کیفیت درمان با نسخه الکترونیک افزایش یافت

بهره‌مندی از نسخه الکترونیک انقلابی در حوزه درمان به شمار می‌رود و سازمان تأمین‌اجتماعی به عنوان نهادی که پوشش بیمه نیمی ‌از جمعیت کشور را برعهده دارد، کلید اجرای این طرح را برای نخستین‌بار در کشور روشن کرد.

به گزارش آتیه‌آنلاین استفاده از نسخه الکترونیک ابتدا در مراکز ملکی این سازمان آغاز شد و پس از احصاء مسائل و مشکلات، به مراکز طرف قرارداد تسری یافت. این طرح سپس از سوی وزارت بهداشت محور توجه قرار گرفت و به واسطه جایگاه قانونی آن به سرعت در کشور اجرایی شد؛ به نحوی که از ابتدای دی‌ماه امسال استفاده از نسخه الکترونیک در کشور در حوزه سلامت، اجباری شد. مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی بهره‌مندی از نسخه الکترونیک را در کنار بسیاری از مزایای مهم این طرح مانند سهولت در دسترسی به سوابق پزشکی بیماران برای درمان باکیفیت و کاهش هزینه‌ها، سبب برقراری عدالت در برخورداری از خدمات درمانی توصیف می‌کند. گفت‌وگوی آتیه‌آنلاین را با شهرام غفاری، در خصوص اجرای نسخه الکترونیک در تأمین‌اجتماعی و مزایا و چالش‌های طرح، پیش رو دارید.

اجرای نسخه الکترونیک در مراکز طرف قرارداد از سوی سازمان چه زمانی کلید خورد و چه روندی را در پیش گرفت؟

اجرای طرح نسخه الکترونیک از سال ۱۳۹۴ به صورت آزمایشی در استان یزد با تعداد ۹ پزشک آغاز و ابتدا سال ۱۳۷۰ نسخه تولید شد. روند اجرای طرح تا سال ۱۳۹۶ به صورت آزمایشی ادامه یافت و در این سال علاوه بر استان یزد، استان‌های خراسان رضوی، اصفهان، البرز، تهران و گیلان نیز به مجموعه تولید نسخه الکترونیک اضافه شدند.

سال ۱۳۹۷، طرح به حالت عمومی ‌در کل کشور پیاده‌سازی و اجرا شد. لازم بود هر استان با توجه به موقعیت استراتژیک استان و همچنین شرایط خاص پزشکان و تخصص‌های مختلف با توجه به محدودیت‌ها و موارد مشابه آن وارد طرح شود تا امکان ارزیابی مسائل و مشکلات طرح به دست آید.

نتیجه اجرای طرح به کجا انجامید؟

در این سال با مشارکت ۳ هزار و ۵۴۲ پزشک از سراسر کشور، یک میلیون و ۱۷۶ هزار و ۷۶۷ نسخه تولید که این میزان در شروع کار قابل توجه بود. استان‌های یزد، خراسان رضوی، اصفهان بیشترین و استان‌های قم، سمنان و هرمزگان کمترین میزان مشارکت در تولید نسخه الکترونیک را در این سال داشتند. در سال ۱۳۹۸، طرح حالت همگانی پیدا کرد و با برطرف شدن برخی مسائل از جمله اعطاء وام جهت خرید تجهیزات زیر ساخت، افزایش پهنای باند، طراحی بهتر سیستم، بارگزاری قوانین و دستورالعمل‌های به روز، طراحی گزارش عملکرد روزانه پزشک و موارد مشابه، استقبال پزشکان نیز افزایش پیدا کرد؛ به ‌طوری که از طریق ۸ هزار پزشک، بیش از ۱۰ میلیون و ۸۹۸ هزار و ۹۶۷ نسخه تولید شد که این میزان، ۱۰ برابر بیش از از سال ۹۷ بود. در آن سال، استان‌های خراسان رضوی و اصفهان به عنوان پیشتازان طرح معرفی شدند.

... و طرح نسخه الکترونیک با استقبال وزارت بهداشت مواجه شد و اجرای این طرح در این وزارتخانه نیز مورد توجه قرار گرفت...

بله! در سال ۱۳۹۹ مطابق بند «الف» ماده (۷۴) قانون برنامه ششم توسعه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف به ارائه خدمات الکترونیک سلامت شد و نیز تمامی‌ مراکز سلامت و واحدهای ذی‌ربط اعم از دولتی و غیردولتی موظف به همکاری در این زمینه شدند. از طرفی بند «ز» تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۹۹ سازمان‌های بیمه‌گر پایه درمان را مکلف کرده است که نسخه الکترونیک را مبتنی بر شماره کد ملی و مشخصات فردی بیمار، مشخصات فردی و شماره نظام پزشکی پزشک، شناسه یکتای مرکز ارائه خدمت، نوع و میزان خدمت، زمان ارائه خدمت، شناسه الکترونیک پرداخت بیمار، شناسه کد اختصاص پایانه فروشگاهی و هزینه خدمت به تفکیک سهم بیمه و بیماری طراحی و اجرا کنند.

کد خبر: 46145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =