننده توافق موافقت کرده اند به ایران اجازه دهند به جای آنکه سانتریفوژهای پیشرفته خود را نابود کند، آنها در انبار نگه دارد. 

بنت تاکید کرد، توافق در حال ظهور احتمالا به خشونت ها و بی ثباتی ها در خاورمیانه [غرب آسیا] دامن خواهد زد. 

یکی از مقامات وزارت امور خارجه آمریکا از اظهار نظر درباره این ادعاهای بنت خودداری, اما تصریح کرد بیشتر مقامات امنیتی اسرائیل که زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، از توافق هسته ای ایران خارج شد، در مسند کار بودند اکنون پذیرفته اند این تصمیم پیامدهای فاجعه باری به دنبال داشته است.

وی گفت، ما نباید با از دست دادن یک فرصت دیگر برای دستیابی به پیشرفت دیپلماتیک، همان اشتباه را بار دیگر مرتکب شویم. 

لازم به ذکر است در حالی که گفتگوهای وین در سایه بحران اوکراین ادامه می یابد، هیچ نشانه ای وجود ندارد که این دو موضوع به طور مستقیم بر یکدیگر تاثیر گذاشته باشند. 

کد خبر: 47659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =