صنعت پتروشیمی در آئینه مسوولیت‌های اجتماعی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران به همراه شرکت‌های تابع خود، در ایفای مسئولیت‌های اجتماعی اقدام‌های گسترده‌ای اعم از نوسازی مدارس، افزایش سرانه فضاهای آموزشی، ورزشی و درمانی، راهسازی، توانمندسازی نیروهای بومی، آب‌رسانی و اجرای پروژه‌های دفع فاضلاب شهری و توسعه منابع طبیعی را به انجام رسانده است

به گزارش آتیه‌آنلاین، مسئولیت اجتماعی، تدابیر و رفتارهای تجاری در حوزه‌های کارگری، مصرف کننده‌ها، حمایت‌های زیست محیطی، حقوق بشر، ضوابط رفتاری اخلاقی و اطاعت­پذیری، فعالیت‌های اجتماعی و خیرخواهی شرکتی را شامل می‌شود و در واقع، توسعه و اجرای تدابیر و راهبردهای این حوزه‌ها، ابعاد کلیدی مسئولیت اجتماعی شرکت را تشکیل می‌دهد. در گزارش پیش‌رو به اهم دستاوردهای این شرکت در امر مسئولیت پذیری اجتماعی در مناطق نفتی و گازی کشور اشاره شده است که از نظر می‌گذرانید.

بورسیه تحصیلی برای نخبگان: طرح حمایت تحصیلی با رویکرد سرمایه‌گذاری اجتماعی ویژه دانش‌آموزان، دانشجویان و نخبگان علمی منطقه عسلویه که از حداقل امکانات مالی برای پیشرفت و ارتقای علمی برخوردار نیستند از سوی کمیته مسئولیت‌های اجتماعی پتروشیمی جم اجرا می‌شود. این اقدام با اهداف فراهم کردن فرصت‌های برابر آموزشی و زمینه ادامه تحصیل دانش‌آموزان، دانشجویان و نخبگان علمی ساکن منطقه عسلویه که از حداقل فرصت‌های آموزشی و ارتقای علمی برخوردار نیستند، تلاش برای ارتقای توانمندی‌های تخصصی جوانان بومی با هدف به‌کارگیری آنها در صنایع پتروشیمی و نفت مستقر در منطقه، کشف و پرورش استعدادهای علمی و شکوفاسازی استعدادهای تحصیلی بومیان منطقه، حمایت و هدایت تحصیلی در دوره‌های مختلف تحصیلی تا دریافت دیپلم دبیرستان و طی مدارج مختلف دانشگاهی، کاهش موانع ادامه تحصیل نوجوانان و جوانان مستعد منطقه و جلوگیری از ترک تحصیل آنها انجام می‌شود.

"اهدای بورس/ کمک هزینه به دانش‌آموزان نیازمند و تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی عسلویه یا معرفی‌شده براساس بند ۵/۲"، "اهدای بورس/ کمک‌هزینه به دانش‌آموزان معلول منطقه"، "اهدای بورس تحصیلی در مقطع لیسانس از رتبه‌های برتر دانشگاه‌های مراکز استان"، "اهدای بورس تحصیلی در مقطع فوق لیسانس و دکترا و بالاتر در دانشگاه‌های معتبر مورد تائید وزارت علوم"، "حمایت مالی از دانش‌آموزان و دانشجویان نخبه منطقه در جشنواره خوارزمی" از عناوین بورس‌های تحصیلی شرکت پتروشیمی جم است.

کمک به تأمین برق: گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس همسو با ‌ایفای مسئولیت اجتماعی خود نسبت به مناطق میزبان صنعت تلاش کرده است بخشی از کمبود برق سه منطقه ماهشهر، ‌عسلویه و ایلام را جبران کند. ‌شرکت فجر انرژی خلیج فارس در منطقه ماهشهر که از سال ‌۹۸ بخشی از برق تولیدی خود را به شبکه مصرفی استان خوزستان اختصاص داده، با تداوم این روند تأمین لحظه‌ای بیش از  ۵۰۰ مگاوات برق شبکه مصرفی برق این استان در فصل گرم سال را نیز به‌عهده داشته است. ‌شرکت مبین انرژی خلیج فارس در عسلویه نیز به‌صورت میانگین به‌صورت لحظه‌ای ۶۵ مگاوات برق مورد نیاز ‌شهرستان عسلویه را تأمین می‌کند که با توجه به افزایش مصرف برق در برخی ساعات و روزها این میزان تأمین برق، افزایش ‌می‌یابد. ‌افزون بر این، در ایلام شرکت پتروشیمی ایلام به‌صورت لحظه‌ای ۲۰ مگاوات برق مورد نیاز این استان را تأمین کرده است. ‌این اقدام‌ها توانسته است سبب کاهش قطعی برق در این مناطق شود و برنامه‌ریزی‌ها برای افزایش تأمین برق مورد ‌نیاز این مناطق از سوی شرکت‌های گروه ادامه دارد. ‌

مشارکت در ساخت دانشکده فنی مهندسی جم: عملیات اجرایی ساخت بخش نخست ساختمان دانشکده فنی مهندسی جم با مشارکت ۱۶ میلیارد تومانی شورای راهبردی پتروشیمی‌های منطقه پارس در خردادماه آغاز شد. این ساختمان در زمینی به مساحت هفت هکتار احداث خواهد شد که ۲.۵ هکتار آن از سوی یکی از خیرین جمی به این مهم اختصاص داده شده است. دانشگاه فنی مهندسی جم از سال ۹۱ تا سال ۹۹ در ساختمان مدرسه شهرک پردیس جم قرار داشت و خانواده‌های ساکن در شهرک با وجود تمامی مشکلات، میزبانی لازم را از این دانشگاه به‌عمل آوردند. در سال ۹۹ با عنایت به نیاز شهرک به مدرسه مذکور، شورای راهبردی با اختصاص ۳ میلیارد تومان، بنایی را به‌منظور استقرار موقت دانشکده رهن کرد و اکنون نیز شورای راهبردی در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی خود، در ساخت یک ساختمان دایمی برای دانشکده فنی مهندسی جم، مشارکت می‌کند. خوشبختانه شورای راهبردی شرکت‌های پتروشیمی منطقه پارس از بدو شروع به کار، در عرصه‌های مختلف در کنار مردم منطقه بوده و سال گذشته به میزان ۷۰ میلیارد تومان در بخش‌های کمک به تجهیز بیمارستان‌های استان، مشارکت در ساخت ۲۳۰ واحد مسکونی برای مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره)، خرید تبلت برای دانش‌آموزان نیازمند، توزیع ۱۰ هزار بسته معیشتی و… هزینه کرده است.

ساخت واحدهای مسکونی برای مددجویان: پتروشیمی امیرکبیر همسو با مسئولیت‌های اجتماعی، ساخت ۲۰ واحد مسکونی برای مددجویان زیر پوشش کمیته امداد شهرستان بندر ماهشهر را به‌عهده گرفت. مجموعه پتروشیمی امیرکبیر همواره تلاش داشته به‌منظور حضور و مشارکت در حل معضلات اجتماعی منطبق بر نیازهای جامعه حرکت کند که تأمین مسکن مناسب یکی از همان موضوعات منطبق بر نیاز جامعه است. پتروشیمی امیرکبیر تلاش دارد با ساخت ۲۰ واحد دیگر و تأمین ۵۰ واحد مسکونی، نیازهای اقشار ضعیف را به‌طور هدفمند برطرف کند تا عواید اقدام‌های خدماتی آن گسترده‌تر شود. همچنین این شرکت پیش‌تر ۳۰ واحد مسکونی برای مددجویان کمیته امداد ساخته بود.

ساخت دبیرستان ۱۲ کلاسه در ماهشهر: عملیات اجرایی احداث دبیرستان ۱۲ کلاسه دخترانه در فاز هفت شهرستان بندرماهشهر با حمایت شرکت پتروشیمی امیرکبیر همسو با مسئولیت‌هایی اجتماعی در شهریورماه آغاز شد. اهمیت این پروژه به نیازمندی منطقه به گسترش فضای آموزشی است و این مهم با همت و نگاه مثبت شرکت پتروشیمی امیرکبیر انجام خواهد شد. همچنین این شرکت پیش‌تر مدرسه مصطفی خمینی را نیز در شهرک طالقانی ساخته است.

کمک به مراکز درمانی: پتروشیمی‌های منطقه پارس ۴۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به مراکز درمانی و شبکه بهداشت و درمان کنگان، دیر و عسلویه کمک کردند. تجهیزات اهدایی به سازمان‌های درمانی شهرستان‌های جنوبی، شامل چند دستگاه تجهیزات سرمایشی، کامپیوتر، ماسک و سایر تجهیزات است. شورای راهبردی شرکت‌های پتروشیمی منطقه پارس همچنین دو دستگاه تجهیزات بیمارستانی به مراکز درمانی شهرستان کنگان و دیر به مبلغ حدودی ۴۰ میلیارد ریال اهدا کرده بود. شورای راهبردی‌ پتروشیمی‌های منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس افزون بر تأمین یک دستگاه سی. آرم مورد نیاز بیمارستان کنگان، ۱۴ میلیارد ریال تجهیزات درمانی به بیمارستان بندر دیر اهدا کرد.

این دستگاه برای تصویربرداری از شکستگی‌ها در عمل‌های «نروسرجری» (جراحی‌های مغز و اعصاب) تأمین شده که انتظار است در ارتقای خدمات بیمارستان امام خمینی (ره) کنگان به جامعه هدف بتواند نقش شایسته‌ای ایفا کند. دستگاه سی. آرم اهدایی همانند تجهیزات پارسال از معتبرترین برندهای موجود است و از لحاظ کیفی با وجود خرید در شرایط سخت اقتصادی در زمره بهترین دستگاه‌های خارجی قرار دارد. تجهیزات درمانی دیگری از جمله الکتروشوک، تخت احیا، انکوباتور نوزاد، ونتیلاتور، کپنوگراف، نبولایزر اولتراسونیک و الکترو اردیوگراف نیز ازسوی شورای راهبردی شرکت‌های پتروشیمی منطقه پارس جنوبی نیز تأمین شده است، همچنین دو فتال مانیتورینگ و دو جنین‌یاب به بیمارستان امام هادی علیه‌السلام شهرستان دیر واگذار شده است. شایان یادآوری است که این شورا در ادامه خدمات عام‌المنفعه خود بخشی از تجهیزات مورد نیاز اداره آموزش و پرورش شهرستان عسلویه، شبکه بهداشت شهرستان‌های عسلویه و دیر و بیمارستان شهید قاسم سلیمانی شهرستان چاه مبارک را تأمین و تحویل داده است.

تامین بسته‌های لوازم‌التحریر برای دانش‌آموزان: تفاهم‌نامه تأمین لوازم‌التحریر برای ۲۳۲۰ دانش‌آموز زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان‌های جنوبی استان بوشهر از سوی شورای راهبردی شرکت‌های پتروشیمی منطقه پارس در آذرماه امضا شد.

ارائه خدمات درمانی رایگان: طرح ویزیت و درمان رایگان در شهرستان بندر ماهشهر همسو با عمل به مسئولیت اجتماعی به همت شورای راهبردی شرکت‌های منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی انجام شد. این طرح از سوی پایگاه مقاومت بسیج سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و گروه جهادی درمانی رایه‌العباس (ع) سپاه محمد رسول‌الله (ص) و حمایت و پشتیبانی شورای راهبردی شرکت‌ها اجرا و با رضایتمندی و استقبال بالای شهروندان روبه‌رو شد. این طرح در سه منطقه از شهرهای بندر ماهشهر، بندر امام و چمران با ویزیت تخصصی و داروی رایگان انجام شد و استقبال بی‌نظیر مردم گواه این است که باید با برنامه‌ریزی در آینده نسبت به اجرای این‌گونه طرح‌ها توجه بیشتری شود. متخصصان مختلف از جمله قلب و عروق، داخلی، گوش و حلق و بینی، کودکان، زنان و زایمان، چشم‌پزشکی، دندان‌پزشکی و پوست‌ و مو در کنار طب سنتی و اسلامی و مشاوره خانواده در این طرح نسبت به ارائه خدمات درمانی مشارکت می‌کنند. واکسیناسیون کووید ۱۹ هم از سوی پیام‌آوران سلامت در شهرک‌های مدنی و چمران و بندر امام خمینی (ره) انجام شد، همچنین در اجرای این طرح در مجموع به بیش از ۲۲۰۰ نفر خدمات درمانی ارائه شد که بسیج جامعه پزشکی، ناحیه مقاومت بسیج سپاه و رده‌های تابع در اجرای این طرح همکاری مؤثری داشتند.

بهره‌برداری از سی‌تی‌اسکن و مخزن اکسیژن: دستگاه سی‌تی‌اسکن و مخزن اکسیژن ۳۰ تنی بیمارستان صنایع پتروشیمی بندر ماهشهر با تأمین اعتبار ۱۲۰ میلیارد ریالی به همت شورای راهبردی پتروشیمی‌های مستقر در ماهشهر به بهره‌برداری رسید. تأمین اعتبار این دستگاه‌ها با حمایت صنایع پتروشیمی مستقر در بندر ماهشهر و خرید آن از سوی مجموعه بهداشت و درمان وزارت نفت انجام شده است. اکنون این بیمارستان با نصب مخزن ۳۰ تنی اکسیژن در شرایط کرونایی و غیرکرونایی، با تمامی توان به بیماران منطقه خدمات‌رسانی می‌کنند.

مشارکت در تأمین آب روستاهای سیستان و بلوچستان: پروژه آبرسانی پایدار به روستاهای امام‌آباد و دولت‌آباد شهرستان کنارک همسو با پویش «سیستان و بلوچستان تنها نیست» و پس از اهدای اقلام بهداشتی، تجهیزات پزشکی، اقلام دارویی و دندان‌پزشکی با راهبری دبیرخانه مسئولیت اجتماعی صنعت پتروشیمی و مشارکت شورای راهبردی شرکت‌های پتروشیمی منطقه ماهشهر و کارکنان ستاد پتروشیمی، انجام شد. برقراری آب شرب پایدار در روستای امام‌آباد شهرستان کنارک با مشارکت شورای راهبردی شرکت‌های پتروشیمی منطقه ماهشهر، فرمانداری و آبفای شهرستان کنارک و با همکاری هلال احمر استان تهران از نیمه شهریورماه آغاز شد و مرحله نخست پروژه در هفته وحدت به بهره‌برداری رسید.

بهره‌برداری از طرح‌های بهداشتی، عمرانی و آموزشی در پردیس جم: ۱۶ پروژه‌ رفاهی، بهداشتی، عمرانی و آموزشی با حمایت و همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی و با هدف بهبود شرایط زندگی و رفاه و آسایش کارکنان شرکت‌های پتروشیمی منطقه پارس در شهرک پردیس جم ساخته و بهره‌برداری شد.  احداث درمانگاه شهرک پردیس جم با توجه به شرایط خاص جامعه در دو سال اخیر از جمله مطالبات ساکنان شهرک پردیس و از مهم‌ترین دغدغه‌های مجموعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی بوده که این پروژه نهایی و آماده بهره‌برداری شده است. درمانگاه شهرک پردیس در مساحت ۹۵۰ مترمربع و دارای بخش‌هایی از جمله ۲۵ اتاق، دو پاویون، درمانگاه عمومی و تخصصی، دو یونیت دندانپزشکی، اتاق CPR، داروخانه، اتاق جراحی سرپایی و بخش تزریقات است. برای این درمانگاه ۵۰۰ مترمربع محوطه‌سازی و ۶۰ مترمربع نیز پارکینگ مسقف آمبولانس احداث شده است.

درمانگاه جدید شهرک پردیس با بودجه‌ای معادل ۲۵ میلیارد ریال و در مدت زمان ۹۸ روز احداث شده است. در حوزه توسعه فضاهای آموزشی احداث آزمایشگاه و کتابخانه دانش‌آموزی، احداث دو کلاس درس و یک دفتر اداری آموزشی در کنار ایجاد ساختمان مرکز رشد و زبانسرای دانش‌آموزی از دیگر پروژه‌های به اتمام رسیده در شهرک پردیس هستند که برای بهره‌برداری در اختیار دانش‌آموزان ساکن شهرک پردیس جم قرار داده شده‌اند. مرکز رشد و زبانسرای شهرک پردیس در بنایی به ۴۷۰ مترمربع شامل ۱۶ اتاق، دو مجموعه سرویس بهداشتی بانوان و آقایان و محوطه‌سازی و پارکینگ به مساحت ۲۵۰۰ مترمربع احداث شده است. این مرکز محل مناسبی برای کودکان، نوجوانان و جوانان شهرک پردیس برای فعالیت‌های فنی و آموزشی و همچنین آموزش زبان‌های خارجی خواهد بود.

سه پروژه‌ آموزشی شهرک پردیس شامل زبانسرا و مرکز رشد، سایت کامپیوتر و آزمایشگاه و کتابخانه و همچنین احداث سه کلاس درس در مجموع با بودجه‌ای معادل ۲۷ میلیارد ریال و در مدت زمان ۹۲ روز اجرا شده و به بهره‌برداری رسیده است. همچنین به‌منظور تسهیل شرایط آمد و شد و کاهش حداقلی حوادث جاده‌ای در مسیرهای منتهی به شهرک پردیس جم، پروژه تعریض جاده‌های ورودی و خروجی شهرک پردیس جم با بودجه‌ای معادل ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و با همکاری اداره راه و ترابری شهرستان جم اجرا شد. اجرای این پروژه نقش مهمی در کاهش تصادفات جاده‌ای در این منطقه‌ پرحادثه خواهد داشت. احداث سالن سرپوشیده ورزشی به مساحت ۲۷۰۰ مترمربع از دیگر پروژه‌های ارزشمند در شهرک پردیس است که عملیات اجرایی آن روز درآبان‌ماه آغاز شده است و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در مدت ۱۳۵ روز به بهره‌برداری می‌رسد.

طرح‌های خدمات‌محور هلدینگ خلیج‌فارس در عسلویه و ماهشهر: اجرای طرح‌های توانمندسازی دانش‌آموزان، تأسیس کانون‌های تحکیم و تعالی خانواده، حمایت از کارگاه‌های کوچک و اشتغال‌زا، همچنین برنامه‌های حوزه بهداشت، درمان و ورزش از توفیق‌های شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در حوزه مسئولیت اجتماعی و خدمت به مردم شهرستان‌های همجوار است که تأمین مالی این پروژه‌ها در ماهشهر از سوی شرکت‌های بندر امام، اروند، شهید تندگویان، بوعلی، فجر انرژی خلیج‌فارس، خوزستان و کارون، همچنین عاملیت شرکت عملیات غیرصنعتی ماهشهر و ره‌آوران فنون پتروشیمی و در عسلویه نیز از سوی شرکت‌های پارس، نوری و مبین انرژی خلیج فارس و عاملیت شرکت عملیات غیر صنعتی پازارگاد اجرا خواهد شد. از سال گذشته تاکنون در مجموع تعداد ۸۰۰ دانش‌آموزان مناطق عملیاتی ماهشهر و عسلویه تحت پوشش طرح توانمندسازی دانش‌آموزان مستعد قرار گرفته‌اند و از خدمات این طرح بهره‌مند خواهند شد.

طرح تأسیس کانون‌های تخصصی تحکیم و تعالی خانواده برای دومین سال متوالی در ۵۵ کانون فرهنگی مناطق عملیاتی ماهشهر و عسلویه در حال اجراست که در این طرح طی ۱۷ مرحله برنامه‌ریزی و با همکاری ۲۰۰ نفر از ارکان اجرایی شامل مشاوران، همیاران و نیز مدیران و کارشناسان اجرایی به مرحله اجرا گذاشته شده است، سال گذشته تعداد ۳۳۰۰ نفر از جوانان جامعه محلی منطقه ماهشهر در مجموعه در برنامه‌های تحکیم و تعالی خانواده شرکت کرده‌اند.

در منطقه عملیاتی عسلویه شامل چهار شهرستان عسلویه، کنگان، جم و دیر که این طرح برای نخستین سال با پشتیبانی و تعهد مالی سه شرکت پتروشیمی پارس، نوری و مبین انرژی خلیج‌فارس و با حمایت حوزه‌های علمیه چهار شهرستان، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی عسلویه، ادارات تبلیغات اسلامی شهرستان‌های عسلویه، کنگان، جم و دیر و نیز مراکز فرهنگی این شهرستان‌ها آغاز شده، تاکنون ۲۰ کانون شناسایی شده و با تکمیل فرآیندهای اجرایی، مجموعه خدمات آموزشی، مشاوره‌ای و مداخله‌ای و نیز مسابقات فرهنگی با هدف کاهش طلاق و افزایش ازدواج به مرحله اجرا درخواهد آمد.

طرح حمایت برای دریافت خدمات درمانی به بیماران و خانواده‌های دچار فرزندان با بیماری خاص (تالاسمی، هموفیلی و دیالیز)، صعب‌العلاج (دیابت، سرطان، اوتیسم، پیوند کلیه، ام‌اس و ای‌بی) و خانواده‌های دارای دو و چندمعلولیتی به‌عنوان یکی از پنج طرح خدمات‌محور مصوب کمیته مسئولیت‌های اجتماعی خدمات‌محور گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس، با هدایت مدیریت برند، مسئولیت اجتماعی و روابط‌عمومی و همچنین طراحی و برنامه‌ریزی گروه مشاور مسئولیت‌های اجتماعی و با هماهنگی شبکه بهداشت و درمان، ادارات بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) مناطق ماهشهر و عسلویه (عسلویه، کنگان، جم و دیر) و نیز سمن‌ها و انجمن‌های خیریه سطح این شهرستان‌ها با تأمین اعتبار شرکت‌های پتروشیمی مناطق عملیاتی در مرحله اجرا و در مجموع ۹ تفاهم همکاری در دست پیگیری و اجراست.

ارائه خدمات ورزشی برای نوجوانان و جوانان مناطق محروم شهرستان ماهشهر از دیگر طرح‌های موفق این گروه است که تخصیص و تأمین اعتبارات به‌منظور تهیه تجهیزات و وسایل ورزشی به مبلغ ۱۲ میلیارد ریال، تجهیز و آماده‌سازی دو زمین ورزشی در شهرک چمران و شهرک طالقانی به مبلغ ۱۸ میلیارد ریال، اهدای بالغ بر ۱۲۰۰ بسته کامل البسه ورزشی به تعداد فوتبالیست‌های ۵۳ تیم محلات شهرستان ماهشهر و بازسازی زمین‌های چمن مصنوعی منطقه از دستاوردهای اجرای این طرح بوده و طرح مشابه در شهرستان عسلویه هم اجرا خواهد شد.

یکی از برنامه‌های شاخص مسئولیت اجتماعی این گروه در ماهشهر طرح حمایت از کارآفرینی و اشتغال‌زایی کسب‌وکارهای کوچک و متوسط است که اجرای آن با هدف مطالعه، برنامه‌ریزی و طراحی مدل‌های کسب‌وکار موفق بومی در منطقه ماهشهر، ایجاد و راه‌اندازی مشاغل مستعد و اثربخش متناسب با شرایط منطقه و نیازهای عمومی و تخصصی صنایع پتروشیمی و افزایش میزان اثربخشی خدمات مسئولیت اجتماعی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس و شرکت‌های تابع در منطقه ماهشهر توفیق‌های فراوانی داشته که یکی از آنها برگزاری نمایشگاه توانمندسازی و حمایت از مشاغل منطقه بوده است.

کد خبر: 42654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =