سفیران ایران موضوع تنفس جنگل را به گوش جهان برسانند

دبیر مراجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی کشور گفت: ایران از سال ۹۲ بهره‌برداری تجاری از جنگل‌های شمال کشور را متوقف کرده است. این اقدام بسیار حائز اهمیت است. سفیران ایران در کنفرانس اقلیمی گلاسکو این مسئله رابه گوش دنیا برسانند.

به گزارش آتیه آنلاین، کنفرانس اقلیمی گلاسکو با حضور سران کشورهای مختلف در جریان است. رئیس سازمان محیط زیست ایران نیز در این کنفرانس شرکت خواهد کرد. در دومین روز از برگزاری این کنفرانس، سران کشورهای دنیا هم‌پیمان شدند تا مانع جنگل‌زدایی در کشورهای خود شوند.

هادی کیادلیری دبیر مراجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی کشور در گفت‌وگو با آتیه آنلاین درباره اهمیت این کنفرانس بیان کرد: همان‌طور که در جریان هستید، کنفرانس اقلیمی گلاسکو (کاپ ۲۶) از یک تا ۱۲ نوامبر ۲۰۲۱ برگزار می‌شود. این عالیترین سطح تصمیم‌گیری در مورد معاهدات بین‌المللی است. به همین خاطر بالاترین مقامات و سران کشورها در این جلسه حضور یافتند.

وی افزود: علاوه بر سران کشورها، جامعه معدنی و دست اندرکاران صنعت و کسب و کار نیز در این جلسات شرکت داشتند.

کیادلیری گفت: این کنفرانس از جنبه‌های مختلف مهم بود. یکی اینکه در سال‌های گذشته جهان درگیر مسایل کوید ۱۹ بود و مقداری توجهات از مسایل محیط زیستی به دلیل شرایط خاصی که ایجاد شده بود، به این سمت رفته بود.

وی افزود: این اجلاس نقطه شروع مجدد برای فعالیت‌های محیط زیستی است و فرصتی پیش آمده است که دوباره جهان نگاهی به چالش‌های محیط زیستی از جمله تغییرات اقلیم به عنوان یکی از مشکلات بزرگ دنیا داشته باشد.

دبیر مراجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی کشور عنوان کرد: در حال حاضر مسایل مرتبط با تغییر اقلیم بیش از پیش ابعاد و اثرات خود رانشان می‌دهد و زنگ خطر را به صدا در آورده است.

وی ادامه داد: تمام د نیا به این نتیجه رسیده‌اند که تغییر اقلیم یک چالش بسیار مهم و خطرناک است که شاید آینده سیاره زمین و حیات بشر را به خطر بیاندازد.

کیادلیری گفت: از صحبت‌های مطرح شده در کنفرانس مشخص است که تمام شرکت کنندگان به این نتیجه رسیده‌اند که تغییر اقلیم پدیده‌ای است که خودشان ایجا کرده‌اند و نمی‌توان آن را جزء پدیده‌های طبیعی به حساب آورد.

وی اضافه کرد: وقتی که بشر به این نتیجه برسد که خودش باعث و بانی این مسایل است، راه حل‌ها را باید در رفتارهای خود جستجو کند. به این دلیل تمام کشورها مقابله با اثرات تغییر اقلیم را به‌عنوان یک ژست نمی‌دانند. در گذشته توجه به این مسایل شاید یک ژست بود و شکاف‌های عمیقی در رابطه با دلیل ایجاد پدیده تغییر اقلیم وجود داشت.

دبیر مراجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی کشور بیان کرد: در این کنفرانس، سران دنیا به دنبال تصمیم‌گیری درباره مسایل مختلف هستند. اینکه چقدر این بحث‌ها عملی می‌شود، یک بحث دیگری است اماتلاش آنها برای تصمیم‌گگیری در برخی زمینه‌ها نشان می‌دهد که یک اراده جدی در خصوص مقابله با انتشار گازهای گلخانه‌ای در حال شکل‌گیری است.

وی افزود: بدون هماهنگی کشورها با یکدیگر دستیابی به اهداف کنفرانس گلاسکو امکان‌پذیر نیست.

سفیران ایران موضوع تنفس را به گوش جهان برسانند

انتشار گاز گلخانه‌ای بیش از چند ده برابر قدرت جذب جنگل

در این کنفرانس مقابله با جنگل‌زدایی و انتشار گازهای گلخانه‌ای دو هدفی است که از سوی برگزار کنندگان پیگیری می‌شود اما ایران در انتشار گازهای گلخانه‌ای چقدر نقش دارد؟ کیادلیری در این رابطه گفت: کشور ایران مثل تمام کشورهای در حال توسعه اشکالات زیادی در این رابطه دارد. ما رتبه بالایی در تولید گازهای گلخانه‌ای داریم.

وی ادامه داد: در گذشته در رابطه با مقایسه انتشار گازهای گلخانه‌ای نسبت به جذبی که جنگل‌ها انجام می‌دادند، تحقیقاتی انجام شد. در این تحقیق مشخص شد که میزان انتشار گاز گلخانه‌ای بیش از چند ده برابر جذب جنگل بوده است.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی کشور افزود: وقتی از اقداماتی که در جنگل انجام می‌شد، مثل برداشت چوب سوخت، بهره‌برداری تجاری، آفات و آتش سوزی‌ها بیلان می‌گرفتیم و آن را با میزان جذبی که بر اساس رویش درختان انجام می‌شد، مقایسه می‌کردیم، می‌دیدم که چند ده برابر نسبت به قدرت جذب جنگل انتشار داریم.

وی ادامه داد: ما در جنگل مباحثی مثل تغییر کاربری و مسایل مختلفی از این دست داریم. برای موفقیت در اهداف تعیین شده برای حفاظت از جنگل، نیاز به حمایت سیاسی دولت در این حوزه داریم.

گام بزرگ ایران در زمینه حفاظت از جنگل

کیادلیری بیان کرد: ایران قبل از کنفرانس گلاسکو گام بسیار بزرگی در بخش جنگل برداشته است. تاکید می‌کنم که ما مشکلات زیادی داشتیم و باید این مشکلات را حل کنیم اما بحث تنفس جنگل و استراحت جنگل گام عملی ایران برای حفاظت از جنگل است.

وی افزود: با تصویب تنفس، تصمیم گرفته شد که حداقل یک عامل که بهره‌برداری تجاری از جنگل‌ها و قطع درختان در حجم بالا و سطح وسیع بود، از جنگل‌های ایران حذف شود. این مسئله می‌تواند در سطح جهان انعکاس داده شود.

دبیر مراجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی کشور گفت: علیرغم اینکه مشکلات اقتصادی زیادی داریم و تحت تحریم‌های خیلی زیادی هستیم، تنفس اجرا شد.

رئیس دانشکده محیط زیست و منابع طبیعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم یادآور شد: تحریم‌ها شاید روی مردم اثر بگذارد و آنها را بیشتر به طبیعت وابسته کند، یا اینکه چنین شرایطی دولت‌ها را خیلی به طبیعت وابسته کند زیرا دولت‌ها می‌خواهند درآمد کسب کنند اما علیرغم همه این مشکلات، تصمیم گرفته شد که بهره‌برداری از جنگل متوقف شود که این تصمیم ارزشمندی است

وی اضافه کرد: دنیای پیشرفته خیلی وقت است که مقابله با جنگل‌زدایی را شروع کرده است. آنها بیشتر کشورهای در حال توسعه را برای اقدامات و برنامه‌های پیشگیرانه از جنگل‌زدایی هدف قرار می‌دهند.

کیادلیری عنوان کرد: کشورهای پیشرفته و توسعه یافته دهها برابر کشورهای در حال توسعه از منابع استفاده می‌کنند البته آنها از منابع کشورها جهان سوم و در حال توسعه استفاده می‌کنند.

وی اضافه کرد: بیش از ۸۵ درصد منابع جهان را کشورهای توسعه یافته استفاده می‌کنند. طبق آمارها یک اروپایی شاید چهار برابر کشورهای آسیایی چوب مصرف ‌کند.

دبیر مراجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی کشور تاکید کرد: در کشورهای در حال توسعه با توجه به شرایط سختی که از نظر اقتصادی و غیره داریم، اولین گام عملی برای حفاظت از جنگل‌ها را برداشته‌ایم.

وی افزود: ما بهره‌برداری تجاری را از جنگل‌های کشور را از سال ۹۲ متوقف کردیم و من فکر می‌کنم این تصمیم بسیار حائز اهمیت است. سفیران ایران باید این مسئله رابه گوش دنیا برسانند.

باید زمینه حمایت بیشتر از تنفس جنگل فراهم شود

کیادلیری بیان کرد: در دیپلماسی طبیعت، اطلاع رسانی در این رابطه نشان می‌دهد که نگاه ایرانیان به طبیعت چگونه است و اگر مشکلات اقتصادی وجود نداشت، ما می‌توانستیم خیلی بیشتر به مسایل جهانی کمک کنیم.

وی ادامه می‌دهد: تصمیم برای توقف بهره‌برداری از جنگل نشان می‌دهد که ایران با وجود مشکلات داخلی با جامعه جهانی همراه است. این تصمیم دید وسیع ایران را نشان می‌دهد.

دبیر مراجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی کشور گفت: با توجه به شرایط کشور، این تصمیم قابل تحسین است و باید گام‌های دیگر را برداریم.

وی ادامه داد: با اطلاع رسانی در زمینه تنفس، از نظر داخلی مسئولین کشور متوجه می‌شوند که تصمیم تنفس جنگل چقدر مترقی است و باید زمینه حمایت بیشتر از این ایده فراهم شود. الزاماتی که دیده شده بود، همه برآورده شود تا به خواسته واقعی خود یعنی حفظ میراث طبیعی ایران برسیم.

کیادلیری تاکید کرد: سفیران ایران که به کنفرانس گلاسکو می‌روند، می‌توانند از تنفس به‌عنوان یک اقدام موثر در زمینه مقابله با جنگل‌زدایی یاد کنند و در داخل کشور هم از این ایده حمایت بیشتری کنند.

وی اضافه کرد: مطرح کردن موضوع تنفس در سطح بین‌المللی می‌تواند منجر به جذب کمک شود. کشورهای توسعه یافته گاز گلخانه‌ای بیشتر از کشورهای در حال توسعه تولید کرده‌اند. اگر جهان بخواهد به سطح رفاه مردم آمریکا برسد، به پنج کره زمین نیاز داریم. کشورهای توسعه یافته وظیفه دارند به کشورهای در حال توسعه کمک کنند تا مسیری که قبلا توسط آنها طی شده و منجر به تخریب زمین شده است، مجددا توسط کشورهای در حال توسعه طی نشود.

کد خبر: 33851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =