تحمیل اراده بغداد به اشغالگران

نهایی شدن خروج نظامیان آمریکا از عراق و تخلیه این کشور نشان می‌دهد که عراقی‌ها توانستند اراده خود را به غرب تحمیل کنند و حالا بحث اصلاحات سیاسی در سال ۲۰۲۲ مطرح شده است.

گزارش آتیه‌آنلاین، در نتیجه توافق به دست آمده میان بغداد و واشنگتن پس از چهار دوره گفتگو به مدت چند ماه که ژوئیه به پایان رسید، عراق از بامداد دیروز (شنبه) برای اولین بار در طول هفت سال گذشته، از نیروهای نظامی خارجی خالی شد.

بدرود بغداد!

در همین راستا سایت العربی الجدید با انتشار گزارشی نوشت، طبق توافق به دست آمده میان عراق و آمریکا، نیروهای نظامی وابسته به ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا تا جمعه شب سی‌ویکم دسامبر ۲۰۲۱ از عراق خارج شده و تنها گروهی از مشاوران ائتلاف برای مشورت‌دهی به نیروهای عراقی باقی ماندند.

به گزارش العربی الجدید مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق به دنبال تحقق این مساله روز گذشته در بیانیه‌ای به مناسبت آغاز سال ۲۰۲۲ اظهار کرد: «سال گذشته سال خروج نیروهای خارجی از عراق و جایگزینی آنها با گروهی از مشاوران برای حمایت از نیروهایمان در جنگ علیه داعش پس از موفقیتشان در هلاکت بزرگترین رهبران این گروه تروریستی بود. سال ۲۰۲۲ سال بازگرداندن اعتماد مردم به نهادهای کشور و ساختار دموکراسی و ایجاد افق‌های گفتگوی اجتماعی است، کشور موجودیت خود را از انسجام مردمش می گیرد. مردم ما شایسته حاکمیت خوبی هستند که برایشان تلاش کند».

به نوشته این سایت خبری، نخست وزیر عراق در بیانیه منتشر شده اذعان داشت که در بهبود روابط خارجی عراق، آرام کردن فضای منطقه و بازگرداندن عراق به جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی‌اش موفق بودم». این درحالی است که یک مسئول عالیرتبه عراقی نیز به العربی الجدید گفت: «دولت در طول چند ماه گذشته تلاش‌های بسیاری جهت تضمین اجرای توافقنامه و دور کردن کشور از یک بحران امنیتی دیگر و بی‌ثباتی انجام داد به ویژه که عراقی‌ها دیگر به حمایت نظامی نیاز ندارند و پایگاه‌های عراق امروز کاملاً از نظامیان خارجی خالی شده‌اند. نیاز به نیروهای نظامی خارجی تمام شده و آنچه امروز عراق به آن نیاز دارد، محدود به مشورت‌دهی است که مشاوران می‌توانند آن را انجام دهند و آنها نیز در صورتی که فرماندهان نظامی تایید کنند نیازی به آنها نیست، خاک عراق را ترک خواهند کرد».

از طرفی یحیی رسول، سخنگوی دفتر فرمانده کل نیروهای مسلح عراق روز جمعه همزمان با خروج کامل اشغالگران غربی اظهار کرد: «در حال حاضر هیچ نیروی نظامی وابسته به ائتلاف ضد داعش در عراق حضور ندارد و آنهایی که باقی مانده‌اند، در واقع مشاورانی هستند که در زمینه‌های آموزشی، تسلیحاتی و تبادل اطلاعات مشاوره می‌دهند و حمایت می‌کنند. نیروهای عراقی به تقویت قدرت خود به ویژه در مورد نیروی هوایی، پدافند هوایی، یگان هوایی ارتش و دستگاه اطلاعات نیاز دارند و همچنین عراق برای اجرای حملات علیه داعشی‌های باقی مانده در برخی مناطق به ویژه مرزها با سوریه، به جنگنده‌های ائتلاف ضد داعش نیاز دارد».

این اظهارات از سوی مقامات بغداد در حالی در رسانه‌های مختلف این کشور منتشر شد که روز گذشته برخی منابع از حمله به کاروان حامل تجهیزات لجستیکی نیروهای آمریکایی در جنوب عراق خبر دادند. از این رو سایت اینترنتی النشره در گزارشی خبر داد که  گروه موسوم به «اصحاب کهف» اعلام کرد که صبح دیروز (شنبه) کاروان حامل تجهیزات لجستیکی نیروهای آمریکایی در استان ذیقار در جنوب عراق را هدف قرار داده است.

این درحالی است که گروه‌های مقاومت عراق پیش از این تهدید کرده بودند که بعد از پایان مهلت حضور نیروهای آمریکایی در عراق یعنی در ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ در صورت عدم خروج این نیروها آن‌ها را هدف قرار خواهند داد. با این وجود هیئت هماهنگی مقاومت عراق در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که نیروهای آمریکایی در اجرای خواسته‌های ملت عراق درباره لزوم خروج از عراق، هیچ جدیتی ندارند.

امید به فردای بهتر

اما همزمان با انتشار این بیانیه از سوی هیئت هماهنگی مقاومت عراق، دبیرکل جنبش عصائب اهل‌الحق این کشور در راهپیمایی میلیونی روز گذشته تاکید کرد که مقاومت، اشغالگران را به خروج حقیرانه و ناامیدانه از عراق مجبور خواهد کرد. در همین راستا خبرگزاری المعلومه عراق درگزارشی با اشاره به اظهارات قیس الخزعلی نوشت که دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق عراق در سخنرانی که در راهپیمایی میلیونی روز گذشته داشت، تاکید کرد: «اشغالگران آمریکایی سعی در حیله‌گری داشته و تلاش می‌کنند حضور نظامی خود در عراق را توجیه کنند؛ اما مقاومت آنها را مجبور خواهد کرد با حقارت و  ناامیدی از کشور خارج شوند».

به نوشته المعلومه الخزعلی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که فرزندان مقاومت آماده هستند تا درس‌های بیشتری به شما بدهند و اشغالگران آمریکایی را به خروج از عراق مجبور خواهند کرد. ما نمی‌توانیم اشغالگری را بپذیریم، شما باید درس‌هایی را که قهرمانان مقاومت به شما دادند، خوب یاد بگیرید و پیام‌هایی را که دلاوران مقاومت با موشک‌ها و پهپادهای خود برای شما فرستادند، بفهمید و اگر به درس‌های دیگری نیاز دارید، مقاومت شما را مجبور خواهد کرد همانند سال ۲۰۱۲ با حقارت و ناامیدی از عراق خارج شوید.

با این حال و در ادامه تنش مجدد میان مقاومت عراق و اشغالگران آمریکایی رئیس جمهوری این کشور ضمن تبریک سال نو میلادی تاکید کرد که در سال ۲۰۲۲ دولت جدید تشکیل خواهد شد و عراق میتواند دوران جدیدی را بدون حضور ارتش‌های خارجی تجربه کند. در همین حال خبرگزاری رسمی عراق (واع) در گزارشی خبری عنوان کرد که  برهم صالح، رئیس جمهور عراق در صفحه کاربری خود در توییتر به مناسبت سال نو میلادی خاطرنشان کرد: «در سال ۲۰۲۲ شاهد تشکیل دولت جدیدی در عراق خواهیم بود که باید مقتدر و توانا باشد. سال جدیدی در پیش رو داریم و آرمان و خواسته‌های ملت عراق را که با عزم و اراده‌ای کمیاب با سختی‌ها رو به رو شده است، به همراه دارد؛ مردمانی که با عزم و اراده‌ای راسخ به حفاظت از وطن، انجام اصلاحات و همچنین برخورداری از حق زندگی کریمانه پایبند هستند. سال ۲۰۲۲ شاهد تشکیل دولت جدیدی در عراق هستیم که باید مقتدر باشد و در کنار ملت و همسایگانش امن باشد. این درحالی است که بغداد پس از سالها حضور ارتش‌های خارجی حالا فصل جدیدی را بدون آنها تجربه میکند که از حیث سیاسی از اهمیت بالایی برخوردار است».

در آخر باید خاطرنشان کرد که اغلب تحلیلگران مسائل خاورمیانه بر این باورند که آنچه در صحنه میدانی عراق در حال وقوع بوده، بیانگر تصمیم جدی مقاومت در برخورد با اشغالگران آمریکایی است. اقدامی مصمم که حاکی از خواست ملت عراق در قبال خروج تروریست‌های غربی و ورود به فصل جدیدی از ثبات در این کشور است. حمله به مقر اشغالگران آمریکایی گواهی بر این مدعاست و نشان از تصمیمی مصمم از سوی مقامات و بدنه مقامت عراق دارد.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 41981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =