طبیعت‌گردی ظرفیت مغفول برای توسعه گردشگری است

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ظرفیت طبیعت‌گردی در مناطق تحت پوشش سازمان حفاظت محیط‌زیست با همراهی وزاتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای توسعه صنعت گردشگری و رونق اقتصادی باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از خبرگزاری ایرنا، علی سلاجقه شامگاه پنجشنبه در پایان بازدید از پارک ملی کویر گرمسار در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست دارای طبیعت زیبا و منحصر به فردی است که می‌تواند در توسعه صنعت گردشگری، اشتغالزایی و رونق تولید کمک کننده باشد.

وی ادامه داد: استان سمنان به دلیل تنوع زیستی و برخورداری از کویر، کوهستان و جنگل ظرفیت خوبی برای توسعه گردشگری دارد و سازمان حفاظت محیط زیست آمادگی همراهی با وزاتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای رونق طبیعت‌گردی در مناطق تحت پوشش اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان سمنان را دارد.

وی بیان کرد: توجه به تقویت حمایت قضایی و معیشتی از محیط‌بانان و ارتقای تجهیزات محیط‌بانی با جدیت پیگیری می‌شود و امید است در سال آینده با افزایش اعتبارات گشایش‌هایی در این زمینه محقق شود.

سلاجقه با اشاره عملکرد مطلوب اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان سمنان در افزایش جمعیت گورخرهای انتقال یافته به پارک ملی کویر، از تلاش محیط‌بانان پارک ملی گرمسار که در شرایط سخت مشغول به خدمت هستند، قدردانی کرد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: پارک ملی کویر گرمسار دارای طبیعت زیبایی است که طبیعت‌گردی در این منطقه نقشی مهم در توسعه گردشگری دارد.

اکنون با تلاش متخصصان و زادآوری موفق گورخرها، ۱۰ گورخر ماده و پنج گورخر نر در پارک ملی کویر گرمسار در غرب استان سمنان زیست می‌کنند.

در نوزدهم مهر سال ۹۷ از پارک ملی توران در شاهرود  ۱۰ راس گورخر به پارک ملی کویر مرکزی در گرمسار با هدف معرفی مجدد گونه به زیستگاه قبلی منتقل شد که پنج راس به دلیل انتقال غیرایمن تلف شدند و پنج راس باقیماندند  و بعد از آن چهار راس گورخر از سایت تکثیر گوراب استان یزد به پارک ملی کویر استان سمنان در پاییز ۹۷ با هدف معرفی مجدد این گونه به منطقه، منتقل شد.

گورخر ایرانی زیرگونه ‌ای از گورخر آسیایی است که به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد، گورخر آسیایی در گذشته جمعیت فراوانی در خاورمیانه، آسیای میانه و چین داشت اما اکنون نسل آن در اغلب مناطق منقرض شده است.

پارک ملی کویر در غرب استان سمنان یکی از زیستگاه‌های مهم گورخر ایرانی در کشور است که آخرین گزارش‌ها از مشاهده این گونه در پارک ملی کویر، مربوط به اوایل دهه ۱۳۶۰ است.

گورخر آسیایی تنها بازمانده علف‌خواران تَک‌سُم و از گونه های شاخص حیات وحش استان سمنان است.

کد خبر: 38399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =