هوشمندسازی موزه‌ها برای اولین بار در دنیا

عصر امروز مراسم رونمایی از اختراع گروه ایرانی در راستای نوآوری و هوشمندسازی موزه‌ها در موزه ملی ارامنه برگزار شد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، عصر امروز مراسم رونمایی از اختراع گروه ایرانی در راستای نوآوری و هوشمندسازی موزه‌ها با حضور محمودرضا گرجی، مرجان حاجی‌رحیمی و سالار بصیری به عنوان مخترعین احمد محیط طباطبایی رئیس ایکوم، آلیس شاهمرادیان مدیر موزه ملی ارامنه و علیرضا قلی‌نژاد معاون پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در موزه ملی ارامنه برگزار شد.

علیرضا قلی‌نژاد معاون پژوهش پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در این مراسم اظهار داشت:‌تقارن رونمایی از این اختراع با هفته پژوهش را باید به فال نیک بگیریم و من امیدوارم کشور به ویژه وزارت میراث فرهنگی از این دسترنج شما استفاده درستی داشته باشد.

هوشمندسازی موزه‌ها برای اولین بار در دنیا

در ادامه این مراسم سید احمد محیط طباطبایی رئیس ایکوم گفت: در همه جای دنیا فناوری موزه‌ها در سطح عالی برقرار است و ما خوشحالیم که علیرغم محدودیت‌های موجود در کشور کاری در سطح داخلی انجام شده که اعتبار جهانی دارد.

وی افزود: کاری که شما انجام دادید نقطه شروع یک جریان است و امیدواریم کمک کند تا بیش از پیش شاهد حفاظت از میراث فرهنگی باشیم.

وی افزود: ما بر حسب وظیفه این گروه را معرفی کردیم و به دنبال جایی برای اجرای طرح به صورت پایلوت بودیم در واقع ما به دنبال موزه‌ای بودیم که در عین جامعیت کوچک هم باشد که در این زمینه موزه ارامنه بهترین انتخاب بود.

وی ادامه داد: امیدوارم بنیاد مستضعفان،‌آستان قدس رضوی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و شهرداری تهران این اختراع را ببیند و از آن استفاده کند.

هوشمندسازی موزه‌ها برای اولین بار در دنیا

در ادامه این مراسم مرجان حاجی‌رحیمی ایده‌پرداز این گروه ایرانی در خصوص این اختراع گفت:‌ ما استرس زیادی را در مسابقات سوئیس و ترکیه داشتیم تا در نهایت توانستیم مدرک معتبر جهانی را دریافت کنیم و امیدواریم این اقدام گام مثبتی برای موزه‌ها باشد.

وی گفت: ما در اجرای این طرح به صورت پایلوت 5 ویترین را در موزه ارامنه انتخاب کردیم که شامل ویترین نسخ خطی، ویترین نسخ چاپ سنگی، ویترین نقره، تابلوهای نقاشی و مخزن می‌شد و دستگاه‌های هوشمند را که به مانیتور اصلی وصل می‌شوند و در این ویترین‌ها جایگزین کردیم.

وی با بیان اینکه ما هیچ دستورالعمل ملی برای حفاظت از اشیاء  مختلف از سوی میراث فرهنگی نداریم گفت: فقط ایکوم این مشخصات را داشت که به ما ارائه داد و ما بر اساس اطلاعاتی که از ایکوم داریم مشخص کردیم شاخص برای هر ویترین چگونه باشد.

هوشمندسازی موزه‌ها برای اولین بار در دنیا

حاجی‌رحیمی با بیان اینکه از ایده تا اجرای این طرح 11 ماه طول کشید گفت: متأسفانه وزارت میراث فرهنگی هیچ اطلاعاتی به ما نداد و تنها ایکوم در این زمینه با ما همراه بود.

این ایده‌پرداز گفت: ما در مسابقات شرکت کردیم و پس از دریافت مدرک جهانی ایده را اجرا کردیم. هزینه تمام این طرح از ایده تا اجرا با خود ما بود و برای اجرای پایلوت در موزه ارامنه تا الان حدود 200 میلیون تومان هزینه کرده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه هوشمندسازی موزه‌ها اتفاقی است که تا به حال در دنیا رخ نداده گفت:‌ما در موزه‌های دیگر فقط شاهد دیتالاگر هستیم اما این اختراع به موزه‌دار این امکان را می‌دهد که به محض دریافت تغییرات دمایی یا رطوبتی آلارمی را دریافت و نسبت به تغییر شرایط اقدام کند.

وی با بیان اینکه این دستگاه به لرزه، رطوبت، دما و نور حساس است گفت:‌ علاوه بر این به صورت خودکار قابلیت دفع حشرات موذی را هم دارد. یکی دیگر از قابلیت‌های این دستگاه این است که اگر کشوری در موزه ملی ایران نمایشگاه داشته باشد مدیر آن موزه می‌تواند به صورت آنلاین شرایط نگهداری اشیائی را که به موزه ملی امانت داده رصد کند.

هوشمندسازی موزه‌ها برای اولین بار در دنیا

همچنین در این مراسم محمودرضا گرجی یکی از مخترعین این دستگاه گفت: ما برای اسم فارسی این اختراع هوشمندسازی موزه‌ها را انتخاب کردیم به این معنا که اشیایی که داخل موزه است را به صورت امن نگه داریم.

وی افزود:‌ این دستگاه قابلیت دارد تا نقایص را کنترل و نسبت به رفع آنها هشدار دهد که خوشبختانه در مرحله پایلوت نتایج خوبی گرفته‌ایم بدون اینکه آسیبی به اشیا و موزه وارد شود.

کد خبر: 38807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =