اثرگذاری تسهیل صدور مجوز آموزشگاه‌های آزاد بر مهارت‌آموزی

یکی از موانعی که در مسیر کسب دانش مهارتی و افزایش سطح مهارت‌آموزی در ارتباط با آموزش‌های سازمان فنی و حرفه‌ای و مراکز آزاد در دهه‌های گذشته وجود داشته، روند صدور کسب مجوزآموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه ای در راستای ارائه آموزش‌های مهارتی بوده است.

به گزارش آتیه آنلاین، با توجه به سیاست‌های کلان دولت سیزدهم در راستای بسترسازی در حوزه اشتغالزایی و برنامه های مرتبط با تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، زمینه افزایش آموزش های مهارتی از طرف سازمان آموزش فنی و حرفه ای و آموزشگاه های آزاد مهارت بیشتر از گذشته مهیا شده است.

اهمیت موضوع مهارت آموزی و نقش آن در اشتغال، افزایش بهره وری و کمک به بهینه سازی کیفیت محصولات در چرخه تولید در کشورهای توسعه‌یافته کاملاً مشخص شده و امر مهارت به عنوان یکی از پایه‌های اصلی تولید و ارائه خدمات در جهان تا جایی اثرگذاری داشته است که باعث شکل‌گیری موضوعی تحت عنوان "انقلاب مهارتی" شده است که نشان از اهمیت بالای مهارت در سیاست‌های کلان آموزشی، اقتصادی و تولیدی دارد.

فعالان و کارشناسان حوزه‌های مرتبط با تولید، اشتغال و آموزش، آسیب‌های مرتبط با روند طولانی صدور مجوزهای کسب و کار را مطرح می‌کنند و بخشی از نبود خروجی مناسب در حوزه های مربوطه را با توجه به فرایند دریافت مجوزهای کسب و کار می دانند که البته با نگاه دولت سیزدهم در این حوزه و آسیب شناسی و ارائه راهکار در خصوص کاهش زمان صدور مجوزهای کسب و کار، شرایط بهتری را در این بخش شاهد هستیم.

اثرات مثبت تغییر رویه صدور مجوز تاسیس و فعالیت آموزشگاه های آزاد مهارت در حوزه کاری سازمان آموزش فنی و حرفه ای در ماه‌های گذشته کاملا پیدا است و گفتنی است، صدور این مجوزها در مدت سه روز که در دستور کار این سازمان قرار گرفته و اجرایی شده است که زمینه رضایتمندی متقاضیان دریافت مجوز فعالیت آموزشگاه های آزاد مهارتی و افزایش سطح دانش مهارتی در بلندمدت را بدنبال خواهد داشت.        

صدور نزدیک به ۲هزار مجوز آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای

"غلامحسین حسینی نیا" معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور می‌گوید: رصد ۵۶ روزه از تاریخ ابلاغ صدور مجوز تاسیس آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد ظرف ۳ روز، حاکی از رشد بیش از ۶۰۰ درصدی در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته (۱۰ مهر تا ۶ آذر) است.

وی با اعلام این خبر گفت: با ابلاغ صدور مجوز تاسیس آموزشگاه آزاد ظرف سه روز، از ۱۰ مهر تا ۶  آذر سال جاری، تعداد یکهزار و ۸۳۹ موافقتنامه اصولی برای متقاضیان صادر شده است و صدور مجوز در بازه ۳ روزه برای واجدین شرایط ادامه دارد.

حسینی نیا همچنین اظهار داشت: با دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به منظور تسریع و تسهیل در صدور مجوزهای تأسیس آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای در مقایسه با بازه زمانی ۵۶ روزه مشابه سال پیش که ۳۰۴ مجوز آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای صادر شده بود، شاهد رشد بیش از ۶۰۰ درصدی و ارائه ۱۸۳۹ موافقتنامه اصولی (در حکم مجوز فعالیت آموزشی) به متقاضیان در این بخش هستیم.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای این میزان استقبال از راه اندازی آموزشگاه های آزاد و تقاضای انباشته شده را ناشی از نقصان در روند قبلی و محدودیت‌های ناصحیح ایجاد شده که منجر به ایجاد امضاهای طلایی شده بود دانست و افزود با این اقدام برای همیشه زمینه خرید و فروش مجوز آموزشگاه‌های آزاد جمع و به اجحاف در حق موسسان آموزشگاه‌ها پایان داده شد.

حسینی‌نیا در ادامه تصریح کرد:  متقاضیان واجد شرایط دریافت کننده مجوز فعالیت می‌توانند با فراهم کردن الزامات کار مانند فضا، تجهیرات، مربی، برنامه آموزشی و اخذ مجوز بلافاصله فعالیت آموزشی خود را شروع کنند و سایر الزامات مثل گواهی عدم سوء پیشینه؛ تاییدیه اداره اماکن و سایر تاییدیه‌ها را دربازه زمانی سه ماهه تهیه و ارایه دهند.

وی تصریح کرد: لازم است متقاضیان راه‌اندازی آموزشگاه آزاد با مطالعه قبلی امکان سنجی و داشتن طرح کسب وکار و تحقیقات بازار و تجربه آموزشی وارد این عرصه شوند تا بتوانند در فضای رقابتی سالم به موفقیت دست یابند و پایداری فعالیت آموزشی خود را تضمین کنند.

کاهش آموزش‌های مهارتی در سال ۱۳۹۹

نتایج یک گزارش حوزه آموزش‌های مهارتی نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۹ تعداد کل مراکز سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور برابر ۱۱هزار و ۲۷۸ مرکز بوده که نسبت به سال قبل از آن ۱۳.۴ درصد کاهش داشته است.

همچنین تعداد مربیان رسمی و پیمانی در کل مراکز (دولتی و غیردولتی) سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در سال گذشته  ۲۷ هزار و ۵۶ نفر بوده است که نسبت به سال ۱۳۹۹ کاهش ۱۳,۹ درصدی داشته است که از این تعداد ۳۴.۴ درصد، مرد و ۶۵.۶ درصد، زن هستند.

گفتنی است که تعداد کل آموزش‌های برگزار شده این سازمان در سال ۱۳۹۹ تعداد یک میلیون و ۱۲۸ هزار و ۴۶۴  نفر دوره بوده که نسبت به سال قبل کاهش ۳۷.۸ درصدی را نشان می‌دهد و در بین استانهای کشور استان تهران با ۱۲۹ هزار و ۱۸۳ نفر دوره بیشترین و استان خراسان شمالی با ۱۱ هزار و ۱۳۵ نفر دوره، دارای کمترین آموزش برگزار شده است.

اثرگذاری تسهیل صدور مجوز آموزشگاه‌های آزاد بر مهارت‌آموزی

بدون تردید یکی از دلایل اصلی کاهش میزان آموزش های مهارتی و تعداد مربیان آموزشی و آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن، روند سختگیرانه و طولانی صدور مجوز تاسیس آموزش‌های مهارتی و فعالیت این مراکز است که با درنظر داشتن روند تسهیل صدور مجوزها، آمار این حوزه افزایشی شده است که اثرگذاری بسیار بالایی در افزایش گستره آموزش‌های مهارتی خواهد داشت.

کد خبر: 36509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =