تقابل در وقت اضافه

اعلام خروج نظامیان آمریکا از عراق و تغییر ماموریت آنها میتواند گویای ترسیم سناریوی جدید واشنگتن در بغداد باشد، چراکه بر اساس داده‌های منتشر شده آنها قرار است به عنوان مستشار در عراق به فعالیت خود ادامه دهند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، حضور و استقرار نیروهای ایالات متحده در عراق را میتوان به دو دوره قبل و بعد از ۲۰۱۴ تقسیم کرد. ارتش ایالات متحده از سال ۲۰۰۳ میلادی با لشگرکشی به عراق توانست ساختار سیاسی حاکم بر بغداد را ساقط کند و سپس خود را به عنوان بازوی اجرایی و مدیر کشور مطرح کند. این در حالی است که پس از ورود به عراق و تثبیت ارتش آمریکا در این کشور یک تیم متخصص حقوقی از سوی آژانس اطلاعات مرکزی ماموریت یافت که قانون اساسی و ساختار سیاسی جدید عراق را تبیین و سپس به بغداد ابلاغ کند.

راهبرد دو لایه

بر اساس قانون جدید نوشته شده، نیروهای ارتش آمریکا توانستند ماهیت اشغالگر خود را در پس قوانین و ساختار حقوقی ابلاغی واشنگتن پنهان کنند. از طرفی استفاده از این ظرفیت حقوقی باعث شد تا پنتاگون ادامه اشغالگری در عراق و استقرار قریب به دو دهه در این کشور را ادامه داده و بیمه کند. اما بر اساس رخدادها و اسناد منتشر شده حضور نظامیان آمریکایی و در واقع اشغالگری واشنگتن در عراق را باید در دو بازه زمانی بررسی کرد: حضور مستقیم در عراق و استقرار در قالب ائتلاف غربی ضد داعش.

در هر حال حضور و اشغالگری آمریکا در عراق آن هم با استفاده از هر بستری در نهایت پس از شهادت شهید سلیمانی و ابومهدی مهندس با مصوبه پارلمان این کشور رو به رو شد و به عبارتی میتوان آن را پایان دودهه اشغال و نقض تمامیت ارضی عراق عنوان کرد. حالا روز شنبه مصطفی الکاظمی در سخنرانی به مناسبت صد سالگی تشکیل کشور جدید عراق اعلام کرد که بغداد چند روز دیگر شاهد عملیات خروج نیروهای رزمی خواهد بود و آرامش خود را باز می‌یابد.

در همین راستا خبرگزاری العراقیه با انتشار گزارشی در این رابطه نوشت که نخست‌وزیر عراق در سخنرانی به مناسبت صد سالگی تشکیل کشور جدید عراق اظهار کرد: «زمان آن رسیده که به کشورمان واقع‌بینانه نگاه، به دستاوردهایش افتخار کنیم،‌ به اشتباهاتش اذعان کنیم، با مجهز شدن به میراث‌ و توانمندی‌هایمان به جلو قدم برداریم تا در کنار همه کشورهای موفق باشیم».

به گزارش العراقیه الکاظمی در ادامه سخنان خود خطاب به ملت عراق تاکید کرد: «عراق بهبودی و آرامش خود را به طور کامل بازمی‌یابد و جراحاتش بهبود می‌یابند و بلند می‌شود تا جایگاه خود را به لطف اراده ملتش به دست آورد. همسایگان،‌ برادران ما و جهان با اراده شما همراه هستند و به صدای عراق گوش می‌دهند که از اعماق شما برمی‌خیزد. شما مردم عراق و تصمیم‌گیرنده هستید و شما صاحب کشورید. چند روز بعد شاهد خروج تمام نیروهای رزمی ائتلاف بین‌المللی از عراق در چارچوب توافقنامه استراتژیک با طرف آمریکایی خواهیم بود. نقش آنها در زمینه مشورت‌دهی خواهد بود و این دال بر قدرت نیروی عراق در حفظ امنیت و ثبات ملت و توسعه آن در این زمینه است».

در شرایطی که موضوع خروج اشغالگران آمریکایی از عراق تیتر یک رسانه‌های عربی و بین‌المللی را به خود اختصاص داده است روز گذشته (یکشنبه) یک روزنامه آمریکایی در گزارشی عنوان کرد که با وجود اینکه ماموریت جنگی ارتش آمریکا در عراق به پایان رسیده و خروج آنها هرچند به شکل ظاهری پس از ۷ سال از آغاز جنگ علیه داعش اعلام شده اما واقعیت نشان می‌دهد این نیروها هنوز به بهانه مشورت‌دهی به نیروهای عراقی و پشتیبانی از آنها در خاک این کشور مانده‌اند.

از اینرو روزنامه واشنگتن اگزماینر چاپ آمریکا هم در گزارشی نوشت که طبق آنچه وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده ماموریت جنگی واشنگتن در عراق تمام شده و با ماموریت آموزش، مشورت‌دهی و پشتیبانی از نیروهای امنیتی عراق جایگزین شده است، در نگاه اول همه چیز بسیار خوب به نظر می‌رسد؛ به این شکل که نیروهای آمریکایی در حال حاضر مسئولیت‌های بیشتری را به همتایان عراقی خود محول می‌کنند.

به گزارش اگزماینر، با وجود اعلام ظاهری خروج نیروهای آمریکایی، یک مشکل وجود دارد، ارتش آمریکا تا قبل از اینکه داعش آخرین منطقه تحت کنترل خود در عراق را در دسامبر سال ۲۰۱۷ از دست بدهد، به نیروهای عراقی آموزش و مشورت می‌داد و به آنها کمک می‌کرد، بنابراین همانگونه که جان کربی، سخنگوی پنتاگون در یک کنفرانس مطبوعاتی ادعا کرد، ماموریت جدیدی وجود ندارد و این در واقع همان مأموریت است با همان تعداد نیروهای آمریکایی (حدود ۲۵۰۰ سرباز) که همان وظایف را احتمالا در پایگاه‌های نظامی انجام می‌دهند و در واقع آنچه که آمریکا و بغداد اعلام می‌کنند تنها تمرینی برای روابط عمومی است.

هشدار قرمز

از طرفی برخی از کارشناسان مسائل خاورمیانه بر این باورند که بر اساس ارزیابی ژنرال کنت مک‌کنزی، فرمانده عالی نیروهای آمریکایی در خاورمیانه، حملات راکتی و پهپادی گروه‌های مقاومت علیه اهداف آمریکایی احتمالا با نزدیک شدن به سال جدید افزایش می‌یابند و از آنجایی که گروه‌های مقاومت به دنبال خروج واقعی نیروهای آمریکایی هستند، به همان اندازه که معتقدند حملات بیشتر، آمریکا را به این مسیر سوق خواهد داد، سیاست‌گذاران آمریکایی باید خود را برای احتمال یک محیط با خطر بیشتر آماده کنند.

حال سوال این است اگر حضور آمریکا در عراق برای کمک به جنگ علیه داعش بوده و آن جنگ هم تمام شده و داعش نیز شکست خورده، چرا نیروهای آمریکایی هنوز در عراق باقی مانده‌اند؟

از سوی دیگر اعلام خروج، حاکی از این است که نیروهای آمریکایی مستقر در عراق در پایگاه‌های بزرگی مخفی شده و از عوامل جنگ در خارج آنها مصون هستند، با این وجود نیروهای آمریکایی صرف‌نظر از وضعیت رسمیشان (که نیروی رزمی هستند یا غیررزمی) عمدتا در میانه وضعیت جنگی باقی می‌مانند و این مساله میتواند عواقب جبران ناپذیری را بر پیکره امنیت ملی عراق بر جای بگذارد.

بهانه تراشی واشنگتن برای خروج و تهدید برخی گروه‌های مقاومت عراق نسبت به مساله عدم پایبندی ایالات متحده به قانون مصوب و خواست ملت عراق مبنی بر خروج هر چه سریعتر آمریکا اشاره داشت. از اینرو جنبش عصائب اهل الحق عراق روز گذشته (یکشنبه) با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که گروه‌های مقاومت اجازه بهانه تراشی و توجیه برای تداوم حضور نیروهای آمریکایی در عراق را نخواهند داد.

در این رابطه پایگاه خبری المعلومه با انتشار اطلاعیه عصائب اهل حق اعلام کرد که محمود الربیعی، عضو دفتر سیاسی جنبش عصائب اهل الحق عراق در سخنانی اظهار کرد که سلاح گروه‌های مقاومت پشتوانه اصلی تصمیم مردم و پارلمان برای اخراج نیروهای خارجی از کشور است. این خروج تمامی نیروهای رزمی نظامی وابسته به اشغالگران آمریکایی را شامل میشود و هیچ بهانه و دلیلی از سوی ملت عراق قابل قبول نیست. حال باید دید ایالات تحده چه سناریویی را در پوشش خروج نظامیانش از عراق تبیین کرده است.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 38849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =