خدشه‌ بر هیمنه ائتلاف عربی

پیشروی‌های اخیر انصارالله و کمیته‌های مردمی یمن و تثبیت مواضع در خاک عربستان به حدی برای ریاض و ابوظبی گران تمام شده که حالا غربی‌ها برای ترمیم وجهه‌ آنها به میدان آمده‌اند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، بر اساس آخرین اخبار منتشر شده در رسانه‌های یمن و برخی خبرگزاری‌های عربی، نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور روز گذشته (شنبه) پس از یک هفته نبرد و عملیات گسترده بر پایگاه‌های جدیدی در جنوب و شرق منطقه الیَتَمَة واقع در شمال شرق یمن و در مرز نجران عربستان سعودی مسلط شدند.

تثبیت مواضع جدید

در همین راستا خبرگزاری المسیره در گزارشی تفصیلی با اشاره به اقدامات عملیاتی رزمندگان یمنی نوشت که رزمندگان ارتش و کمیته‌های مردمی یمن مواضع جدیدی را در جنوب و شرق منطقه الیَتَمَة مرکز اداری منطقه خَبْ والشَّعْف در شمال شرق یمن و در مرز نجران عربستان سعودی دست خود گرفتند. به گزارش المسیره، ارتش یمن و کمیته‌های مردمی در عملیات نظامی خود در منطقه جیزان در جنوب عربستان سعودی که طی آن بیش از ۳۰ سرباز سودانی کشته و یا زخمی شدند، پیشروی کردند.

این خبر درحالی باعث توجه اغلب رسانه‌های عربی شد که طی ۴۸ ساعت گذشته برخی رسانه‌های بین‌المللی اعلام کردند که در حمله نیروهای یمنی به پایگاه‌های ارتش در منطقه مرزی الحَثیرة واقع در حدفاصل بین شهرستان حَرَض استان حَجَّة در شمال غربی یمن و جیزان عربستان، ۱۰ سودانی کشته و ۱۷ نفر زخمی شدند. علاوه بر این طی چند روز گذشته، نیروهای ارتش یمن و کمیته‌های مردمی موفق شدند تنها دو روز پس از تسلط بر کوهستان راهبردی قَشْعَان و وادی سِلّبَة در غرب خَبْ والشَّعْف، به طور کامل بر منطقه جبل حَبَش مسلط شوند.

انتشار اخبار پیشروی و پیروزی رزمندگان یمنی واکنش های مختلفی را به دنبال داشت که در این بین میتوان به یادداشت روزنامه عکاظ چاپ ریاض اشاره کرد. خبرنگار عکاظ روز گذشته در یادداشتی خاطرنشان کرد که آنچه در مرزهای سعودی در جریان است بیانگر عملیات گسترده و غافلگیری مجدد ائتلاف در صحنه نبرد است. اما در این میان اظهارات عبدالملک الحوثی، رهبر مقاومت یمن در کنار پیشروی و تثبیت مناطق آزاد شده از سوی ارتش و کمیته‌های مردمی باعث توجه رسانه‌های عربی و بین‌المللی شد.

بر همین اساس رهبر جنبش انصارالله یمن روز گذشته (شنبه) در سخنانی به مناسبت سالروز شهادت فرماندهان انصارالله اعلام کرد که متجاوزان در صدد اشغال یمن و سرقت توانایی‌ها و به بردگی کشیدن ملت این کشور در راستای منافع خود هستند.  از این رو خبرگزاری المسیره رسانه منتسب به مقاومت یمن در گزارشی با اشاره به اظهارت عبدالملک الحوثی نوشت: «رهبر انصارالله یمن اعلام کرد که دشمنان با تهاجم و کشتار و جنگ همه جانبه از لحاظ نظامی، اقتصادی، رسانه‌ای و فرهنگی به دنبال شکستن اراده ما هستند».

به نوشته المسیره عبدالملک الحوثی در ادامه سخنان خود تأکید کرد که ادامه تلاش‌های نیروهای یمنی در دفاع از ملت یمن و آزادی‌ها، موضع بر حق و عادلانه است. ما به مقابله خود با دشمنان به عنوان مسؤولیت انسانی، ایمانی و اخلاقی ادامه می‌دهیم. وی با بیان اینکه محاصره و تجاوزات علیه یمن برای هفتمین سال متوالی ادامه دارد تصریح کرد که همه جهان به امارات و عربستان سعودی می‌گویند که در حمله به یمن شکست خورده‌اند و به اهداف‌شان دست نمی‌یابند.

علاوه بر این رهبر جنبش انصارالله یمن با بیان اینکه صلح را می‌پذیریم نه تسلیم شدن را اظهار داشت: «دشمنان می‌بینند که چگونه جوانان ما با جدیت، صبر و ثبات تمام به جبهه‌ها می‌روند و صلح را می‌پذیرند اما به تسلیم شدن راضی نیستند. ما صلح را می‌پذیریم نه تسلیم شدن را و برای تحقق این هدف باید تجاوزات پایان یابد و محاصره شکسته و اشغالگری متوقف شود».

در بخش پایانی گزارش المسیره آمده است که عبدالملک الحوثی در انتهای سخنان خود تاکید کرد که انصارالله، بر سر مسایلی مانند ادامه محاصره علیه ملت یمن و دخالت‌ در امور داخلی این کشور چانه‌زنی نخواهد کرد.

طرفداری غرب از ائتلاف عربی

اما در این میان همزمان با اظهارات رهبر مقاومت یمن، واکنش انصارالله به بیانیه مشترک کشورهای غربی متحد ائتلاف عربی هم حائز اهمیت است که واکنش‌های مختلفی به دنبال داشت. از اینرو جنبش انصارالله یمن نسبت به بیانیه مشترک آمریکا، انگلیس، عربستان و امارات درباره جنگ یمن واکنش نشان و پاسخ قاطعانه‌ای به آنها داد.

در این رابطه خبرگزاری سبأ در گزارشی با اشاره به ادامه تقابل و نبرد میان یمن و دشمنان عربی-غربی که علاوه بر میدان حالا به صحنه دیپلماتیک کشیده شده است عنوان کرد که هشام شرف عبدالله، وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن وابسته به جنبش انصارالله در سخنانی در خصوص بیانیه مشترک غرب و اعراب عضو ائتلاف اذعان داشت که دیپلماسی ریا و دورویی سودی ندارد. بیانیه صادر شده دورویی در مقابل جامعه بین‌الملل بوده و درصدد است تا عربستان سعودی و امارات را به عنوان کبوتران صلح به تصویر بکشد.

به نوشته سبا این مقام یمنی خاطرنشان کرد: «در حقیقت بیانیه مذکور ارزش جوهری که با آن نوشته شده است را ندارد و برای کسانی که از واقعیت یمن مطلع هستند، ثابت می‌کند که عربستان سعودی و امارات در جستجوی پیروزی هستند و این مسئله دور از هرگونه تمایل به صلح واقعی قلمداد می‌شود».

بر اساس گزارش منتشر شده در سبا، هشام شرف عبدالله در ادامه اظهارات خود تصریح کرد که من به این گروه چهارجانبه و ائتلاف توصیه می‌کنم که تحت نظارت سازمان ملل و یا مشارکت بین‌المللی شامل آلمان، روسیه، چین و هر کشور عربی غیر عضو در ائتلاف متجاوز، با انصارالله بر سر میز مذاکره بنشینند تا یک توافقنامه آتش‌بس تنظیم و تهیه شود. وزیر خارجه یمن همچنین بر استقبال صنعا، از صلح عادلانه و فراگیر بدون پیش‌شرط تاکید کرد.

علاوه براین هشام شرف عبدالله در پیام مستقیمی به عربستان، امارات، انگلیس و آمریکا از آنها خواست که به جای صدور ظاهری بیانیه و هدف قرار دادن ملت یمن با بمب و موشک و همچنین تداوم معاملات موشکی‌شان، در هر یک از بیانیه‌های خود، اعتبار و شفافیت و در دعوت به صلح، حسن نیت، اعتمادسازی را در نظر بگیرند.

در آخر باید خاطرنشان کرد که پیروزی و پیشروی مقاومت یمن در صحنه عملیاتی باعث واکنش ائتلاف عربی و کشورهای غربی پشتیبان ریاض شد. این مساله تا جایی ادامه پیدا کرده است که به اعتقاد برخی کارشناسان مسائل یمن، استیصال عربستان و سایر کشورهای عضو ائتلاف عربی به وضوح قابل مشاهده است. اوج این استیصال را میتوان در بیانیه مشترک مشاهده کرد که خود بیانگر شکست هیمنه ائتلاف عربی و متحدان غربی و عبری آنها است.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 39801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =