ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برای یک میلیون نفر

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: ارائه آموزش مهارتی به متقاضیان در ۹ ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل در بخش دولتی از رشد ۸ درصدی و در بخش خصوصی از رشـد ۱۴۹ درصدی برخوردار شد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور، غلامحسین حسینی‌نیا در مورد مقایسه آموزش فنی و مهارتی قبل و بعد از انقلاب اسلامی، گفت: شکل‌گیری آموزش‌های فنی و حرفه‌ای غیر رسمی و به نوعی پایه‌های فعالیت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به «آیین نامه کارآموزی و افزایش مهارت» مصوب ۲۷ دی ماه ۱۳۳۹ شورای عالی کار بر می‌گردد.

به گفته وی، ‌ پایه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای در ایران بر چهار نهاد «اداره کل تعلیمات حرفه‌ای»، «صندوق کارآموزی»، «کانون‌های کارآموزی» و «کانون‌های کار و آموزش کشور» استوار شد و در واقع هسته‌های کالبدی مهارت آموزی غیر رسمی کشور را شکل داده بودند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، ‌ افزود: تصویب ماده واحده لایحه قانونی راجع به تشکیل سازمان آموزش فنی و نیروی انسانی در ۲۵ تیرماه ۱۳۵۹ شورای انقلاب بود که وزارت کار و امور اجتماعی اجازه یافت تا با تمرکز اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای، مراکز تعلیمات حرفه‌ای صندوق کارآموزی و کانون‌های کارآموزی، واحدهای مربوط به اداره کل را به وجود آورد که هدف آن تأمین و تربیت نیروی انسانی بر اساس سیاست‌های کلی دولت در بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات بود.

وی گفت: بدین ترتیب سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، وارث مجموعه قوانین مربوط به تشکیل آن نهادها شده و نیز تمامی واحدهای آموزشی آنها را در اختیار گرفت. اگر چه تعداد واحدهای آموزشی که به این ترتیب زیر نظر سازمان قرار گرفتند فقط ۵۹ واحد بود، اما بسیاری از آنها واحدهای آموزشی بزرگ با تعداد کارگاه‌های متعدد بودند.

حسینی نیا گفت: بعد از اتمام جنگ تحمیلی و شروع بازسازی کشور، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نیز در کنار سایر بخش‌های آموزشی و اقتصادی مورد توجه قرار گرفت و به افزایش قابل توجه تا۵۸۰ مرکز در سال ۸۲ دست یافت.

به گفته معاون وزیر تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در حال حاضر در چهار خوشه صنعت، خدمات، کشاورزی و فرهنگ و هنر و با دارا بودن تعداد ۶۴۱ مرکز دولتی و ۱۰ هزار و ۵۶۵ آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد (آموزشگاه های دارای ثبت عملکرد آموزشی در پورتال سازمان)، ۸۹۴ در کارگاه صنایع و اصناف، ۴۸۹۵ کارگاه ثابت شهری، ۱۸۲ مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی در دانشگاه (TCM)، ۲۰۷۴ کارگاه سیار شهری، ۱۳۴۸ کارگاه پادگان، ۹۶۶ کارگاه زندان، ۳۲۸۴ کارگاه روستا، ۱۵۶۰ کارگاه صنایع ضمن کار، ۱۴۶ کارگاه صنایع بین کارگاهی،   ۱۴۸ کارگاه صنایع جوار کارگاهی،   ۶۳۴۳ کارگاه مهارت آموزی محیط کار واقعی، ۲۱۰ کارگاه سیار عشایر و ۳۱ مرکز تخصصی آموزش های کارآفرینی و مهارت کسب و کار به ارائه آموزش های مهارتی متناسب با نیاز بازار می‌پردازد.

حسینی‌نیا در ادامه خاطرنشان کرد: در ۹ ماهه سال جاری،   ۴۹۷ هزار و ۳۰۲ نفـر در مراکـز دولتـی و ۵۰۲ هــزار و ۲۹۴ نفــر در آموزشــگاه‌هــای آزاد بخش خصوصی از کارجویـان، کارکنـان وظیفـه نیـرو هـای مسـلح، زندانیـان، معتـادان بهبودیافتــه و متجاهــر، افـراد دارای معلولیـت، زنــان سرپرســت خانوار/بدسرپرســت، روســتائیان، عشــایر، دانــش آمــوزان، دانشــجویان و فــارغ التحصیـلـان دانشــگاهی، شــاغلان، پناهنــدگان و اتبــاع خارجـی در نه ماه سال جاری ( ۸% رشـد در بخش دولتی و ۱۴۹% رشــد در بخش خصوصی  نسـبت بـه زمـان مشـابه)، موفق به کسب آموزش‌های مهارتی شده‌اند.

کد خبر: 46583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =