پرداخت مطالبات تنها از طریق اسناد الکترونیک/ تعریف فرآیند دوره گذار

با توجه به اهمیت مقوله سلامت و در راستای ارائه خدمات بهینه و خدمات هوشمند سلامت، سازمان تامین اجتماعی تصمیم به توقف صدور دفترچه درمانی و جایگزینی آن با نسخه الکترونیک گرفت.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از اداره‌کل روابط عمومی سازمان تامین‌اجتماعی در این بین، پزشکان، دندانپزشکان، داروخانه‌ها، بیمارستان‌ها و سایر مراکز پاراکلینیکی توانستند با متصل شدن به سامانه تامین اجتماعی یا استفاده از واسط‌های برنامه نویسی کاربردی (API) از این خدمت بهره‌مند شده و نسخه‌ها را به صورت الکترونیک تولید کنند. دکتر امیرعباس منوچهری معاون درمان سازمان تامین اجتماعی طی گفت‌وگویی در خصوص فواید این طرح برای بیمه شدگان و درمانگران و حذف کامل دفترچه‌های درمانی از امروز توضیحاتی ارائه کرده است که در ادامه می‌خوانید:

از امروز قرار است اتفاق جدیدی در نسخه الکترونیک بیافتد و در تکمیل نسخه الکترونیک تلاش بیشتری شود. لطفا در خصوص پیشینه نسخه الکترونیک و آمادگی برای طرح‌های جدید توضیحات کاملی ارائه فرمایید.

نسخه الکترونیک برای سازمان تامین اجتماعی طرح جدیدی نیست. تجربه حدود ۶ سال نسخه الکترونیک را در مراکز ملکی داریم. تکلیف قانونی مربوط به برنامه پنجم توسعه است. چند تکلیف برای نهادهای مرتبط با سلامت کشور مشخص شده بخشی از آنها سامانه استحقاق سنجی، برخی سامانه برخط و بخشی اطلاعات بیمه شدگان و تاکیداتی که قانونگذار در بحث اتوماسیون،  به‌روز رسانی و نسخه الکترونیک سلامت داشته است. در این راستا از سال ۹۴ در مراکز درمانی تامین اجتماعی پروسه حذف دفترچه شروع شد و سال‌هاست که نیازی به ارائه دفترچه در مراکز درمانی تامین اجتماعی نیست. از سال ۹۵ در درمان غیر مستقیم در بحث نسخه الکترونیک وارد فرایند شدیم. در اواخر ۹۸ که کرونا وارد شد همه سازمان‌های مرتبط با امر سلامت از این تهدید به عنوان فرصت استفاده کردند و برای پیشگیری از ازدحام، صدور یا تمدید، دفترچه هر شخص تا پایان بهمن ۹۸، اعتبار داشت و در واقع افراد را معاف کردیم از مراجعه مجدد که تا پایان فروردین ۹۹ مراجعه‌ای نکنند. با این امید که کرونا سبک‌تر می‌شود و روال عادی شروع می‌شود. اما متاسفانه اتفاق خاصی نیفتاد و یک ماه دیگر یعنی تا پایان اردیبهشت تمدید کردیم و بعد به فکر جدی افتادیم که به رها شدن از این فرایند تکراری عمل کنیم.

همانطور که می‌دانید در سال، حدود ۲۲ میلیون دفترچه صادر و حدود ۳۸ میلیون مراجعه در سال بابت تمدید انجام می‌گرفت. به طور کلی سالی ۶۰ میلیون مراجعه برای صدور و تمدید انجام می‌شد که وقت زیادی از نیروی کار ضایع می‌کرد. این تعداد باعث شد از توقف تولید دفترچه شروع کنیم. پایان خرداد ۹۹ اعلام کردیم دیگر نیازی به مراجعه حضوری برای تمدید دفترچه وجود ندارد و ۵ روش مختلف را معرفی کردیم. برخی مبتنی بر کد دستوری و برخی مبتنی بر اینترنت. در یک هم افزایی با بیمه سلامت نیز کد مشترک اعلام کردیم و با این کد دستوری مشترک مردم و بیمه شدگان می‌توانستند تمدید اعتبار دفترچه شان را چه در بیمه سلامت و چه تامین اجتماعی متوجه شوند.

از پایان خرداد ۹۹ رفتیم به سمت اینکه از صدور و تمدید دفترچه خلاص شویم و از پاییز ۹۹ کاملا آمادگی لازم را برای حذف پیدا کردیم ولی این کار را نکردیم چون هنوز بستر مناسب در کل کشور وجود نداشت به خصوص در دانشگاه‌ها هنوز امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری اجازه نمی‌داد و عمده ظرفیت بیمارستان‌های دانشگاهی در اختیار بیماران کرونایی بود و بخش اعظم فعالیت‌شان تحت شعاع بود. از این‌رو نمی‌توانستیم فشار بیاوریم ولی با درمانگران و داروخانه‌ها به تدریج اینکار را شروع کردیم.

برای اینکه در بدو امر فشار زیادی به مردم و تامین اجتماعی وارد نشود از ابتدا دفترچه را کامل حذف نکردیم و برگه‌هایی که در دسترس مردم بود قابل استفاده بود و هر کس دفترچه نداشت، می‌توانست از درمانگرش یا مرکز طرف قرارداد نسخه الکترونیک بخواهد چه از طریق سامانه تامین اجتماعی و چه از طریق سامانه‌هایی که واسطه بودند می‌توانستند ارتباط برقرار کنند. تا الان بالای ۲۵۰ شرکت از ما API گرفتند و با ما تبادل اطلاعات دارند. بدین ترتیب اگر هر پزشکی در مطب از هر نرم افزار و سامانه‌ای استفاده می‌کرد، می‌توانست نسخه الکترونیک تولید کند و جای خود را در پرتال درمان سازمان تامین اجتماعی پیدا می‌کرد و الزامی نبود که حتما از سامانه تامین اجتماعی استفاده کنند. در حال حاضر اتصال بین ما و بیمه سلامت نیز برقرار شده است.

از اسفند ۹۹ تولید دفترچه را از دستور کار خارج کردیم ولی هنوز عده‌ای که دفترچه دارند می‌توانند استفاده کنند. اما در قانون بودجه ۱۴۰۰ آمده از ابتدای دی ۱۴۰۰ کل تبادلات سازمان تامین اجتماعی از طریق نسخه الکترونیک می‌تواند انجام شود و این آمادگی کامل وجود دارد. از این رو فقط اسنادی را پرداخت می‌کنیم که به صورت الکترونیک باشند. البته نقایصی همچنان دیده می‌شود و ممکن است در بخش‌هایی از کشور دسترسی به اینترنت ضعیف باشد که ان‌شاءالله به مرور مرتفع خواهد شد.

در بحث احراز هویت و امضای الکترونیک خیلی سخت گیری نکردیم که دوره فراگیری طولانی نشود. ولی هرچه پیشرفت می‌کنیم سختگیرانه‌تر عمل می‌کنیم که از سوء استفاده‌های احتمالی پیشگیری کنیم.

در باره برنامه امروز در زمینه حذف کامل نسخه کاغذی توضیح بیشتری بفرمایید که چه اتفاقی می‌افتد؛ آیا مردم و بیمه شدگان در مراجعه به مراکز طرف قرارداد با تغییر مواجه می‌شوند و همچنین مراکز طرف قرارداد اعم از پزشکان، داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها در تعامل با سازمان تامین اجتماعی آیا باید تغییری در رویه‌شان ایجاد کنند؟

اتفاق خاصی نمی‌افتد. این فرایندی است که مدت‌ها دارد انجام می‌شود. بیش از ۸۰ درصد پیش رفته و در حال حاضر حتی بیمار با تلفن همراه خود می‌تواند این کار را انجام دهد. تعداد ۹۰ درصد درمانگران نیز نسخ الکترونیک تولید می‌کنند. اما عده‌ای هنوز نسخه کاغذی می‌نویسند که الان باید تبدیل به الکترونیک کنند. فقط یک جابه‌جایی در زمان اتفاق می‌افتد. سال‌ها بود که پزشکان و درمانگران و مراکز طرف قرارداد به اسناد پزشکی دیسکت یا فایل اکسل ارائه می‌دادند برای دریافت هزینه های‌شان؛ الان همزمان با کارشان می‌آورند.

فرایند نسخه نویسی و نسخه پیچی واسطه‌هایی دارد که از فرایند سازمان تامین اجتماعی بیرون است. ممکن است یک بخشی و سامانه‌ای موقتا کار نکند؛ مانند بانک‌ها و شهرداری‌ها با این تفاوت که در بخش درمان حساسیت ویژه است. برای بخش درمان حتی دقایق هم حیاتی است؛ از این‌رو تاکیدات ویژه‌ای شده از سوی مدیریت ارشد و نامه نگاری‌های لازم انجام شده است که در مواقع بحرانی از فرایندهای ویژه برای تسهیل کار مردم استفاده شود. بعید است مراکز طرف قرارداد مشکلی پیدا کنند. ضمن اینکه هیچ جای دنیا ۱۰۰ درصد نسخ‌شان الکترونیک نیست و به صورت تدریجی در حال تکمیل هستند.

- با این مواردی که مطرح فرمودید، آیا پزشکان و درمانگران در مطب از امروز لزوما مکلف به تولید نسخه الکترونیک هستند یا همچنان اختیاری است؟

اصلا ضرورت ندارد در سامانه تامین اجتماعی نسخه‌ای نوشته شود؛ ممکن است هنوز راننده‌ای باشد که تمایلی ندارد از کمربند ایمنی استفاده کند که خوب طبیعتا باید جریمه‌اش را پرداخت کند. در این خصوص هم همین‌طور است اگر پزشکی همچنان از نسخ کاغذی استفاده کند، قوانین سختگیرانه‌ای پیش رویش است.

برای مردم چطور، آیا تفاوتی دارد؟

خیر؛ برای مردم هیچ تفاوتی ندارد و هیچ فشاری بر دوش آنان نیست. تمام دغدغه اصلی تامین اجتماعی، مردم است. در واقع ۴۴ میلیون بیمه شده خانوار ما هستند و وظیفه داریم پیگیر حقوق آنان باشیم. در استان‌ها تکلیف ویژه شده است که اقداماتی که به نفع مردم است را سریعا انجام دهند.

زمانی که نسخ الکترونیک را شروع کردید تاکید داشتید که حذف دفترچه نیست و توقف صدور دفترچه است آیا از امروز دفترچه‌ها حذف می‌شوند؟

قانون گفته است به جز اسناد الکترونیک، پرداخت به صورت دیگری نخواهیم داشت؛ فرایندی برای دوره گذار تعریف شده که هنوز ابلاغ نشده است. هماهنگی‌های خوبی در سطح سازمان‌های بیمه‌گر وجود دارد. سریعا فراگیر می‌شود و برکات و ثمراتش در سیستم سلامت کشور مشخص می‌شود. با اجرای کامل این طرح، در هر سال ۴ هزار میلیارد تومان به نفع کشور می‌شود. شفاف سازی در بحث دارو ایجاد شده و اتفاقاتی که از گذشته می‌افتاد برطرف می‌شود. در حال حاضر همه چیز در نسخه الکترونیک ثبت شده و هزینه اضافی به بیمار و درمانگران تحمیل نمی‌شود.

آیا این طرح گام بعدی هم دارد؟

هدف اصلی این طرح، پرونده الکترونیک سلامت و آن سامانه جامعی است که اطلاعات هر فردی از سلامتش در آن وجود دارد. چرخه درمان به وسیله پرونده الکترونیک سلامت تکمیل می‌شود و گام بعدی پزشک خانواده و نظام ارجاع می‌تواند باشد. وقتی آن سیستم در حال گردش باشد به هر بیماری می‌توان بالاترین خدمات را با بهترین کیفیت ارائه کرد و هیچ بیماری روی زمین نمی‌ماند. نظام ارجاع جزو تکالیف برنامه ۴ توسعه است.

لازم می‌دانم در پایان این گفت‌وگو به پزشکان، درمانگران و بیمارستان‌ها توصیه کنم هر چه سریع‌تر خودشان را به آمادگی ۱۰۰ درصد برسانند برای آنکه بتوانند هر چه سریع‌تر مشکلات مردم را حل کنند. همچنین تعاملات‌شان با سازمان‌های بیمه گر به راحتی برقرار شود؛ در این صورت است که پرداختی به مراکز با سهولت و سرعت بیشتری صورت خواهد گرفت. طبق قانون وقتی اسناد کاغذی می‌خواهد دست سازمان بیمه‌گر برسد و پرداخت شود، چند ماه طول می‌کشد. در صورتی که وقتی این فرایند به صورت الکترونیک انجام شود، این پرداختی‌ها سریع‌تر و به روزتر خواهد بود.

توصیه می‌کنم ارکان نظام سلامت با روی باز به استقبال این طرح بروند و چنانچه مشکلی بود این نکات را به مرکز ۱۴۲۰ سازمان تامین اجتماعی که به صورت شبانه روزی فعال و پاسخگو هستند، اطلاع دهند تا مشاوره‌های لازم را از کارشناسان آن مرکز دریافت کنند.

کد خبر: 40398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =