انکار شکست مفتضحانه

مواضع جدید رئیس جمهوری آمریکا نه تنها مشکلات افغانستان را رمزگشایی نکرد بلکه حالا بحران افزایش تولید مواد مخدر در این کشور بار دیگر جان گرفت است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، خروج آمریکا از افغانستان و نحوه اجرای آن انتقادهای زیادی را روانه مستاجر فعلی کاخ سفید کرد و بسیاری او را به سؤمدیریت این مسئله متهم کردند. حال رئیس‌جمهوری آمریکا طی یک مصاحبه از اقدام خود در این زمینه دفاع کرده است.

دفاع بایدن از خروج آمریکا از افغانستان

«جو بایدن»، رئیس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه ای با «ریتا بریور»، خبرنگار شبکه سی.بی.اس نیوز به سراغ مسئله جنگ افغانستان رفته و ادعا کرد که از همان ابتدا با جنگ افغانستان مخالف بوده و از مسئولیتش در قبال خروج فاجعه‌بار آمریکا از افغانستان شانه خالی کرد. رئیس‌جمهوری آمریکا با طرح این ادعا که «از همان ابتدا» با جنگ افغانستان مخالف بوده، ‌گفت: «هیچکس نیامد به من راهی برای اینکه چطور بدون آسیب دیدن هیچ فردی از افغانستان خارج شویم، نشان دهد.»

بایدن در ادامه اظهار کرد:‌ «در ارتباط با افغانستان من از همان ابتدا با جنگ در افغانستان مخالف بودم. ما برای مدت ۲۰ سال هفته‌ای ۳۰۰ میلیون دلار هزینه در افغانستان صرف کردیم.» به گزارش فاکس نیوز، جو بایدن در این مصاحبه با رد انتقادها از نحوه مدیریت دولتش در قبال اجرای برنامه خروج آمریکا از افغانستان اظهار کرد: «همه می‌گویند که شما می‌توانستید بدون اینکه کسی آسیب ببیند از افغانستان خارج شوید. اما هیچکس نیامد به من راهی برای این که این خروج بدون آسیب وارد شدن به فردی اجرا شود نشان دهد.» گفتنی است که بایدن در سال ۲۰۱۹ هم اظهارات مشابهی را در یک ‌مطرح ساخته و گفته بود: «من همان طور که بارها مشخص شده، کسی هستم که عقیده داشتم ما نباید وارد افغانستان شویم.» با این حال بایدن در زمان حمله آمریکا به افغانستان در حالی که در مجلس سنای کشورش سناتور بود، مخالفتی با این حمله نکرد.

همچنین بایدن پیشتر چند بار روی مخالفتش با برنامه «افزایش نیرو» که از سوی دولت «باراک اوباما»، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا در افغانستان در سال ۲۰۰۹ مطرح شد مانور داده بود، دولتی که بایدن در آن معاون رئیس‌جمهور بود. با این حال، بنا به گفته کارشناسان، آن مخالفت به این معنی نیست که بایدن ‌از همان ابتدا مخالف جنگ افغانستان‌ بوده است.

با این همه، از یاد نباید برد که بایدن در مصاحبه‌ای در ۱۶ اوت گفته بود: «اگر فردی از شهروندان آمریکایی در افغانستان جا بماند، ما همچنان می‌مانیم تا همه آنها را خارج سازیم.» این بدان معناست که به‌رغم اظهارات بایدن درباره این‌که راه دیگری جز خروج فاجعه‌بار اخیر این کشور از افغانستان ممکن نبود، خود او وعده داده بود تا این روند را به شکلی دیگر انجام دهد. برای مثال، بایدن در ۳۱ اوت یعنی ۱۵ روز بعد در یک سخنرانی به مناسبت پایان جنگ آمریکا در افغانستان اذعان کرد به این که «حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ آمریکایی در افغانستان باقی مانده‌اند در حالی که برخی از آنها خواهان خروج از این کشور هستند.»

این در حالی است که بعد از اجرای خروج آمریکا از افغانستان چندین تن از فرماندهان نظامی بازنشسته ارتش این کشور، خواستار استعفای مقامات ارشد نظامی و دیپلماتیک دولت بایدن از جمله «مارک میلی»،‌ رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، «لوید آستین»، وزیر دفاع و «آنتونی بلینکن»، وزیر ‌خارجه دولت بایدن و همچنین «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی این دولت شده بودند.

تقلاهای پس از خروج

بایدن در حالی نحوه پایان یافتن حضور نیروهای آمریکایی از افغانستان را ستایش می‌کند که اساساً حضور این نیروها در این کشور جز ویرانی ثمر دیگری نداشته و در حال حاضر مردم افغانستان با فقر شدید دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

سازمان ملل اخیرا گزارش داده که تعداد افغان‌هایی که در مواجهه با فقر شدید به تولید افیون و مواد مخدر روی آورده‌اند، به شدت رشد داشته است و با وجود وعده‌های طالبان، به نظر نمی‌رسد آنها با پرورش موادمخدر سودآور مخالفتی داشته باشند. در آخرین فصل برداشت که ژوئیه به پایان رسید، حدود شش هزار و ۸۰۰ تن تریاک در افغانستان تولید شد. براساس تازه‌ترین گزارش دفتر مواد مخدر و جرایم سازمان ملل، این آمار افزایش هشت درصدی نسبت به سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد. یک افسر سابق ارتش افغانستان که خواست نامش فاش نشود، گفت: «تولید مخدر در افغانستان همچنان افزایش خواهد داشت. پرورش خشخاش یک راه امن برای درآمدزایی کشاورزان و افراد بیکار است که اکنون در حال بازگشت از شهرها به روستاها هستند.»

از سوی دیگر، آمریکا همچنان تلاش دارد سلطه خود بر افغانستان را حفظ کند. شامگاه یکشنبه، وزرای خارجه قطر و آمریکا در تماسی تلفنی روابط دوجانبه و آخرین تحولات در افغانستان را بررسی کردند. به گزارش خبرگزاری قطر (قنا)، «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»، وزیر خارجه قطر با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود گفت‌وگوی تلفنی کرد. در این تماس دو طرف روابط همکاری دوجانبه را بررسی و آخرین تحولات افغانستان و موضوعات مورد علاقه مشترک را مورد بحث قرار دادند. قطر نقش اساسی در تسهیل خروج از افغانستان و بازسازی فرودگاه های افغانستان ایفا کرد و این تلاش‌ها مورد استقبال جو بایدن و جامعه بین‌المللی قرار گرفت.

قطر اما تنها کشوری نیست که آمریکا تلاش دارد برای تسلط بیشتر بر اوضاع افغانستان به آن نزدیک شود. رسانه‌ها گزارش دادند که هیئتی از سناتورهای آمریکایی با نخست‌وزیر پاکستان و رئیس ستاد ارتش این کشور، به صورت مجزا دیدار کرده و بر تعهد آمریکا نسبت به حفظ روابط «باثبات و جامع» با اسلام‌آباد تاکید کردند. به گزارش وبسایت روزنامه داون، سناتور «آنگوس کینگ» ریاست این هیئت چهار نفره را بر عهده داشت که متشکل از سه سناتور دیگر آمریکایی به نام‌های «ریچارد بور»، «جان کورنین» و «بن ساس» بود. این چهار سناتور از اعضای کمیته منتخب «اطلاعات» سنای آمریکا هستند و «کینگ» همچنین عضو کمیته «یگان‌های مسلح» این مجلس نیز هست. دفتر «عمران خان»، نخست‌وزیر پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که او در این دیدار بر اهمیت رابطه دراز مدت اسلام آباد با واشنگتن تاکید کرده و تعهد خود به گسترش همه جانبه این رابطه را، خصوصاً در حوزه‌های اقتصادی، یادآور شد.

عمران خان با توجه به تحولات افغانستان، اظهار داشت که «تعاملات عمیق‌تر» میان آمریکا و پاکستان «برای حمایت از اهداف مشترکی همچون صلح، ثبات و توسعه اقتصادی» در این کشور جنگ‌زده ضروری است. وی همچنین اهمیت انجام هرچه سریع‌تر اقدامات لازم را برای «حمایت از مردم افغانستان برای پیش‌گیری از یک بحران انسانی و سقوط اقتصادی»  یادآور شد.

با نگاهی به این مولفه‌ها به نظر می‌رسد که آمریکا تلاش بسیار دارد تا دست‌های آلوده خود را در زمینه پرونده افغانستان پاک کرده و وجهه‌ای موجه برای خود در زمینه ۲۰ سال اشغال‌گری بی‌فایده و پرهزینه دست‌وپا کند.

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 39017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =