ایده‌ای برای کارآفرینی و اشتغال

کارآفرینی و ارائه ایده‌های خلاقانه در حوزه‌های مختلف جهت ایجاد فرصت‌های شغلی و بسترسازی در راستای رونق تولید به عنوان چرخ گرداننده اقتصاد و اشتغال، می‌تواند راهکار توسعه فرصت‌های شغلی و تولید در مدت زمان قابل قبول باشد و مشکلات بخش اشتغال و تولید را مرتفع کند.

به گزارش آتیه آنلاین، ارائه ایده و بهره‌مندی از تفکر خلاق یکی از نکات کلیدی است که در کشورهای در حال توسعه و توسعه‌یافته مورد توجه دولت‌ها و بخصوص کارفرمایان فعال بخش خصوصی بوده است و در واقع یکی از موارد ارزش‌آفرین برای نیروی کار در هر حوزه کاری در این کشورها، طرح و اجرای ایده‌های ناب در راستای افزایش بهره‌وری نیروی کار به جهت ایجاد روند صعودی راندمان در شرکت‌ها و کارگاه ها است.

اشتغال به عنوان رکن اساسی تولید و نیروی کار به در قالب یکی از پایه های مهم چرخه تولید در اقتصاد همواره در سیاستگذاری های مرتبط با امر تولید اثرگذاری داشته اند به گونه ای که نوسان آماری مرتبط با میزان اشتغال و یا بیکاری به عنوان یکی از شاخص های اساسی و اثربخش در تعیین جهت گیری دولت ها در امر تولید و اشتغالزایی تاثیرات مهمی در تصمیم سازی ها داشته است و در این بین ایده های کارآفرینی در بسیاری از شرایط بهبود دهنده آمار مرتبط با اشتغال و تولید بوده اند.

در واقع می توان گفت که به هر میزان که تفکر خلاق اشتغال محور در حوزه های تصمیم گیری مرتبط با اشتغال نمود بیشتری داشته باشد، میزان بسترسازی در راستای شکل گیری فرصت های شغلی و حل مسائل مربوط به بخش اشتغال کشورها اثرگذاری مشخص تری خواهد داشت و در واقع سیستمی می تواند در بخش ایجاد فرصت های شغلی برای نیروی کار جوان جویای کار و تحصیلکرده اشتغال پایدار ایجاد کند که کارآفرینی را با ایده های اثربخش و آینده نگر ترکیب کند.

میدان کارآفرینی؛ ایده اشتغالزا

نام‌گذاری و بسترسازی میادینی تحت عنوان نام کارآفرینی در کشور با هدف ایجاد فضای فروش موضوعی است که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در قالب ایده‌ای در راستای ایجاد زمینه در توسعه و گسترش کارآفرینی و زمینه سازی جهت اشتغال از آن خبر داد.

به گفته حجت الله عبدالملکی، بخشنامه اجرای این موضوع به ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کشور ارسال شده است که بر اساس مصوبه ابلاغی وزارت کشور در تعامل با شهرداران، یکی از میادین شهر به نام میدان کارآفرینی تغییر نام دهد.

وزیر کار با بیان اینکه در ایجاد اشتغال، فضای فروش از اهمیت ویژه ای برخوردار است، گفت: در قانون آمده است؛ شهرداری ها موظفند این فضا را در اختیار قرار دهند و بر این اساس پیشنهادی در کارگروه زیر ساخت مطرح شد که در هر شهری، میدانی به نام کارآفرینی، نام گذاری شود که یکی از کارکردهای آن ایجاد بازار موقت در آن میدان باشد. این موضوع از سوی وزارت کشور به  استانداری ها و شهرداری ها ابلاغ شده است.

عبدالملکی، ایجاد کارگاه های آموزشی و مهارتی را از دیگر کارکردهای این میادین عنوان کرد و گفت: مردم هم می توانند برای بهتر شدن محیط کسب و کار در این میادین، ایده پردازی کنند.

الزام افزایش کارآفرینی با خلق زمینه اشتغال

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ماه گذشته در حاشیه آیین گشایش هفته جهانی کارآفرینی، مهمترین مشوق برای کارآفرینان را بهبود فضای کسب‌وکار دانست و اظهار داشت: در نشست شورای عالی اشتغال کشور، مصوب شد که این وزارتخانه با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی، برای بهبود فضای کسب‌وکار ۲۲ رسته اصلی اشتغالزای کشور که بیش از ۴۰ درصد اشتغال کشور را ایجاد می‌کنند، برنامه‌ریزی ویژه انجام دهند.

عبدالملکی همچنین از وجود ۴۰۰ هزار کارآفرین فعال در کشور خبر داد و با بیان اینکه کشور به ۲ میلیون کارآفرین نیاز دارد، تأکید کرد: نظام اداری کشور ضد کارآفرینی است و مشکل کارآفرینان، نظام اداری دست‌وپاگیر است.

وی معتقد است که بر اساس معیارهای عمومی این تعداد آفرین فعال در کشور، بار اقتصاد بزرگ ۸۵ میلیون نفری را بر روی دوش دارند در حالی که اقتصاد ایران برای آنکه بر اساس ظرفیت‌های خود به حد مطلوب خود برسد به ۲ میلیون کارآفرین نیاز دارد که در اینجا لازم است نظام آموزشی و فرهنگی به کمک بیایند و لحاظ تولید، درآمد سرانه و اشتغال در تراز خوبی از گام دوم انقلاب قرار گیریم.

به گفته عبدالملکی، در حال حاضر ۲۴ میلیون شاغل داریم که شکل‌گیری این تعداد اشتغال به دلیل فعالیت این ۴۰۰ هزار کارآفرین است.

کد خبر: 43018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =