مانور خبری یا رویایی دست‌نیافتنی؟

ایران توانایی میزبانی مسابقات جام ملت‌های ۲۰۲۷ را ندارد و این واقعیتی است که زیرساخت‌های فوتبال ایران آن را تایید می‌کند.

به گزارش آتیه آنلاین، فدراسیون فوتبال ایران در شرایطی صحبت از درخواست میزبانی در جام ملت‌های آسیا را مطرح می‌کند که در واقعیت امکانات اولیه و پتانسیل کافی برای این میزبانی را هم ندارد و کسی نمی‌داند فدراسیونی که در فعالیت اجرایی رویدادهای ساده هم به بلوغ کافی ‌نرسیده است چطور ادعایی به این بزرگی مطرح می‌کند؟ نگاهی منصفانه به امکانات فعلی و زیرساخت‌های موجود در فوتبال ایران،  نشان از این دارد که ادعای مدیران فدراسیون فوتبال که درچند سال اخیر برای پرداخت پول کارمندان خودشان هم با مشکل مواجه هستند، قابل باور نیست و در حد همان حرف و شعار است.   ایران برای کسب میزبانی جام ملت‌های آسیا 2027 با قطر، عربستان و هند رقابت می‌کند و باید بتواند نظر کنفدراسیون فوتبال آسیا را برای کسب میزبانی جلب کند.

**تحریم‌های علیه ایران، مانع شماره یک!

نکته نخستی که ممکن است مانع اصلی در راه اخذ میزبانی از سوی ایران برای برگزاری مسابقات جام ملت های آسیا شود، تحریم‌هایی است که سال‌های اخیر علیه ایران صورت گرفته و این نکته می تواند مانع این شود که این میزبانی به فدراسیون فوتبال ایران تعلق گیرد. فارغ از اینکه به فدراسیون فوتبال اعلام شده به دلیل تحریم‌ها امکان سپردن میزبانی به ایران وجود ندارد، کافی است توجهی به شرایط اخیر فوتبال و به طور کلی ایران داشته باشیم. برخی مشکلات اولیه که می‌توان به راحتی از آنها جلوگیری کرد وجود دارد و در کنار آن سازمان لیگ تحت هر شرایطی اقدام به برگزاری مسابقات لیگ کرده که نتیجه آن آبروریزی بین‌المللی با پخش تصاویر دیدار نساجی و پرسپولیس است. موضوعی که این روزها صحبت پیرامون آن زیاد است و بیش از پیش وضعیت نابسامان و عدم امکانات کافی فوتبال ایران را در رسانه های بین المللی نمایان کرده است.

آن‌طور که به نظر می‌رسد، داستان میزبانی جام ملت‌های آسیا که این روزها نقل محافل فوتبالی است چندان شکل و شمایل واقعی ندارد. ابهامی که مطرح می‌شود این است که شاید مطرح شدن بحث میزبانی ایران از جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۷ یک مانور خبری بی‌اهمیت درآستانه انتخابات فدراسیون فوتبال باشد. انتخاباتی که هنوز مشخص نیست چه کسی برنده آن است. جامعه فوتبال و مردم ایران به خوبی می‌دانند که ایران پتانسیل کافی برای میزبانی از جام ملت‌ها نداشته و ندارد و در رقابت با کشورهایی مانند امارات،  قطر،  عربستان و ... نمی‌تواند برنده باشد. 

**کتابچه‌ای که به دست AFC رسید

یکی از مراحل بسیار مهم و حساس گرفتن میزبانی،  تدوین و تحویل کتابچه میزبانی موسوم به کنفدراسیون فوتبال آسیا از طرف کشورهای درخواست کننده است.  اخیراً سفرای کشورهای قطر و عربستان در مالزی در مراسمی کتابچه میزبانی این کشور را به مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا AFC ارائه داد. رئیس فدراسیون فوتبال عربستان با سفر به بحرین و دیدار با شیخ سلمان این درخواست رسمی را ارائه داد. همچنین قطری‌ها همین چند روز قبل در حاشیه برگزاری مسابقات فوتبال امیرکاپ در مراسمی رسمی در حضور رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا این کتابچه را به شیخ سلمان داده تا عزم جدی خودشان برای میزبانی جام ملت‌های آسیا را نشان بدهند. البته گفته می‌شود فدراسیون فوتبال ایران در حاشیه فینال لیگ قهرمانان آسیا کتابچه را به مسئولان کنفدراسیون رسانده است. با تمام این تفاسیر و در شرایطی که فدراسیون فوتبال هنوز وظیفه خود ندانسته که درباره این ابهامات شفاف سازی کند، بهتر است اهالی فوتبال به این اخبار بی‌اساس توجه نکنند و در جریان باشند که فوتبال ایران کورسوی شانسی هم برای گرفتن میزبانی جام ملت‌ها نخواهد داشت.

کد خبر: 4601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =