تشکیل سکوی نوآورانه و جامع برای توسعه پایدار

نخستین نشست بررسی اقدامات اجرایی در راستای تفاهم‌نامه سکوی نوآورانه و جامع برای توسعه پایدار سیستان به میزبانی معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان و با حضور نمایندگان طرفین تفاهم‌نامه روز دوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰ با هدف انجام هماهنگی‌های لازم برای آغاز فعالیت و طرح و بررسی تعدادی از اقدامات اجرایی مورد نظر در بخش کشاورزی برگزار شد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست؛ احمدرضا لاهیجان‌زاده، معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌ها و مجری ملی پروژه سیستان، ضمن بیان برخی نکاتی در خصوص وضعیت بحرانی منابع طبیعی کشور، خصوصاً در منطقه سیستان، لزوم همکاری و هماهنگی هرچه بیشتر دستگاههای اجرایی با پروژه سیستان را عامل موفقیت طرح دانست.

وی در خصوص توجه استانداری سیستان و اهمیت این پروژه گفت : این پروژه تنها در گرو ایفای نقش تسهیلگرانه استانداری سیستان و بلوچستان است. بنابراین، از مجموعه جدید استانداری خواهشمندیم تا ضمن آشنایی و بررسی دقیق ابعاد مختلف ما را همراهی نماید.

در ادامه این نشست ندا اسد فلسفی زاده، سرپرست پروژه سیستان به تعدادی از اقدامات و فعالیت‌های انجام شده در این طرح را برشمردوگفت : برخی از این فعالیت‌ها عبارتنداز پروژه‌های مطالعات پایه و ارزیابی ظرفیت‌ها، پروژه انسجام‌بخشی و بسیج اجتماعی جامعه محلی در روستاهای پایلوت، انعقاد تفاهم‌نامه با ستاد ملی گرد و غبار و تفاهم‌نامه سکوی نوآورانه جامع سیستان، پروژه حمایت از طرح‌های کوچک و زودبازده و پروژه حمایتی در راستای ارتقای تاب‌آوری تختک‌نشینان.

سرپرست پروژه سیستان، همچنین به ساز و کار در نظر گرفته شده در تفاهم‌نامه در خصوص تشکیل شورای عالی و کارگروه فنی و نحوه تشکیل جلسات آنها و همچنین مسئولیت‌های هر یک از طرفین در راستای پیشبرد اهداف مندرج در تفاهم‌نامه اشاره کرد.

در ادامه حسین دهقانی سانیج، رئیس موسسه فنی و مهندسی مرکز تحقیقات کشاورزی کشور، ضمن بیان این موضوع که سکوی نوآورانه به دنبال رفع موانع و ایجاد هم افزایی میان دستگاههای اجرایی در استان است، تعدادی از پیشنهادات اجرایی در بخش کشاورزی را تحت عنوان کشاورزی هوشمند به اقلیم به حاضرین در جلسه معرفی کرد.

طرح‌های پیشنهادی وی که پس از انجام مذاکرات متعدد و دریافت نظرات کارشناسان جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات کشاورزی زابل و مراجعات میدانی به منطقه انجام‌شده بود، شامل احداث گلخانه‌های زیرزمینی، کشت گیاهان دارویی کم‌آب‌خواه، استفاده از بادشکن و سایبان در مزارع، بهبود راندمان تولید در بخش آبزی‌پروری و موارد متعدد دیگر بود.

شهرکی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان نیز ضمن ابراز امیدواری نسبت به حضور پروژه در منطقه، به انجام پروژه‌های اجرایی نتیجه‌بخش و در راستای بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم تأکید نمود.

وی در ادامه با طرح پرسش‌هایی از کارشناسان حاضر در جلسه، پیشنهادهایی برای بهبود فرایند اجرایی طرح، ارائه کرد.

گفتنی است، تفاهم‌نامه همکاری چهارجانبه ایجاد سکوی نوآورانه و جامع برای توسعه پایدار سیستان به‌منظور ارتقای مشارکت و همکاری سازمان‌ها و نهادهای مسئول در توسعه پایدار و گسترش فعالیت‌های معیشتی کم آب‌بر در منطقه سیستان برای سازگاری با تغییر اقلیم و خشکسالی و در راستای پیشبرد اهداف «پروژه سیستان» به امضاء رسیده است.

خاطرنشان می‌شود، پروژه «ارتقاء مدیریت جامع منابع طبیعی برای احیای اکوسیستم تالاب هامون و حمایت معیشت‌های جایگزین جوامع محلی»، بانام اختصاری «پروژه سیستان»، پروژه‌ای مشترک میان سازمان حفاظت محیط‌زیست و برنامه توسعه ملل متحد است که با حمایت مالی اتحادیه اروپا از سال ۲۰۲۰ میلادی و با اهداف مشخص به مدت پنج سال در منطقه فعالیت می‌کند.

کد خبر: 36409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =