کابل در انتظار امداد

اعلام نگرانی از وضعیت انسانی و اقتصادی افغانستان باعث شده تا هیأت اعزامی از سوی طالبان به دوحه که قرار است با آمریکایی‌ها دیدار کنند، تمرکزشان را بر مسائل معیشتی و اقتصادی قرار دهند و حالا همه منتظر خروجی آن هستند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، وزرای خارجه سه کشور هند، روسیه و چین روز گذشته (جمعه) در بیانیه‌ای نسبت به وخامت اوضاع انسانی در افغانستان و گسترش قاچاق مواد مخدر در این کشور ابراز نگرانی کردند؛ نگرانی که نشان از رسیدن ساختار اقتصادی افغانستان به لبه پرتگاه دارد.

فروپاشی در کمین است!

از این رو خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی در این خصوص نوشت: «در پی فروپاشی دولت سابق مورد حمایت غرب در افغانستان و بازگشت طالبان به اریکه قدرت که در ماه اوت گذشته محقق شد، این کشور با پایان ناگهانی کمک‌های خارجی به ارزش میلیاردها دلار به اقتصادش مواجه شده و در بحران فرو رفته است».

به گزارش رویترز اس.جایشانکار، وزیر امور خارجه هند، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و وانگ یی، همتای چینی آنها در بیانیه مشترکی که پس از دیدار مجازی آنها به انتشار رسید تصریح کردند که این وزیران با ابراز نگرانی از بابت وخامت اوضاع انسانی در افغانستان، خواستار ارائه کمک‌های بشردوستانه فوری و بدون مانع به افغانستان شدند.

بر اساس گزارش منتشر شده در رویترز در این بیانیه همچنین از طالبان خواسته شد که به نتایج قطعنامه‌های سازمان ملل در مورد افغانستان و نقش مرکزی این سازمان در این کشور احترام بگذارند. این سه کشور همچنین متعهد شدند که برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر در منطقه اقداماتشان را افزایش دهند.

در بخش پایانی گزارش رویترز با اشاره به بیانیه صادر شده از سوی وزرای کشورهای مذکور آمده است که گسترش قاچاق مواد مخدر غیرقانونی اعم از مواد افیونی و مت آمفتامین از مبدا افغانستان، تهدید جدی را برای امنیت و ثبات منطقه ایجاد کرده و درآمد سازمان‌های تروریستی را تأمین می‌کند.

ابراز نگرانی وزرای امور خارجه کشورهای هند، چین و روسیه در حالی از تمرکز دولت‌های آنها بر روی بحران داخلی افغانستان خبر میدهد که بازگشت امارت اسلامی به کابل و استقرار دولت طالبان در ارگ افغانستان باعث قطع کمک‌های خارجی به این کشور شد. کمک‌هایی که مقامات امارت اسلامی افغانستان ارزش آن را بیش از میلیاردها دلار عنوان کردند و مدعی هستند که یکی از مهمترین شاخص‌های اثرگذار در ایجاد بحران انسانی قطع کمک‌های خارجی است.

اما حالا در ادامه افزایش تنش در داخل افغانستان و رشد روزافزون بحران انسانی در این کشور، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان اعلام کرد که این گروه در مذاکره بعدی خود با آمریکا در دوحه مسائل سیاسی، اقتصادی و کمک‌های انسانی را بررسی خواهد کرد.

در همین راستا شبکه خبری الجزیره با انتشار گزارشی در این رابطه نوشت: «محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان اعلام کرد که تمام همّ و غم طالبان کمک به ملت افغانستان است. ملتی که در حال حاضر با مشکلات اقتصادی زیادی روبرو هستند و طالبان سعی دارد آنها را حل کند. باید این نظام سیاسی جدید پذیرفته شود زیرا مردم و نظام یکی هستند».

اظهارات سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در حالی توجه رسانه های داخلی و خارجی افغانستان را به خود جلب کرد که طالبان روز چهارشنبه اعلام کرده بود، در این مذاکرات با آمریکا که دومین نشست در نوع خود از زمان کنترل این گروه بر قدرت در افغانستان است، صفحه جدیدی در روابط سیاسی میان دو طرف باز خواهد شد.

در بخش دیگری از گزارش الجزیره آمده است که نعیم در پاسخ به این سوال که طالبان با مطالبات جامعه بین‌الملل برای مشروعیت بخشی به آن چگونه برخورد خواهد کرد اذعان داشت که طالبان تمامی شروط مورد نظر دولت‌ها و سیستم‌ها در جهان را برای به رسمیت شناختن خود عملی کرده است. سراسر افغانستان تحت کنترل طالبان است. این گروه امنیت را برای ملت افغانستان آورده و به جنگ ۴۰ ساله پایان داده است. این دستاورد مهمی برای همه است. حتی یک وجب از خاک افغانستان تحت کنترل عناصر خرابکار نیست و طالبان به فسادی که بیش از ۲۰ سال ادامه داشت، پایان داد. این گروه به هیچ کس اجازه نخواهد داد که از خاک افغانستان برای حمله به کشور دیگری استفاده کنند.

مذاکره جدید با آمریکا

پیش از این وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، در این دو روز مذاکره مسائل مختلفی همچون مبارزه با تهدیدات داعش و القاعده و نیز کمک های انسانی بررسی خواهد شد.

این درحالی است که خبرگزاری رسمی افغانستان در گزارشی خبری با اشاره به سخنان محمد نعیم نوشت: «نعیم درمورد مطالبات جامعه بین‌الملل پیرامون احترام به حقوق بشر تصریح کرد که ما به حقوق بشر به شیوه‌ای که در جهان نظیر ندارد، احترام می‌گذاریم و همه کسانی که با ما هنگام کنترل ما بر کشور جنگیدند، بخشیدیم و حتی کسی را به اسارت نگرفتیم یا نکشتیم. اگر کسی می‌خواهد حقوق بشر را بیاموزد پیش ما بیاید. ما به حقوق زنان احترام می‌گذاریم و هیچگونه کوتاهی در این زمینه وجود نخواهد داشت اما باید در نظر گرفت که هر جامعه‌ای ویژگی‌هایی دارد و امور باید طبق اصول آن جامعه و ارزش‌هایش پیش برود. به دختران اجازه داده شده در بسیاری از ولایت‌ها در مقطع دبیرستان تحصیل کنند و این مشکل به زودی حل خواهد شد. زنان هم در بسیاری از زمینه‌ها مشغول هستند».

لازم به ذکر است که توماس وست، نماینده آمریکا در افغانستان ریاست هیئت مذاکره کننده آمریکا با طالبان را برعهده خواهد داشت. وی قبلا گفته بود، هرگونه حمایت مالی و دیپلماتیک واشنگتن از طالبان مستلزم شروطی معین است. طالبان باید یک دولت فراگیر تشکیل داده و به حقوق اقلیت ها، زنان و دختران احترام بگذارد و فرصت برابری در حوزه آموزش و اشتغال فراهم کند.

در این میان برخی از تحلیلگران مسائل افغانستان بر این باورند که تمرکز طالبان بر حل و فصل مشکلات قتصادی و خروج از بحران انسانی است و در مسیر تحقق این هدف، دوحه به عنوان یکی از مهمترین مقصدهای امارت اسلامی برای تعیین و تکلیف با واشنگتن در نظر گرفته شده است. بر همین اساس وزارت امور خارجه افغانستان روز گذشته اعلام کرد که  یک هیئت بلندپایه وابسته به این گروه روز پنجشنبه برای دیدار با مقامات آمریکایی و اروپایی راهی قطر شد.

از اینرو عبدالقاهر بلخی، سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان در دولت طالبان در توییتی نوشت: «عصر پنجشنبه یک هیئت بلندپایه از دولت افغانستان به ریاست امیرخان متقی، وزیر امور خارجه به دوحه رفت». با توجه به ادعای سخنگوی وزارت خارجه کابل این هیئت متشکل از مقامات وزارت‌های آموزش، بهداشت، اقتصاد، امنیت و همچنین بانک مرکزی است و انتخاب چنین گزینه‌هایی از تصمیم امارت اسلامی برای حل و فصل مسائل اقتصادی افغانستان حکایت دارد.

در آخر باید خاطرنشان کرد که بر اساس اعلام رسمی طالبان در روز چهارشنبه، مقامات امارت اسلامی افغانستان از شنبه ۲۷ تا ۲۹ نوامبر در قطر با دیپلمات‌های ایالات متحده و اعضای اتحادیه اروپا ملاقات و رایزنی خواهند کرد. حال باید دید که آیا انتظار کابل برای دریافت کمک به بار می‌نشیند یا همچنان مردم افغانستان باید در مشکلات به سر ببرند.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 36314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =