تلاش‌ها برای تصاحب کرسی ریاست

۱۷ اسفند ۱۴۰۰ انتخابات کمیته ملی المپیک برگزار خواهد شد و مشخص خواهد شد در نهایت چه کسی سکان‌دار مدیریت و جایگزین صالحی امیری خواهد شد.

به گزارش آتیه آنلاین، هفدهم اسفند ماه سال جاری؛ انتخابات کمیته ملی المپیک برگزار خواهد شد، تا صاحب جدید کرسی ریاست این کمیته مشخص شود. انتخاباتی که پیش از این قرار بود دهم دی ماه برگزار شود اما بنا به دلایلی به نیمه اسفند ۱۴۰۰ موکول شد. 

حواشی انتخابات کمیته ملی المپیک با انتخابات کمیسیون ورزشکاران خیلی زود شروع شد. کمیسیونی که ۶عضو آن در مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک حق رأی دارند. ۶عضوی که با غیبت ۹نفر از اعضای کمیسیون انتخاب شدند تا حرف و حدیث‌ها به اوج خودش برسد.

هادی ساعی عضو کمیسیون ورزشکاران هم درباره ۴عضو انتصابی کمیسیون توسط صالحی امیری به مسئله‌ای قابل تامل اشاره کرد که پاسخی به آن داده نشد. ساعی گفته: «طبق اساسنامه، اعضای انتصابی باید با مشورت رئیس کمیسیون ورزشکاران انتخاب شوند، اما اعضای انتصابی قبل از انتخاب رئیس کمیسیون ورزشکاران معرفی شدند!»

صالحی امیری تابه‌حال به این سؤال که در انتخابات کمیته ملی المپیک نامزد خواهد شد یا خیر، پاسخ مشخصی نداده و فقط گفته است: «هنوز تصمیم نگرفته‌ام.» اینکه صالحی امیری صراحتا شرکت در انتخابات را رد نمی‌کند حکایت از این دارد که او به یک حضور ۴ساله دیگر در کمیته ملی المپیک مشتاق است.

تغییر اساسنامه از دیگر ابهامات انتخابات پیشِ روست. اساسنامه‌ای که منتشر نشده ولی شنیده می‌شود ریاست کمیته ملی المپیک دیگر شغل نیست و اگر این موضوع صحت داشته باشد وزیر ورزش هم می‌تواند کاندیدای این پست شود. حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان اگر اجازه پیدا کند نامزد ریاست کمیته شود، نسبت به سایر نامزدهای احتمالی راه هموارتری خواهد داشت. چراکه روسای فدراسیون به نوعی زیرمجموعه وزارت هستند و بودجه خود را از وزارت ورزش می‌گیرند.

چه در زمان فعالیت سازمان تربیت بدنی و چه بعد از آن که این سازمان به وزارت ورزش تبدیل شد، روسای سازمان و حتی وزرای پیشین بی میل نبودند که مسئولیت دو نهاد اصلی ورزش را برعهده بگیرند تا هماهنگی بیشتری برای پیشبرد ورزش کشور وجود داشته باشد. همین فرضیه ممکن است در مورد حمید سجادی هم مطرح شود.

سجادی از جنس ورزش است و به خوبی می داند که همراه و هماهنگ بودن کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش تا چه حد می تواند به رسیدن به اهداف کلی در ورزش کمک کند. شاید به همین خاطر است که در روزهای گذشته عنوان شده احتمال حضور حمید سجادی در انتخابات کمیته ملی المپیک هم وجود دارد.

وزیر ورزش هر چند در چند ماه حضورش در این وزارتخانه تمام توان خود را برای موفقیت در این حوزه گذاشته است اما آینده نگری او می تواند تمایلش برای حضور در انتخابات کمیته ملی المپیک را بیشتر کند. سجادی برای این مهم منع قانونی هم ندارد چرا که طبق اساسنامه کمیته ملی المپیک، وزیر ورزش عضو مجمع این کمیته به حساب می آید و بنابراین می تواند به عنوان نامزد در انتخابات این کمیته هم شرکت داشته باشد.

در عین حال حضور برخی چهره های غیر ورزشی و دارای سابقه سیاسی در انتخابات کمیته ملی المپیک و کاندیدا شدن برای ریاست هم بخشی از ماجراهای انتخاباتی این کمیته است. البته که موضوع جدید نیست و طرح اولیه آن به دو ماه یا بیشتر از آن باز می گردد، زمانی که حمید سجادی تازه روی صندلی وزارت ورزش نشسته بود و فعالیت خیلی های دیگر و دورخیزی که برای حضور در هیات رئیسه و هیات اجرایی کمیته ملی المپیک داشتند یا آغاز نشده بود یا عیان نشده بود.

به هر حال سال ۹۶ هم صالحی امیری به عنوان یک گزینه سیاسی که تنها پیشینه ورزشی اش چندماه سرپرستی در وزارت ورزش بود، در انتخابات کمیته ملی المپیک شرکت کرد و به عنوان کارشناس خبره مجمع این کمیته برای ریاست آن کاندیدا شد. بنابراین مطرح شدن یک گزینه غیرورزشی دیگر برای مدیریت چهار سال آینده کمیته ملی المپیک مسئله عجیب و غریبی نیست اگرچه طی این مدت این اقدامی برای تحقق آن انجام نشده است.هر فرد سیاسی برای ورود به انتخابات کمیته ملی المپیک باید عضو مجمع این کمیته شود یعنی مسیری که چهار سال پیش صالحی امیری طی کرد.

کد خبر: 40425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =