تشکیل کارگروه صید ترال، ذیل کارگروه امنیت ملی

مدیرکل دفتر حفاظت از زیست بوم‌ها و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از تشکیل کارگروهی در کشور برای بررسی صید ترال، ذیل کارگروه امنیت ملی خبر داد.

به گزارش آتیه آنلاین، داود میرشکار، مدیرکل دفتر حفاظت از زیست بوم‌ها و سواحل دریایی در نشستی خبری که امروز (یکشنبه، ۱۲ دی ماه) به صورت مجازی برگزار شد، درباره موضع سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط با صید ترال عنوان کرد: بعد از تشکیل کارگروه صید ترال، قرار بر این بود که دستورالعملی برای این نوع صید تدوین کنیم.

وی افزود: این دستورالعمل که برای همه صیدها شامل ترال کف، ترال میان آبی، ترال صنعتی و ترال سنتی متفاوت است، مورد نقد و بررسی تمام دستگاه‌ها قرار گرفت.

میرشکار گفت: سازمان حفاظت محیط زیست با صید ترال سنتی و صنعتی، با توجه به آثار و تبعات منفی زیست محیطی و تخریب زیستگاه‌ها، موافق نیست. ولی با توجه به اینکه در حوزه صید ترال مسایل اجتماعی زیادی داریم، با شروطی بحث صید ترال سنتی را پذیرفتیم که البته نیاز دارد دستگاه متولی این موضوع، در حوزه ورود جدی پیدا کند.

مدیرکل دفتر حفاظت از زیست بوم‌ها و سواحل دریایی بیان کرد: باید نظارت‌ها در این حوزه تقویت شود اما در حال حاضر نظارت عالیه را از دستگاه مربوطه نداریم.

وی تاکید کرد: امیدواریم با تلاش‌ها و مصوباتی که در کارگروه‌های ملی تدوین می‌کنیم، نظارت عالیه را از سوی سازمان شیلات ایران که متولی موضوع صیادی است، شاهد باشیم.

میرشکار افزود: طبق قانون حفاظت و بهره‌برداری از آبزیان و قوانین ملی، این اختیار به سازمان شیلات ایران داده شده است که بر فعالیت‌های صید و صیادی نظارت کند.

وی ادامه داد: امیدواریم با اجرای این دستورالعمل‌ها، صید یا بهره برداری پایداری از دریا انجام شود و سازمان شیلات بتواند در آن حوزه اقدامات مناسب انجام دهد.

مدیر کل دفتر حفاظت از زیست بوم ها و سواحل دریایی گفت: صید ترال صنعتی در حال حاضر متوقف است اما صید ترال سنتی با محدودیت‌های زمانی و مکانی ادامه دارد. امیدواریم سازمان شیلات از این موقعیت استفاده کند و بهره‌برداری پایداری در خلیج فارس و دریای عمان داشته باشیم.

سکوت آذربایجان در برابر مرگ فوک‌های خزری

میرشکار به پرسشی درباره پاسخ آذربایجان به مرگ و میر گسترده فوک‌های خزری در اثر رزمایش این کشور، بیان کرد: با وزارت خارجه در ارتباط با تنوع زیستی خزر و حفاظت از آن مکاتبه داشتیم.

وی اضافه کرد: روسیه به مکاتبات ایران پاسخگو بود و عوامل مرگ و میر در سواحل روسیه را عنوان کرد. بویژه مرگ و میرهای عرصه باغستان را تشریح کرد و علل و عوامل طبیعی را واکاوی و دلایل آن را بیان کرد. مواردی از مرگ و میر بود که به صورت طبیعی رخ می‌داد.

مدیر کل دفتر حفاظت از زیست بوم ها و سواحل دریایی گفت: اقدامات مشترکی در قالب حفاظت محیط زیست دریای خزر بین ایران و کشورهای همسایه در حال پیگیری است و امیدواریم سند مشترکی تدوین کنیم.

به گفته وی، کشور آذربایجان پاسخی به مکاتبات ایران درباره مرگ و میر فوک خزری نداده است.

وی افزود: انتظار داریم این اتفاق از طرف وزارت خارجه پیگیری شود.

کد خبر: 41997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =