فتوای گنگ ریاض علیه مقاومت

سخنان تند و نسنجیده پادشاه عربستان علیه انصارالله و انداختن توپِ صلح در زمین یمنی‌ها نشان از آن دارد که ریاض دیگر در پرونده یمن هیچ کارت موثری برای بازی در عرصه میدانی و سیاسی ندارد و نخواهد داشت.

به گزارش آتیه‌آنلاین، عربستان از سال مارس ۲۰۱۵ ائتلاف عربی را برای انجام حملات نظامی بی‌امان به یمن به ادعای حمایت از دولت عبدربه منصورهادی، رئیس‌جمهوری مستعفی یمن به راه انداخت و باعث رقم خوردن بدترین بحران انسانی در سطح جهان شد. طی درگیری شش ساله ۱۳۰ هزار تن کشته شده‌اند که بیش از ۱۲۰۰۰ تن آنها غیرنظامی هستند و طبق گفته سازمان ملل، یمن به عنوان فقیرترین کشور عربی شاهد بدترین بحران انسانی جهانی است. همچنان حدود ۳.۳ میلیون تن آواره هستند و ۲۴.۱ میلیون تن یعنی بیش از دو سوم جمعیت یمن نیاز به کمک‌های انسانی دارند.

حمله ملک سلمان به مقاومت

اما حالا پادشاه عربستان در سخنرانی خود مدعی شد، عربستان به طرح خود برای پایان دادن بحران مستمر یمن پایبند است و از انصارالله خواست به صدای درایت و عقل گوش دهند. در همین راستا سایت شبکه روسیاالیوم روز گذشته (پنجشنبه) در گزارشی در این رابطه نوشت که ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در سخنرانی سالانه خود در سال دوم دوره هشتم مجلس شورای این کشور از سیاست‌های داخلی و خارجی کشورش سخن گفت و از آن دفاع کرد.

پادشاه عربستان در اظهاراتی ادعا کرد: «عربستان به امنیت و ثبات جمهوری یمن و منطقه توجه دارد و برای رفع نیازهای انسانی ملت برادر یمن تلاش می‌کند و طرف‌ها را به قبول راه‌حل‌های سیاسی فرامی‌خواند تا ثبات و امنیت در یمن برقرار و خطر تهدید از عربستان و منطقه برداشته شود».

ملک سلمان با بیان اینکه ریاض بار دیگر بر ابتکار عمل این کشور برای پایان دادن به درگیری کنونی در یمن تاکید می‌کند تصریح کرد که ریاض از تلاش‌های بین‌المللی و سازمان ملل برای دستیابی به حل سیاسی طبق اصول سه گانه، طرح شورای همکاری و سازوکار اجرایی، خروجی‌های مذاکرات ملی فراگیر و قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت حمایت می‌کند.

بر اساس آنچه در گزارش روسیالیوم آمده است پادشاه عربستان در ادامه سخنان خود تاکید کرد که خطر تحویل سلاح‌ها و تکنولوژی‌های پیشرفته به دست شبه نظامیان حوثی (انصارالله) و استفاده متعدد از پهپادها و موشک‌های بالستیک علیه تاسیسات مهم و حیاتی و تاسیسات عمومی عربستان علنی شده است. عربستان همچنان از حوثی‌ها می‌خواهد براساس عقل و درایت عمل کنند و منافع ملت بزرگ یمن را به دیگر مسائل ترجیح دهند.

اما اظهارات پادشاه سعودی واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشت که در این میان شورای سیاسی انصارالله یمن اعلام کرد که جنگ در این کشور وارد مرحله آخر خود شده است. از این رو خبرگزاری المسیره یمن با انتشار گزارشی در خصوص موضع‌گیری مقامات انصارالله نوشت: «محمد البخیتی، عضو شورای سیاسی انصارالله یمن عنوان کرد که جنگ در یمن وارد مرحله آخر خود شده است اما هر طرفی تلاش می‌کند تا از تمام قدرت نظامی خود استفاده کند. ما این تجاوز را با تشدید حملات پاسخ می‌دهیم و مطمئناً به نفع امارات و عربستان نیست که جنگ را ادامه بدهند بلکه بهتر است به توافق صلح برسند».

محمد البخیتی در ادامه تصریح کرد: «زمانی که می‌گوییم عربستان را در ریاض ادب خواهیم کرد ما این کار را انجام خواهیم داد و پیروزی آتی ما این را ثابت خواهد کرد. گزینه مسالمت‌آمیز همچنان مطرح است اما به توقف تجاوز بستگی دارد. ما به برادران سودانی خود محبت و احترام داریم و می‌دانیم که از ورود دولتشان به جنگ علیه ما راضی نیستند. مردم یمن و عربستان ملتی واحد هستند و ملت عربستان هیچ ارتباطی با نظام حاکم این کشور ندارند. ملت عربستان باید علیه نظام ظالم خود وارد عمل شوند و این ملت باید مواضع اخلاقی درستی داشته باشند».

در بخش دیگری از گزارش المسیره آمده است که این عضو شورای سیاسی انصارالله یمن با بیان اینکه معادله بازدارندگی بعد از تقویت توانایی‌های موشکی یمن تثبیت شده تاکید کرد: «بیشتر کسانی که در کنار ائتلاف متجاوز می‌جنگند دستمزدشان را نگرفته‌اند. ما ارتقای سامانه خود را از صفر شروع کردیم و اعلام می‌کنیم که یمن در حال حاضر تکنولوژی و کادر علمی برای ساخت تجهیزات نظامی را در اختیار دارد. پهپادها و موشک‌های بالدار بسیار کشنده‌تر از ناوهای دریایی و جنگنده‌ها هستند و ما قادر به ساخت دستگاه‌های نظامی حساس هستیم».

یک بام و دوهوای ریاض در یمن

واکنش انصارالله به اظهارات پادشاه ریاض در حالی توجه اغلب کاربران فضای مجازی در خاورمیانه را به خود جلب کرد که برخی از کارشناسان حوزه کشورهای عربی بر این باورند که عربستان بهتر است در پایان هفت سال تجاوز به یمن و خروج از این کشور دلیلی را برای چگونگی شکست نظامی، سیاسی و تبلیغاتی خود در این جنگ‌ها بیاورد که عده‌ای به وسیله آن به راه درست هدایت شوند. این طیف معتقدند که گویی مأموریت عربستان شکست خودش بود نه پیروزی بر دشمنانش. بعد از گذشت حدود هفت سال از این جنگ که ریاض در آن هیچ دستاوردی محقق نکرده است، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان همچنان بی‌هدف پیش می‌رود؛ طوری که داستان جنگ وی با انصارالله به کمدی تبدیل شده که باید آن را بررسی کرد.

در این میان روزنامه الاخبار لبنان در تحلیلی نوشت: «اظهارات مبتنی بر دروغ ریاض همان بیچارگی و بینوایی ترحم برانگیزی است که در همان روزهای اول جنگ نیز احمد عسیری، سخنگوی ائتلاف عربی آنرا نشان داد. این بینوایی و بی‌چیزی به شکلی بدتر و فجیع‌تر در آستانه سال هفتم جنگ در سخنان ترکی المالکی، سخنگوی کنونی ائتلاف عربی دیده شد. نه فقط از حیث مغالطه‌ها و اغراق‌هایی که در سخنان اخیرش داشت، بلکه از حیث حرف‌های خنده‌دار و گریه‌آوری است که در سخنانش دیده می‌شد. علاوه بر آنچه در مأرب رخ می‌دهد تحولات جبهه الیتمه در مجاورت نجران برگ برنده و قدرتی را که در دست عربستان بود از این کشور گرفت و مرزهایش را در مقابل انصارالله بدون هیچ سپری رها کرد».

لازم به ذکر است که هنوز کنفرانس مطبوعاتی المالکی برای نشان دادن اسناد و مدارک مربوط به تبدیل فرودگاه صنعا به مرکز شلیک موشک‌های بالستیک شروع نشده بود که رسانه‌های سعودی و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس کمپین گسترده‌ای را براساس خیال‌پردازی‌ها و استدلال‌های نادرست درباره میزان نفوذ ائتلاف عربی به هرم رهبری انصارالله و میزان تحولاتی که براساس اطلاعات خطرناکی که از مرکز صنعا به لطف جنگ مغزهای ریاض به دست آمده، به راه انداختند؛ اما همین که ترکی المالکی سخنرانی‌اش را شروع کرد آنها به اندازه کمپین بزرگی که به راه انداخته بودند ناامید شدند.

در آخر باید خاطرنشان کرد که بر اساس آنچه تاکنون از سوی تحلیلگران ارشد سیاسی - امنیتی غرب به انتشار رسیده است، ریاض و ائتلاف عربی نه تنها زمین جنگ را به مقاومت باخته است، بلکه در حوزه تقابل روانی و اطلاعاتی نیز نتوانست دست برتر را از آن خود کند. ادامه شرایط کنونی بیش از پیش بر این واقعیت صحه میگذارد که ریاض برای خروج از باتلاق یمن کماکان دست و پا میزند.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 41733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =