دلم برای حاج قاسم بسیار تنگ می‌شود

سید حسن نصرالله بیرکل حزب الله لبنان، دیروز با شبکه المیادین گفتگویی داشت که در آن به شهید حاج قاسم سلیمانی، بحران سوریه، جنگ ۳۳ روزه و... اشاره کرد. با هم نگاهی به گزیده این مصاحبه خواهیم داشت

به گزارش آتیه آنلاین، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان یکشنبه شب با شبکه خبری المیادین گفتگو کرد. رهبر مقاومت لبنان در این مصاحبه با تاکید بر اینکه ترامپ "جنون خودبزرگ بینی" دارد تاکید کرد همه منتظرند ببینند ترامپ در روزهای آینده چه اقدامی خواهد کرد. لذا "باید با مدت زمان باقی مانده از ریاست جمهوری ترامپ با هوشیاری و احتیاط برخورد شود. " 
پیش از این، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده بود که سردار قاآنی روز ۲۸ آبان در یک سفر محرمانه‌ به عراق، با فرماندهان نیروهای عراقی متحد ایران و همچنین با نخست‌وزیر این کشور دیدار کرده است. در روزهای گذشته و پس از قطعی شدن شکست ترامپ در انتخابات آمریکا، وضعیت در منطقه در حال آماده باش است. چرا که ترامپ ممکن است به تشویق اسرائیل تا روز ۲۰ ژانویه و تحویل کلید کاخ سفید دست به هر اقدامی علیه نیروهای ایران و مقاومت بزند. البته فعلا آخرین تصمیم ترامپ این بود که تا روز ۲۶ دی‌ماه شمار نیروهای آمریکایی در عراق را به دو هزار و ۵۰۰ نفر کاهش دهد. پیش از این سه هزار سرباز آمریکایی در عراق به سر می بردند.  

نصرالله به خبرنگار المیادین گفته عربستان و محمد بن سلمان به دنبال ترور او هستند "محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در نخستین سفر خود به واشنگتن و دیدار ترامپ خواهان ترور من شده بود". دبیر کل حزب الله لبنان گفته "عربستان کلیه هزینه های مالی شعله ور شدن جنگ پس از ترور من را تقبل کرده بود" و نکته مهم اینجاست که "آمریکایی ها با درخواست سعودی برای ترور من موافقت کردند تا اسرائیل آن را اجرا کند. " 

شهادت سردار سلیمانی
دبیرکل حزب الله گفته: "آمریکا، اسرائیل و عربستان در جنایت ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس شریک هستند. " تروری که سال گذشته روز ۱۳ دی ماه در فرودگاه بغداد به دستور مستقیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا انجام شد. گفتنی است فرمانده شهید سپاه قدس در سفری به دعوت عادل عبدالمهدی نخست وزیر وقت عراق به این کشور سفر کرده بود که مورد هدف پهپادهای آمریکا قرار گرفت و به درجه فیع شهادت نائل آمد. شهید سلیمانی به دلیل برخورداری از شخصیتی کاریزماتیک، تاثیر زیادی در نیروهای مقاومت در منطقه داشت و به گفته سید حسن نصرالله "مرد اقدامات راهبردی و برنامه ریزی و همزمان مرد میدان و تاکتیک بود. " 
سید حسن نصرالله در مورد روزهای پیش از شهادت و ترور حاج قاسم، به شبکه المیادین گفته: «در برهه قبل از شهادت حاج قاسم بسیار نگران بودم و بارها به وی در این خصوص هشدار دادم. من دلم برای حاج قاسم بسیار تنگ می شود، ما بارها با هم کار کردیم و با چالش ها مبارزه کردیم. من حس می کردم که من و حاج قاسم یک فرد واحد هستیم. شهید سلیمانی رابطه با گروه های مقاومت فلسطین را با تمام اختلافات رویکردی آنها توسعه داد. شهید سلیمانی برای حمایت لجستیک از گروه های فلسطینی هیچ خط قرمزی نداشت. وی در رساندن موشک های کورنت به مقاومت فلسطین در غزه نقش داشت. موشک های کورنت که ما در جنگ تموز از آن استفاده کردیم، سوری ها از روسیه خریده بودند و سپس ما از آنها گرفتیم. بشار اسد رئیس جمهور سوریه با رساندن موشک های کورنت به حماس و جهاد اسلامی در غزه که دمشق از روسیه خریده بود، موافقت کرد. شهید سلیمانی و گروهش در حمایت از فلسطین در تمام سطوح از هیچ چیز دریغ نکردند. بشار اسد رئیس جمهور سوریه رابطه ما با حماس بعد از بحران سوریه را درک می کرد.»
دبیرکل حزب الله در ادامه گفت: «رابطه حاج قاسم با مرجعیت دینی در عراق بویژه در موضوعات اصلی خوب بود. بخش اعظم عملیات نظامی علیه اشغالگران آمریکایی در عراق توسط گروه های مقاومت اجرا شد. گروه های جوان بدون پوشش سیاسی مقاومت مسلحانه علیه نیروهای آمریکایی در عراق را آغاز کردند. شبکه های ماهواره ای عربی از پخش ویدئوهای عملیات مقاومت عراق علیه اشغالگران آمریکایی خودداری می کردند. مقاومت در عراق از حمایت حقیقی سپاه قدس و حاج قاسم سلیمانی برخوردار بود.»
سید حسن نصرالله درباره جنگ تموز (جنگ ۳۳ روزه) و حضور میدانی شهید سلیمانی در این مصاحبه گفته: «شهید سلیمانی در طول جنگ تموز بجز ۴۸ ساعت آن هم برای ارائه گزارش اوضاع و تماس با برادران در سوریه و ایران از حومه جنوبی بیروت خارج نشد. بمباران هوایی اسرائیل طی جنگ تموز نتوانست مانع حمایت لجستیک از مقاومت شود. شهید سلیمانی نقش آفرینی کرد و مسئولیت پیگیری طرح اسکان آوارگان در پی جنگ تموز را برعهده داشت. برخی سیاستمداران لبنان برای کودتا علیه مقاومت تلاش داشتند مردم پس از جنگ تموز مدت بیشتری در خیابان ها آواره بمانند.»

تروریسم در عراق و سیلی به آمریکا
دبیر کل حزب الله لبنان در این گفتگو به حضور القاعده و داعش نیز اشاره و به ۴۸۰۰ عملیات انتحاری توسط القاعده علیه مردم عراق اشاره کرد. او معتقد است "اگر مقاومت عراق نبود این سفارت آمریکا بود که عراق را اداره می کرد. " نکته اینجاست که حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ برای این نبود که عراق را در اختیار ایران بگذارد، بلکه با نگاهی استراتژیک به منطقه و ایده "خاورمیانه جدید" انجام شد. ایده ای که امروز شکست آن هر روز بیش از روز قبل مشخص می شود.  سید حسن نصرالله در گفتگوی خود به سیلی که ایران به آمریکا زد نیز اشاره کرد و گفت "حمله به عین الاسد یک سیلی تاریخی بود. " و وعده داد که آمران و عاملان حمله به شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس، به زودی مجازات خواهند شد.  

بحران سوریه
سید حسن نصرالله معتقد است "شهید سلیمانی اولین کسی بود که نسبت به خطر علیه سوریه به دلیل حمایتش از مقاومت و به بهانه بهار عربی پی برد. طرف های حامی و تامین کننده مالی و فرمانده حقیقی گروه های معارض در سوریه به سرعت به درگیری های مسلحانه روی آوردند. "
نکته ای که در اینجا دبیرکل حزب الله اشاره می کند اهمیت زیادی دارد. او از تماس با طرف های درگیر در جنگ سوریه با هماهنگی بشار اسد گفته و پاسخ آنها که "همه می گفتند که ما در شرایط راهکار سیاسی و مذاکره با نظام نیستیم و دولت سوریه طی چند روز سقوط خواهد کرد. " و این موضوع را "تصمیم جدی" کشورهای منطقه و فرامنطقه ای" می داند که مانع از حل و فصل بحران می شدند. به گفته سید حسن نصرالله طرفهای خارجی حامی نیروهای معارض به این نتیجه رسیده بودند که"نظام سوریه طی دو ماه سقوط خواهد کرد. "
این اولین بار است که بحران سوریه و ادامه یافتن آن به این شکل بیان می شود. دبیرکل حزب الله معتقد است در آن برهه دو گزینه  "تسلیم و سقوط منطقه و دیگری مقاومت و پایداری" وجود داشت که نیروی مقاومت گزینه دوم را انتخاب کرد. نصرالله معتقد است شخصیت بشار اسد و عدم ترک سوریه در طول بحران، کمک زیادی به شکست جبهه معارضین کرد.
نکته دیگری که در این مصاحبه مورد توجه قرار گرفته چگونگی ورود سوریه به جریان جنگ در سوریه بود. سید حسن نصرالله در این باره گفت: «پوتین در ابتدا برای ورود به سوریه مردد بود. حاج قاسم به روسیه رفت و نقشه میدانی را توضیح داد و در آن جلسه پوتین به حاج قاسم گفت که برای ورود به سوریه قانع شده است. حاج قاسم با شخصیت کاریزماتیک و منطق قوی و توضیحات راهبردی در قانع کردن پوتین برای ورود به سوریه بر اساس منطق و تحولات نقش داشت.»

کد خبر: 4613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =