اقتصاد خاورمیانه همچنان تحت تاثیر کرونا

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های اتاق ایران و با تکیه بر پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول، با توجه به وضعیت واکسیناسیون در منطقه خاورمیانه و بروز موج‌های جدید کرونا، اقتصاد این منطقه همچنان در وضعیت شکننده باقی خواهد ماند.

به گزارش آتیه آنلاین، مرکز پژوهش‌های اتاق ایران دوازدهمین گزارش از سلسله گزارش‌های «پایش تحولات تجارت جهانی» را منتشر کرد.

در این گزارش وضعیت منطقه خاورمیانه به دلیل تداوم شیوع موج‌های جدید کرونا نامناسب توصیف شده است.

مرکز پژوهش‌های اتاق ایران با تکیه بر گزارش تازه صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصادهای خاورمیانه را به دلیل عدم توازن در واکسیناسیون و موج‌های جدید کرونا همچنان شکننده اعلام کرد.

در این گزارش آمده است: با کاهش روند ابتلا به کرونا در برخی کشورهای منطقه، رشد اقتصادی در خاورمیانه از ۳.۲- در سال ۲۰۲۰ به ۴.۱ در سال ۲۰۲۱ افزایش خواهد یافت. در سال ۲۰۲۲ نیز رشد اقتصادی منطقه ۴.۱ پیش‌بینی شده است.

بر پایه این گزارش، کشورهایی که واکسیناسیسون بیشتری صورت داده‌اند، وابستگی کمتری به صنعت توریسم دارند و گزینه‌های سیاستگزاری گسترده‌تری در دسترس دارند. این کشورها زودتر از سایرین از رکود اقتصادی خارج خواهند شد. افزون بر این کشورهای نفتی از مزایای رشد سریع قیمت نفت در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ بهره‌مند خواهند شد. با وجود این، منطقه همچنان در معرض چالش‌های اقتصادی و اجتماعی خواهد ماند.

افزایش تورم در منطقه خاورمیانه

در این گزارش آمده است: تورم در منطقه و قیمت مواد غذایی رو به افزایش خواهد بود. بدهی‌های عظیم کشورهای منطقه، قدرت مانور دولت‌ها را کاهش می‌دهد. بحران تشدید شونده اشتغال در بخش‌های وسیعی از منطقه پتانسیل شورش و درگیری جوامع با دولت‌ها را افزایش می‌دهد.

از منظر صندوق، کشورهای منطقه برای گذار از این چالش‌ها به اتخاذ استراتژی‌های رشد فراگیر، منعطف و سبز یا سازگار با محیط زیست نیازمندند.

مهمترین اولویت کشورها واکسیناسیون است تا ابهام و نا اطمینانی در منطقه و گذار از وضعیت نامتوازن فعلی در این عرصه محقق شود. افزون بر این دولت‌ها باید کمک‌های هدفمند به اقشار بسیار آسیب پذیر را ادامه دهند.

به اعتقاد کارشناسان صندوق بین‌المللی پول، دولت‌ها باید سیاستگزاری خود را در چهار حوزه متمرکز کنند: نخست افزایش اشتغال جوانان و به‌ویژه زنان، دوم تقویت بخش خصوصی و نقش آن در اقتصاد ملی، سوم گسترش دیجیتالی شدن یا اقتصاد دیجیتالی و چهارم سرمایه گذاری در تکنولوژی های سازگار با تغییرات آب و هوایی.

در گزارش مرکز پژوهش‌های اتاق ایران به این نکته اشاره شده است که از ابتدای بحران کرونا تاکنون صندوق بین‌المللی پول کمک‌های قابل توجهی را به کشورهای خاورمیانه کرده است. در این میان سهم ایران به‌عنوان پرجمعیت‌ترین کشور و یکی از بزرگترین اقتصادهای منطقه که به شدت درگیر این بحران شده، صفر بوده است. تحریم و مخالفت ایالات متحده، مهمترین مانع ایران در دسترسی به این منابع که در واقع بخشی از حقوق حاکمیتی کشور محسوب می‌شود، بوده است.

متن کامل گزارش را اینجا ببینید.

اقتصاد خاورمیانه همچنان تحت تاثیر کرونا

کد خبر: 33968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =