حمایت مستقیم و غیرمستقیم از همه طیف‌ها

نظام تامین اجتماعی عمان در نگاه اول شاید چندان تفاوتی با سایر کشورها نداشته باشد اما گستردگی بیمه‌شوندگان و مستمری‌بگیران حکایت از یک ساختار چندوجهی و مستحکم با پشتوانه قوی دارد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، خدمات رفاهی در عمان، بخشی از سیستم تأمین‌اجتماعی این کشور به محسوب می شود. نخستین قانون تأمین‌اجتماعی در این کشور در سال ۱۹۹۱ تصویب و در سال ۱۹۹۲ اجرایی شد. شهروندان عمانی شاغل در بخش خصوصی یا شاغلان در یکی از کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس (بحرین، کویت، قطر، عربستان سعودی یا امارات متحده عربی) می‌توانند از این خدمات بهره‌مند شوند. پوشش برای شهروندان عمان شاغل در خارج از کشور و افراد خوداشتغال شاغل در عمان داوطلبانه است. موارد استثنا در این زمینه اتباع خارجی و کارگران خانگی به حساب می‌آیند و سیستم ویژه برای برخی از کارکنان بخش دولتی وجود دارد.

گستردگی بیمه‌شوندگان و مستمری‌بگیران

منابع مالی بیمه در عمان هفت درصد از درآمد ناخالص تحت پوشش ماهانه فرد بیمه‌شده را در نظر می‌گیرد. حداقل درآمد ماهانه برای محاسبه حق بیمه در صورت کار در عمان ۳۲۵ ریال یا ۲۰۰ ریال در صورت کار در خارج از کشور است (هر ریال عمان تقریباً معادل ۸۰ هزار تومان است). حداکثر درآمد ماهانه برای محاسبه حق بیمه در صورت کار در عمان ۳ هزار ریال و هزار ریال در صورت کار در خارج از کشور است. همچنین باید لحاظ کرد که حداقل درآمد ماهانه برای محاسبه حق بیمه در عمان ۲۲۵ ریال و حداکثر درآمد ماهانه برای محاسبه حق بیمه ۳ هزار ریال است.
بر اساس قوانین تأمین‌اجتماعی عمان، کارفرما ۱۰ و نیم درصد از حقوق و دستمزد ماهیانه را تحت پوشش ناخالص بیمه را تقبل می‌کند. خدمات بیمه در عمان همچنین افراد یتیم، زنان بیوه‌، مطلقه‌، زنان مجرد، خانواده‌های زندانیان، معلولان و سالمندان را نیز دربر می‌گیرد. برای قرار گرفتن فرد در ساختار خدمات تأمین‌اجتماعی عمان، فرد باید مراحل زیر را طی کرده و این مدارک را ارائه کند: درخواست تأمین‌اجتماعی، ارائه عکس از فرد متقاضی، کپی شناسنامه یا پاسپورت، گواهی مالکیت ملک، گواهی درآمد، گواهی تولد برای همه فرزندان خانواده، گواهی اقوام ذکور مکلف قانونی (پدر یا پسر) و گواهی حقوقی در صورت شاغل بودن، گواهی فوت پدر در صورت یتیم بودن فرد، گواهی فوت شوهر در صورت اقدام برای بیمه کردن زنان بی‌سرپرست.

مستمری پیش‌ازموعد در عمان سن ۴۵ تا ۵۹ سال با حداقل ۲۴۰ ماه حق بیمه برای مردان و ۱۸۰ ماه حق بیمه برای زنان را دربر می‌گیرد. مکمل مستمری در عمان نیز برای تکمیل مستمری سالمندانی که در سن معمول اقدام به بازنشستگی می‌کنند، پرداخت می‌شود. مزایای پایان خدمت از دیگر بخش‌های تأمین‌اجتماعی عمان بوده که در سن بازنشستگی پرداخت شده و شرط ارائه آن حداقل ۱۲ ماه حق بیمه است، اما در صورتی که فرد حق بیمه مستمری سالمندان را دریافت نکند.
مستمری ازکارافتادگی از دیگر حوزه‌های خدمات تأمین‌اجتماعی در عمان است. در این زمینه، فرد باید کمتر از سن عادی بازنشستگی باشد، دارای معلولیت ارزیابی شود و حداقل شش ماه متوالی حق بیمه قبل از شروع ازکارافتادگی داشته یا حداقل ۱۲ ماه غیرمتوالی حق بیمه، از جمله حداقل سه ماه بلافاصله قبل از ازکارافتادگی داشته باشد.

مزایای پایان خدمات در زمینه از کار افتادگی نیز در صورتی به فرد پرداخت می‌شود که فرد، معلول ارزیابی شده، دست‌کم یک سال حق بیمه داشته باشد و شرایط مشارکت برای مستمری از کار افتادگی را برآورده نکند.

فرمول مستمری بازماندگان

مستمری بازماندگان نیز از دیگر بخش‌های خدمات تأمین‌اجتماعی در عمان است. شرایط این مستمری به این صورت است که متوفی در زمان فوت در اشتغال تحت پوشش بوده یا در ۱۲ ماه گذشته کار را متوقف کرده و حداقل شش ماه متوالی حق بیمه را بلافاصله قبل از فوت یا ۱۲ ماه غیرمتوالی از جمله حداقل سه ماه بلافاصله قبل از فوت داشته باشد.

بازماندگان واجد شرایط عبارتند از همسر، پسران تا سن ۲۲ سال (سن ۲۶ سال در صورت دانشجوی تمام وقت، بدون محدودیت در صورت ناتوانی)، دختران مجرد در هر سنی، و والدین، برادران و خواهران وابسته.

مستمری همسر بازمانده ‌پس از ازدواج مجدد متوقف می‌شود و در صورت طلاق یا بیوه شدن مجدد فرد، از سر گرفته می‌شود. در صورت فوت یک بیمه‌شده یا یک مستمری‌بگیر دارای کهولت سن یا از کارافتاده، کمک‌هزینه تشییع جنازه به افراد بیمه‌شده پرداخت می‌شود.

مزایای دوران سالمندی از دیگر حوزه‌ها در بیمه تأمین‌اجتماعی عمان است. مستمری سالمندی مبنی بر سه درصد حقوق مستمری بیمه‌شده ضرب در تعداد سال‌های تمام حق بیمه پرداخت می‌شود. حقوق مستمری، میانگین درآمد ناخالص ماهانه بیمه‌شده در پنج سال آخر کار است. حداقل مستمری ماهانه سالمندی ۲۰۲.۵۰ ریال بوده و حداکثر مستمری ماهانه سالمندی ۸۰ درصد حقوق مستمری بیمه ‌شده است.

مزایای ازکارافتادگی دائم نیز از دیگر بخش‌های تأمین‌اجتماعی در عمان است. مستمری ازکارافتادگی مبنی بر ۵۰ درصد از درآمد بیمه‌شده در زمان شروع ازکارافتادگی یا مستمری که بیمه‌شده استحقاق دریافت آن را دارد (هرکدام بیشتر باشد) پرداخت می‌شود. الحاقیه مستمری (کمک‌پایان خدمت) به ازای هر سال حق بیمه، مبلغ به صورت یکجا بر اساس آخرین حقوق ماهانه بیمه‌شده تا سقف ۱۰ سال پرداخت می‌شود. مکمل مزایا تأمین‌اجتماعی ازکارافتادگی در عمان به ازای هر سال حق بیمه و یکجا بر اساس آخرین حقوق ماهانه بیمه‌شده تا ۱۰ سال پرداخت می‌شود.

کد خبر: 41479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =