مطالبات بیمه‌ای ورزشکاران را به گوش وزارت رساندیم

رییس فدراسیون هندبال به تشریح وضعیت بیمه هندبالیست‌های ایران پرداخت و گفت: مطالبات‌مان را به گوش وزارت ورزش رسانده‌ایم.

ورزش ایران در چند دهه اخیر پیشرفت قابل قبولی در عرصه‌های بین المللی داشته و این درخشش مردان و زنان ورزشکار در عرصه‌های بین المللی و جهانی و آسیایی موجب شده است که سیل علاقه‌مندی نسل نوجوان و جوان به ورزش حرفه‌ای و پس از آن حضور در عرصه قهرمانی افزایش چشمگیری داشته باشد. در این میان افرادی که در سنین پایه تصمیم می‌گیرند تا عمر خود را صرف پرداختن به ورزش کنند، خیلی زود به این نتیجه می‌رسند که برای رسیدن به سطح حرفه‌ای نیاز به تمرین مداوم و سپری کردن مدت زمان زیاد وجود دارد. همین امر موجب می‌شود کسانی که خود را به نوعی ورزشکار بدانند و ورزش را به عنوان پیشه و حرفه خود برگزینند، نتوانند به طور موازی برای پذیرش مسئولیت دیگری به عنوان شغل اقدام کنند و قید امنیت شغلی و تامین آینده کاری خود در روزهای بازنشستگی را بزنند. در این میان تحت پوشش بیمه قرار داشتن، همواره یکی از دلمشغولی‌های اصلی ورزشکاران است. ورزشکارانی که همانند بسیاری از فعالان مشاغل دیگر، تخصص کسب می‌کنند، زمان سپری می‌کنند، از ورزش درآمد مالی دارند و همانند یک فرد کارمند یا کارگر شاغل در یک موسسه ،سازمان یا ارگان، تحت نظر فدراسیون‌های ورزشی به انجام ورزش به عنوان یک «حرفه» و «شغل» می‌پردازند. ورزشکاران به ویژه ورزشکارانی که تا سطح رسیدن به پیراهن تیم ملی تلاش کرده‌اند و همچون سربازی وظیفه شناس در خدمت تیم‌های ملی بوده‌اند، بارها پرسش‌گرانه پیگیر وضعیت بیمه و مسئله دوران بازنشستگی خود بوده و هستند اما هنوز شرایطی فراهم نشده است که این ورزشکاران با سازوکاری دست و اصولی و از طریق سازمان‌های مرتبط با ورزش که زیر مجموعه وزارت ورزش و جوانان هستند، تحت حمایت قرار بگیرند و از این نگرانی رها شوند. «علیرضا پاکدل» رییس جوان فدراسیون هندبال ایران که در یک سال اخیر روزهای شلوغی را در بخش تیم های ملی هندبال  زنان و مردان سپری کرده است، از ابتدا به عنوان یک دغدغه جدی به مسئله بیمه شدن ورزشکاران نگریسته است، اما هنوز موفق به انجام اقدامی نشده است.ما در نشریه «آتیه نو» که پیش از این گفت‌وگوهایی با روسای دیگر فدراسیون‌های ورزشی درباره مسئله بیمه ورزشکاران ترتیب داده بودیم، این بار به سراغ «علیرضا پاکدل» رفتیم تا از وضعیت بیمه ملی‌پوشان و ورزشکاران هندبالیست مطلع شویم. حاصل این گفت‌وگو را در زیر مطالعه می‌کنید:

**مسئله تحت پوشش بیمه قرار گرفتن، تا چه حد دغدغه جامعه هندبال و مدیران این فدراسیون بوده و است؟

موضوع بیمه همواره  دغدغه‌ای بسیار جدی برای من و برای تمام مجموعه هندبال است. به هر حال من خودم سال‌ها هندبالیست بودم و عمر خود را صرف ورزش کرده‌ام و به خوبی درک می‌کنم که وقتی مبادرت به فعالیت حرفه‌ای در ورزش می‌کنیم، این برای ما مانند یک شغل می‌شود و تمام زندگی حول محور ورزش می‌چرخد. در این میان آینده‌ای وجود دارد که برای تامین آن همیشه نگرانی وجود دارد و مشخص نیست چه خواهد شد. چه بسیار هستند پیشکسوتانی که سال‌ها عمرشان را صرف ورزش کشور کرده‌اند و این روزها که پا به میانسالی و پیری گذاشته‌اند، هنوز از نظر مالی به امنیت نرسیده‌اند و این برای جامعه ورزش ایران بسیار ناراحت‌کننده است. همین اتفاقات نشانه‌ای شده‌اند برای این موضوع که ورزشکاران جوان نگران باشند و نتوانند آینده ضمانت‌شده‌ای برای خود متصور باشند.

**ورزشکارانی که در رشته هندبال فعالیت ‌می‌کنند، برای بیمه شدن اقداماتی ترتیب داده‌اند؟

تا جایی که من در جریان هستم برخی از باشگاه‌های ورزشی که در هندبال فعالیت دارند و تعداد آن‌ها بسیار محدود و انگشت شمار است، در برخی رشته‌ها و همینطور هندبال ورزشکارانشان را بیمه کرده‌اند. اما تعدادشان به هیچ وجه زیاد نیست. برخی دیگر از هندبالیست‌ها که توانسته‌اند به تیم‌های خارجی بروند و در آمدهای بهتری نسبت به باقی داشته باشند نیز قطعا خودشان را بیمه کرده‌اند. اما به نظر من این شکل بیمه شدن بی سر و سامان است و بهتر است همه نفرات به ویژه هندبالیست‌هایی که در قالب ملی پوش و با پیراهن تیم ملی برای کشورشان زحمت می‌کشند و افتخار آفرینی می‌کنند، حداقل درباره آینده خود دغدغه نداشته باشند و تضمینی برایشان فراهم شود. من مطالعات و بررسی هایی در این زمینه کرده‌ام و فکر می‌کنم در گام نخست به تعاملاتی نیاز داریم که قدم‌های اولیه آن باید توسط نهاد بالادستی فدراسیون‌ها یعنی وزارت ورزش برداشته شود. به نظر من قطعا با مشورت و کمک کارشناسانی که سواد و شناخت کافی از موضوع بیمه دارند و در سازمان تامین اجتماعی تجربه فعالیت دارند، می‌توان به راه حلی منطقی و مفید برای حل و فصل این موضوع دست پیدا کرد. مهم این است که این اقدام آغاز شود و تصور من این است که خیلی زود و بدون اینکه زمانی در این میان از بین برود، باید این تعاملات شروع شده و کم کم از مسیر طرح و ایده عبور کند و به مرحله اجرایی شدن برسد. 

**شما شاهد مطالبه‌گری هندبالیست‌ها درباره ماجرای بیمه شدن آن‌ها بودید؟

بله. بارها و به کرات هندبالیست‌های ایران چه زنان هندبالیست و چه مردان هندبالیست، در این سه سالی که رییس فدراسیون هندبال هستم، از من و دیگر نفرات فدراسیون خواسته‌اند که راهکاری پیش پای آن‌ها بگذرایم که بتوانند بیمه شوند. ما بارها به وزارت ورزش درخواست هندبالیست‌ها را انعکاس دادیم و تلاشمان این بوده است که این کار انجام شود. به نظر من این یک ضرورت است که ورزش هم مانند سایر مشاغل از آینده و بیمه و بازنشستگی بهره‌مند باشد و امیدوارم هر چه زودتر شاهد خبرهای خوبی در این رابطه باشیم. 

**فدراسیون هندبال حاضر است در این زمینه شخصا اقدام کند؟

من از شرایط و ضوابطی که وجود دارد خبردار نیستم و نمی‌توانم به طور قطع بگویم که فدراسیون اقدام خواهد کرد. به هر حال ما به عنوان فدراسیون ورزشی زیر مجموعه وزارت ورزش هستیم و بدون مجوز از این وزارت خانه، نمی‌توانیم به طور شخصی اقدام کنیم. اما اگر شرایط و آیین نامه اصولی در این باره وجود داشته باشد، فدراسیون کوتاهی نخواهد کرد و هر چه در توانمان باشد انجام خواهیم داد. هدف من قطعا بیش از هر چیز آرامش و تمرکز ورزشکارانم است تا بتوانند با خیال آسوده و بدون دغدغه‌های مختلف به ورزش بپردازند و بتوانند در نهایت برای ایران عزیز در عرصه ورزش افتخارآفرین باشند. پس اگر شرایطی فراهم شود که کمکی از فدراسیون‌ها بربیاید، قطعا فدراسیون هندبال پیش قدم خواهد بود و بر اساس و در چارچوب قانون برای رفع این معضل اقدام خواهد کرد.

کد خبر: 47191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =