مطالعات ظرفیت تفرج انجام شده است

مدیر کل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست از انجام مطالعات ظرفیت تفرج در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد.

به گزارش آتیه آنلاین، رضا اقتدار مدیر کل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق در نشستی خبری که به صورت آنلاین برگزار شد، در پاسخ به آتیه آنلاین درباره روشن نبودن وضعیت ظرفیت تفرج در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست، بیان کرد: مطالعات تعیین ظرفیت تفرج در مناطق را انجام داده‌ایم. مطالعات مربوط به زون‌بندی مناطق حفاظت شده، مدیریت و کاهش بهره‌برداری از این مناطق تهیه شده است.

وی افزود: یکی از موارد مد نظر در حوزه بهره‌برداری بحث تفرج است. ضوابط، نحوه فعالیت‌ها و سوابق تهیه شده و به استان‌ها ابلاغ شده است.

اقتدار گفت: در خصوص ظرفیت‌های تفرج که چقدر گردشگر برای هر منطقه نیاز هست، ابعاد مشخص شده است. در برخی از مناطق چنانچه متقاضی باشد، این مطالعه باید انجام شود.

وی یادآور شد: ما داخل مناطق چهارگانه بحث فعالیت‌های مخرب گردشگری مثل آفرود و فعالیت‌هایی از این دست بسیار کم داریم و مناطق ما مدیریت می‌شود. بیشتر در خارج از مناطق تحت مدیریت اقدامات مخرب انجام می‌شود. کمیته‌ای برای بحث مجوزهای گردشگری تشکیل شده است. متولی فعالیت‌های طبیعت گردی، وزارت میراث است.

وی تاکید کرد: در داخل مناطق خودمان اساسا مجوزی برای آفرود صادر نمی‌شود و گردشگری بسیار محدود است. با آفرودسواران در این مناطق برخورد می‌شود.

مقابله با گونه‌های مهاجم فرادستگاهی است

محمد مدادی مدیر کل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست درباره برخورد با سگ‌های ولگرد و دیگر گونه‌های مهاجم عنوان کرد: مقابله با گونه مهاجم، اقدامی فرادستگاهی است.

وی افزود: اقدامی که ما بر اساس وظایف و قوانین بالادستی به عهده داشتیم و انجام شده است، این است که با همکاری دستگاه‌های ذیربط دستورالعملی برای برخورد با گونه‌های مهاجم تدوین شده است.

مدادی افزود: بر اساس این دستورالعمل باید کارگروهی متشکل از دستگاه‌های ذیربط برای شناسایی و بررسی گونه‌های مهاجم در سراسر کشور تشکیل شود.

وی ادامه داد: این دستورالعمل بعد از دو بار رفت و برگشت در استان‌ها، نهایی شده است و به زودی اولین جلسه کارگروه ملی مدیریت گونه‌های بیگانه را برگزار خواهیم کرد.

این مقام مسئول گفت: در این جلسه همه استراتژی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها را بررسی خواهیم کرد و مصوبات مورد اجرا و رصد قرار خواهد گرفت.

نگرانی از تولد گرگاس در طبیعت

شهاب الدین منتظمی مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش نیز در پاسخ به سئوال مقابله با سگ‌های ولگرد عنوان کرد: وظیفه برخورد با سگ‌های ولگرد را وزارت کشور و شهرداری در سطح شهرها به عهده دارند و سازمان محیط زیست به‌عنوان عضوی در کارگروه مربوطه است.

وی افزود: ما سگ‌های ولگرد را به‌عنوان یک حیوان وحشی نمی‌شناسیم و اعتقادی به حضور آن در طبیعت نداریم. سگ دشمن سرسختی برای حیات وحش است و به عنوان یک آسیب رسان جدی مطرح است.

مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش بیان کرد: جمعیت بخشی از گوشتخواران ما از سگ‌های ولگرد آسیب جدی می‌بینند. شهردار محترم باید در این حوزه سریعا ورود کنند.

وی گفت: درباره حضور سگ‌های ولگرد در طبیعت از چندین بابت نگران هستیم. بحث احتمال ورود بیماری‌هایی است که از طریق این حیوانات به جامعه انسانی ممکن است رخ دهد. همچنین در بحث احتمال آمیزش سگ‌ها با جمعیت گرگ‌ها در شهرها و روستاها و تولید جمعیت گرگاس نگرانیم.

منتظمی ادامه داد: گرگاس هم برای جامعه حیات وحش و هم جامعه انسانی بسیار خطرناک است.

وی درباره شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نیز عنوان کرد: ما در بحث آنفلوانزای فوق حاد، به دنبال ساماندهی موضوع به صورت فرادستگاهی بین محیط زیست، وزارت بهداشت و دیگر دستگاه‌های مرتبط هستیم.

مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش گفت: امکان انتقال این بیماری به انسان وجود دارد ضمن آنکه آنفولانزای فوق حاد پرندگان تهدید جدی برای مرغداری‌ها به حساب می‌آید. بحث مدیریت جمعیتی که تلف می‌شوند، بحث آب و مسایل بهداشتی را در رابطه با شیوع این بیماری داشتیم. همکاران ما سرسختانه پیگیر بودند. مجبور هستیم به پرندگان مهاجر به شکل دستی غذادهی کنیم تا از پراکندگی جمعیت آنها پیشگیری کنیم. با این شیوه بیماری توسعه نمی‌یابد.

وی درباره صدور پروانه شکار برای پرندگان در سال جاری عنوان کرد: در هیچ جای کشور برای هیچ پرنده‌ای پروانه شکار صادر نشده است.

منتظمی درباره تداوم شکار در فریدونکنار با اشاره به بحث معیشت جوامع محلی، یادآور شد: اگر شکار غیر قانونی در سطح این منطقه انجام شود، همکاران ما در استان با این اقدام برخورد خواهند کرد.

کد خبر: 42846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =