عدم مهارت در ۸۵ درصد افرادی که شغل مناسب ندارند

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که بیش از ۸۵ درصد از افرادی که شغل مناسب ندارند، فاقد مهارت هستند، گفت: تعامل با صنعت یکی از مهمترین اقدامات سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در دولت سیزدهم است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دکتر حجت‌الله عبدالملکی  در بازدید از مرکز تخصصی مهارت و فناوری خودرو  ۹دی با تاکید بر این که  در حال تقویت اشتغال در کشور هستیم، اظهارداشت: برخی از دستگاه ها از جمله سازمان فنی و حرفه ای، سرعت عمل نشان داده و جان تازه‌ای گرفته اند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: در شورای عالی اشتغال، زیست بوم اشتغال را رونمایی و برای ایجاد یک میلیون و ۸۵۰ فرصت شغلی تا سال ۱۴۰۱ برنامه‌ریزی کرده‌ایم.  

وی با بیان این که مهارت‌آموزی فنی را برای ایجاد اشتغالزایی توسعه می دهیم، گفت: بر اساس ارزیابی‌ها، اگر مسئله مهارت‌آموزی حل شود، بخش قابل توجهی از اشتغال ناپایدار و غیر رسمی، حل شدنی است.

عبدالملکی،   تعامل با صنعت را  یکی از مهمترین اقدامات سازمان فنی و حرفه ای کشور در دولت سیزدهم دانست و  گفت: در دوره های قبل نیز  این سیاست، وجود داشته اما  در این دوره در اولویت قرار گرفته است.

به گفته وی،   ایجاد کارگاه های فنی و حرفه‌ای در جوار صنایع بزرگ از مهمترین برنامه هاست تا از یک سو، نیازمندی های فنی و تخصصی  پاسخ داده شود و از سوی دیگر، کسانی که به آموزش کسب و کار نیاز دارند از این فرصت استفاده کنند.  

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در سال های آینده فضا برای ایجاد اشتغال، آسان تر خواهد بود.  

عبدالملکی، با اشاره به ارتباط بین مهارت و صنعت، به عنوان ویژگی تخصصی و مهم مرکز مهارت و فناوری خودرو ۹ دی، تصریح کرد: این ویژگی مهم، ارتباط با صنعت خودرو را فراهم کرده است و توانسته چندین هزار تعمیرکار حرفه ای تربیت کند.  

عبدالملکی افزود: اکنون برخی از مهارت های نوین در ارتباط با خودرو در این مرکز آموزش داده می شود که برای آینده شغلی و مهارت‌آموزی مفید است.

وی با اشاره به ایجاد خوداشتغالی و تسهیل در روند بیمه ای گفت: مشاغل کاذب، شغلی است که ارزش افزوده ایجاد نمی کند و منفعتی ندارد ما به دنبال خوداشتغالی هستیم ولی الزامی برای بیمه کردن این افراد قرار نمی دهیم ضمن این که می توانند خودشان را بیمه کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تلاش می کنیم فضای بیمه ای کشور را به نحوی طراحی کنیم که همه مایل باشند خود را بیمه کنند از این رو سازمان تامین اجتماعی نیز اعلام کرد که اکنون زنان خانه دار هم می‌توانند حق بیمه خودشان را پرداخت کنند و در آینده بازنشسته شوند.

عبدالملکی تاکید کرد: در حال تسهیل کردن این فضا هستیم ولی نمی توانیم  افراد را الزام کنیم خودشان را بیمه کنند بلکه تنها می توانیم کارفرماها را ملزم به بیمه کارگران کنیم.

وی با بیان این که صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایر، فعالیت های جدیدی را شروع کرده است، گفت: در ۲ ماه گذشته، تعداد افراد بیمه شده ۲ برابر شده و از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به نزدیک ۳ میلیون نفر رسیده است.

عبدالملکی تاکید کرد: این صندوق، زمینه را برای رونق کسب و کار و تسهیل فضای بیمه ای فراهم کرده است.

در ادامه، وزیر تعاون، کارورفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور از مرکز تربیت مربی و پژوهش‌های فنی وحرفه ای کشور در شهرستان کرج در استان البرز بازدید کردند.

حجت اله عبدالملکی در بازدید از دپارتمان فناوری آموزش و تولیدی محتوای الکترونیکی مرکز تربیت مربی کرج از نزدیک با فعالیت های آموزشی مهارتی این سازمان جهت مربیان فنی و حرفه ای آشنا شد.

وی در بازدید از این دپارتمان آموزشی که در آن تولید محتوای آموزشی به صورت مجازی و الکترونیکی برای آموزش های مهارتی فنی و حرفه ای صورت می گیرد، از انجام این آموزش ها در ایام کرونا به دلیل برقراری  آموزش در ایام کرونا برای مهارت جویان و مربیان اظهار خرسندی کرد و گفت: امید است آموزش های مجازی مهارتی توسعه بیشتری در کشور پیدا کرده و شاهد شکوفایی آموزش های مهارتی در کشور برای حل معضل اشتغال باشیم.

کد خبر: 33612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =