منافع اقتصادی ناشی از راه‌اندازی خط سنگال

دبیر انجمن خودروسازان، منافع اقتصادی ناشی از راه‌اندازی خط تولید خودروی ایرانی در سنگال را تشریح کرد.

به گزارش آتیه آنلاین، چندی پیش، وزیر صمت از فعال‌سازی مجدد خط تولید ایران‌خودرو در سنگال خبرداد. وی گفت که به‌جای صادرات خودروی کامل که ممکن است با برخی موانع تعرفه‌ای محدود شود، می‌توانیم قطعات خودرو به کشورهایی نظیر سوریه، عراق، سنگال و جمهوری آذربایجان بفرستیم که موانع تعرفه‌ای نداشته یا کمتر این مشکلات را دارد.

سیدرضا فاطمی‌امین با اشاره به از سرگیری فعالیت سایت‌های خارجی تولید خودروی ایرانی در دیگر کشورها، یادآور شد: از هفته گذشته خط تولید مربوط به ایران‌خودرو در سنگال که مدتی تعطیل شده بود، مجدد فعال شد. سایت‌ها و خطوط تولیدی در سنگال، جمهوری آذربایجان، سوریه و عراق داریم که به‌تدریج در حال فعال‌سازی و توسعه هستند.

کمک به متنوع‌سازی بازار

اما راه‌اندازی خط تولید خودروی ایرانی در دیگر کشورها به جز مزایایی که وزیر صمت برشمرده است، چه مزایای دیگری برای کشور خواهد داشت؟

احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان در گفت‌وگو با آتیه آنلاین درباره این مزیت‌ها عنوان کرد: ایران خودرو در گذشته یک سرمایه‌گذاری‌هایی را مشترکا با طرف سنگالی انجام دادند ولی متاسفانه چون زیرساخت فراهم نبود، از این خط استفاده نمی‌کردند.

وی افزود: کشور سنگال مشکل برق و زیر ساخت داشت به همین دلیل این خطوط راه‌اندازی نشد.

نعمت بخش بیان کرد: بر اساس اطلاعاتی که من دارم، ظاهرا در این مدت زیرساخت‌ها فراهم شده است، متولیان به این کشور رفته و مذاکره کردند. به این ترتیب خط تولید در این کشور در حال فعال شدن است.

وی افزود: با راه‌اندازی این خط، قطعات خودرو صادر می‌شود و آنجا مونتاژ انجام می‌شود و خط فعال خواهد شد.

دبیر انجمن خودروسازان گفت: با این شیوه به ارزآوری کشور کمک می‌شود و از سوی دیگر طرح مجلس که گفته‌اند واردات خودرو در قبال صادرات خودرو و قطعات آن باشد، اگر به نتیجه نهایی برسد و ایرادات آن را شورای نگهبان برطرف کند، ایران خوردو می‌تواند از این قانون بهره‌برداری کند.

وی اضافه کرد: این مجموعه بابت ارزی که صادر می‌کند، می‌تواند یا ارز را به واردکنندگان خودرو بفروشد یا با همان ارز، خودرو وارد کشور کند که نهایتا به نفع مملکت خواهد بود.

نعمت بخش افزود: این اقدام هم از نظر اینکه تنوع خودرو را در کشور زیاد می‌کند و هم از این لحاظ که منابع ایران خودرو بالاتر می‌رود و مردم تنوع بیشتر خودرویی خواهند داشت، به نفع کشور خواهد بود.

کد خبر: 40236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =