دوئل بر سر فلسطین

تعمیق اختلاف میان اسرائیل و دولت بایدن در مورد کنسولگری این کشور در قدس‌اشغالی نشان از شروع سناریوی جدید در محیطِ قبله اول مسلمین است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، از زمانی که به دستور «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، سفارت این کشور به قدس اشغالی منتقل شد، بسیاری از کارشناسان هشدار دادند که این تصمیم می‌تواند چالش‌های جدی برای دولت‌های آینده ایالات متحده ایجاد کند، به‌ویژه به این خاطر که اختلاف عقیده بسیاری در این زمینه میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان وجود دارد. حال به نظر می‌رسد که این ترس به واقعیت بدل شده است.

کنسولگری پر دردسر

با جدی‌تر شدن بحث بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به گمانه‌زنی‌ها در این‌باره واکنش نشان داد. «نفتالی بنت»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: «هیچ مکانی برای کنسولگری آمریکا که در خدمت فلسطینی‌ها باشد، در قدس وجود ندارد». به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این اظهارات بنت در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «یائیر لاپید» و «آویگدور لیبرمن»، وزرای خارجه و دارایی این رژیم در مورد موفقیت ائتلاف دولتی در تصویب بودجه عمومی برای سال ۲۰۲۲ ایراد شد. بنت افزود: «ما موضع خود را به وضوح و بی‌پرده بیان می‌کنیم. قدس پایتخت کشور اسرائیل است!»

این در حالی است که کنست (پارلمان اسرائیل) یک روز پس از تصویب بودجه سال جاری ۲۰۲۱، پیش‌نویس بودجه دولتی سال ۲۰۲۲ را در قرائت دوم و سوم تصویب کرد. حجم بودجه سال جاری که بامداد پنج‌شنبه به تصویب رسید، ۴۳۲ میلیارد شِکِل است، در حالی که حجم بودجه سال مالی آینده ۴۵۲ میلیارد شکل است. دولت دونالد ترامپ کنسولگری این کشور را در سال ۲۰۱۹ تعطیل کرد و پس از انتقال آن از تل‌آویو به قدس، آنرا به بخشی از سفارت آمریکا تبدیل کرد. وزارت خارجه آمریکا چندین بار در ماه‌های اخیر گفته است که کنسولگری خود را که وظیفه هماهنگی روابط با فلسطینی‌ها را بر عهده دارد، بازگشایی می‌کند.

از سوی دیگر، یک وزیر اسرائیلی در پیامی به دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد، تل‌آویو به مخالفت خود با قصد واشنگتن برای بازگشایی کنسولگری آمریکا در شهر قدس پایبند خواهد بود و هرگز حتی اگر شرایط سیاسی تغییر کند، از این مساله صرف نظر نخواهد کرد. به گزارش رویترز، یک وزیر اسرائیلی در پیامی به دولت جو بایدن اعلام کرد که تل‌آویو به مخالفت خود با قصد واشنگتن برای بازگشایی کنسولگری آمریکا در شهر قدس پایبند خواهد بود و حتی اگر شرایط سیاسی تغییر یابد هیچ امتیازی وجود نخواهد داشت.

«باراک راوید»، خبرنگار سیاسی وب‌سایت عبری والا اعلام کرد که دولت جو بایدن‌ و اسرائیل قصد دارند تیمی مشترک را برای حل اختلاف بین دو طرف بر سر طرح آمریکا برای بازگشایی کنسولگری در قدس تشکیل دهند. بر اساس گزارش عرب ۴۸، دو طرف اسرائیلی و آمریکایی در حال انجام مذاکراتی محرمانه برای حل بحران افتتاح کنسولگری آمریکا در شهر قدس اشغالی هستند. بنا به گزارش برخی رسانه‌ها، اختلاف‌نظرهایی میان ‌نفتالی بنت و ‌یائیر لاپید درباره گفت‌وگویی که لاپید با «آنتونی بلینکن»، همتای آمریکایی خود درباره بازگشایی کنسولگری آمریکا در شهر قدس داشته، وجود دارند.

همچنین از یاد نباید برد که بایدن در دیداری که در ماه آگوست با ‌نفتالی بنت در کاخ سفید داشت، به او گفت که برنامه بازگشایی کنسولگری در قدس شرقی را کنار نمی‌گذارد.

حمایت فلسطین

طبیعتاً فلسطینی‌ها از تصمیم دولت آمریکا برای بازگشایی کنسولگری استقبال کردند و خواستار اجرای سریع این تصمیم شدند. وزارت خارجه فلسطین اظهارات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس را محکوم کرد. به گزارش خبرگزاری فلسطینی سما، وزارت خارجه فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اظهارات نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل که در آن با بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس مخالفت کرد، چالش آشکاری برای تصمیمات و سیاست دولت آمریکا است. موضع دولت آمریکا و جامعه جهانی در بوته آزمایش نهایی قرار گرفته است.» در این بیانیه از آمریکا خواسته شده مواضع و تصمیمات خود درباره بازگشایی کنسولگری‌اش در قدس را عملی کند.

همچنین «حسین الشیخ»، عضو کمیته مرکزی فتح اعلام کرد، اظهارات بنت چالشی برای دولت آمریکا است. «نبیل ابوردینه»، سخنگوی ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در این‌باره گفت: «ما تنها می‌پذیریم که کنسولگری آمریکا در قدس، پایتخت کشور فلسطین باشد و دولت آمریکا بارها پایبندی خود را به این مسئله اعلام کرده است.»

از سوی دیگر، وزیر خارجه فلسطین نیز تاکید کرد که برخورد دولت کنونی رژیم صهیونیستی با پرونده فلسطین بدتر از دولت سابق این رژیم است. به گزارش شینهوا، «ریاض المالکی»، وزیر خارجه فلسطین گفت: «دولت نفتالی بنت‌ درباره برخورد با پرونده فلسطین به ویژه پرونده شهرک‌سازی، مصادره اراضی، انهدام منازل و نادیده گرفتن حقوق فلسطین بدتر از دولت سابق با ریاست بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق است.»

وی گفت: «محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ۲۳ نوامبر برای دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به مسکو رفت. این دیدار در سایه تحولات فلسطین و اقدامات اسرائیل در کرانه باختری و قدس و محاصره غزه اهمیت دارد. سفر به مسکو همزمان با اعزام هیئت‌هایی از سوی محمود عباس با ارسال پیام‌هایی برای رهبران کشورهای جهان است. در این پیام‌ها از رهبران کشورهای جهان خواسته به سرعت قبل از اینکه فرصت از دست برود برای حل مسئله فلسطین وارد عمل شوند.»

این تحولات در حالی روی می‌دهد که منابع رژیم صهیونیستی به تازگی از تلاش این رژیم برای ساخت شهرک‌های جدید در کرانه باختری خبر دادند. منابع وابسته به رژیم صهیونیستی اعلام کردند که این رژیم قصد ساخت هزار و ۳۵۵ واحد مسکونی جدید در کرانه باختری را دارد. این مسئله نیز یکی از نکات اختلاف شدید میان دولت دموکرات بایدن و دولت جدید اسرائیل است. طی هفته‌های اخیر خبرگزاری فرانسه گزارش داد که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از تصمیم رژیم صهیونیستی درباره گسترش شهرک‌سازی در کرانه باختری ابراز نگرانی کرد. بر اساس این گزارش، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی انتقاد کرد و گفت: «ما از طرح اسرائیل برای پیشبرد ساخت هزاران واحد مسکونی به شدت نگران هستیم.»

به نظر می‌رسد که اختلاف‌ها میان واشنگتن و تل‌آویو رو به افزایش داشته باشد و تنش‌ها بر سر تاسیس کنسولگری آمریکا در قدس یکی دیگر از محورهایی باشد که بر این اختلاف‌ها بیفزاید. بنابراین باید منتظر ماند و دید که این تحولات به چه سمت و سویی کشیده شده و دولت بایدن چگونه می‌تواند بر یکی از مهم‌ترین اختلاف‌ها با یکی از بزرگ‌ترین هم‌پیمانانش فائق آید.

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 34093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =