افراد بیکار در اولویت توجه دولت هستند

عبدالملکی با اشاره به اینکه هنوز اطلاعات جامع و دقیقی از بیکاری و اشتغال در کشور نداریم، گفت: همه‌ گروه‌هایی که به نوعی بیکار محسوب شده و یا دارای اشتغال ناقص هستند باید مورد توجه باشند، اما افراد بیکار در اولویت هستند.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الله عبدالملکی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگوی ویژه‌ی خبری درباره وعده ایجاد اشتغال و آمار بیکاری در کشور گفت: ۲.۴ میلیون نفر بیکار داریم، ۲.۲ میلیون اشتغال ناقص داریم و ۲ میلیون نفر نا امید از کار هستند. همه‌ این گروه‌ها باید مورد توجه باشند اما افراد بیکار در اولویت هستند، کسانی که اشتغال آن‌ها غیر رسمی است و آتیه ندارند.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: همیشه در اقتصاد کلان این بحث مطرح می‌شود که نرخ مشارکت کم است اگر فضای اشتغال رونق پیدا کند نا امیدان هم به بازار کار می‌پیوندند.

عبدالملکی با اشاره به سامانه جامع اشتغال ایرانیان بیان کرد: هنوز اطلاعات جامع و دقیقی از بیکاری و اشتغال در کشور نداریم اگر بانک اطلاعاتی ما کامل شود تصمیم‌گیری‌های لازم را انجام می‌دهیم.

وی افزود: قرارگاه رفاه مردم همانطور که وعده دادیم تشکیل شد استاد اشتغال این قرارگاه چندین جلسه برگزار کرد و به زیست بوم ملی اشتغال کشور رسیدیم، در این زیست‌بوم نسبت اشتغال و تولید را نشان دادیم و سیاست اصلی ما تکمیل زنجیره‌ی ارزش است، برای این‌ اتفاق نیازمند تامین مالی، بازاریابی، فناوری، زیر ساخت هستیم. شناسایی نیروی کار مستعد بازار کار، مشاوره‌ی شغلی، ترویج و فرهنگ‌سازی و آموزش از کارهایی است که باید انجام شود.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: ۱۶ مصوبه‌ی شورای عالی اشتغال در راستای همین اهدافی است که برای ایجاد اشتغال و تبدیل اشتغال غیر رسمی به رسمی کشور اتفاق می‌افتد.

عبدالملکی ادامه داد: در این زیست بوم یکی از زیر سیستم‌ها فضای کسب‌وکار است به عنوان مثال وزارت امور اقتصادی باید در خصوص ۲۲ رسته‌ی پر اشتغال که ۴۰ درصد اشتغال کشور را شامل می شود، کار انجام دهد و موانع سر راه ایجاد اشتغال را کنار بگذارد.

وی با بیان این‌که مجوزهای دست و پاگیر بر سر راه ایجاد اشتغال کنار می‌رود، افزود: وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی هر ۳ ماه یک بار باید گزارش اشتغال کشور را بدهد ما تلاش می‌کنیم با ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف این کار را به جلو می‌بریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سال گذشته بانک مرکزی هزار و هشتصد میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده اما باید پرسید این مبلغ چه شده بانک مرکزی در حال حاضر موظف است با همکاری وزارت کار تسهیلات را به سمت اشتغال به پیش ببرد.

عبدالملکی با بیان این‌که بانک اطلاعات اشتغالی که داشتیم ناقص بود اظهار کرد: اهمیت این موضوع به این جهت است که تمام برنامه‌های اشتغال ما به کدهای ملی که داریم داده می‌شود و ما وضعیت اشتغال این کدهای ملی را بررسی می‌کنیم.

وی افزود: عمده‌ی گزارش‌های گذشته از وضعیت اشتغال آماری بود که از دستگاه‌ها گرفته می‌شد اما از کجا معلوم این‌ها دو بار شمارش نشده باشند اما وقتی همه چیز بر اساس کد ملی پیش برود مشکل حل خواهد شد.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: در سامانه رصد تنها ۲۵۰ هزار شغل ایجاد شده بود، این اشتغالی که ما از آن صحبت می‌کنیم ناخالص است چون دائما افراد در حال از دست دادن شغل هستند، گزارش خالص را مرکز آمار می‌دهد، امیدواریم با بهبود فضای کسب‌وکار ریزش زیادی نداشته باشیم.

عبدالملکی با اشاره به این‌که سند ملی اشتغال در حال تنظیم است گفت: کار مهم ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌هاست اما سند اصلی ما مصوبات و گزارش‌های نظارتی است که ما داریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: تعدادی از افراد بیکار مطلق هستند حتی اگر کاری را شروع کنند به درآمد برسند یک حرکت آغازین است برای نا امیدان از کار هم تبدیل مشاغل غیر رسمی به مشاغل بیمه‌دار است.

عبدالملکی اظهار کرد: هدف ما این است که ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار شغل ایجاد شود اما همه‌ی این شغل‌ها رسمی و بیمه‌دار نخواهد بود چرا که کار بسیار سختی است اما به دنبال این موضوع هم هستیم که فرار کارفرمایان از بیمه کردن کارگران را هم پیگیری می‌کنیم.

عبدالملکی تصریح کرد: قانون کار بسیار پیچیده است و با حضور همه‌ ذی نفعان به آن خواهیم پرداخت اما این نکته را باید در نظر بگیریم که برخی از شرکت‌ها سود بالایی دارند اما به کارگران ستم می‌کنند و از هفته‌های آینده به این موضوع ورود خواهیم کرد.

نظام فنی و حرفه‌ای متحول خواهد شد

وی با اشاره به تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار گفت: نظام آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ما متحول خواهد شد اولا آموزش‌گرا خواهد شد تا نیازمندی‌های انجمن‌های صنفی و جامعه و بازار کار را تامین کند البته به دنبال افزایش کیفیت آموزش‌ها هم هستیم.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: بین سازمان فنی و حرفه‌ای و دانشگاه‌ها کاری را انجام می‌دهیم که دانشجویان علاوه بر تحصیل مهارتی را بیاموزند و بلافاصله جذب بازار کار شوند.

عبدالملکی در پاسخ به این سوال ‌که نظام اداری ناکارآمد و بروکراسی چیست اظهار کرد: اگر برای بخش خصوصی مانع ایجاد نکنیم می‌تواند فعالیت‌های خود را گسترش دهد و موانع و بروکراسی‌ها باید حذف شود بخش زیادی از صنعت در حال حاضر خالی است که یکی از دلایل این امر موضوعات بروکراسی و اداری است که در تامین اجتماعی هم به تسهیل این امر پرداخته‌ایم.

وی تصریح کرد: تحریم‌ها می‌تواند در زمینه‌ای اشتغال می‌تواند نقش مثبت داشته باشد چون تولیدات داخلی جایگزین می‌شوند پس کا انتظار داریم میزان اشتغال افزایش پیدا کند و من به هیچ وجه این توجیه که به دلیل تحریم‌ها به اهداف خود نرسیدیم را نمی‌پذیرم، تحریم داخلی هم یعنی نخواستن.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان این که به دنبال تقویت صندوق بیمه‌های اجتماعی وعشایر و روستاییان هستیم گفت: فرصت اشتغال در روستا زیاد است برنامه‌هایی را برای بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام کمیته امداد در نظر گرفتیم تا به اشتغال روستایی ورود کنند.

تعاونی‌های ما اشتغالزا نیستند و به دنبال سبک جدید تعاونی‌ها هستیم.

وی در پاسخ به سخت بودن هدایت تسهیلات بانکی ادامه داد: دستورالعمل وحدت رویه مبتنی بر قرارداد توسط وزارت کار تنظیم شود که این تسهیلاتی که داده می‌شود مستقیم به دست تولیدکننده کوچک می‌رسد و چرخ‌های تولید می‌چرخد طرح‌های نوآورانه‌ای داریم که می‌تواند بخش زیادی از این تسهیلات را به خود اختصاص دهد.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی درباره مبارزه با فساد اظهار کرد: در این دو ماه چندین عزل و نصب داشتیم بخشی از آن‌ها انواعی از فساد داشتند بخشی انواعی از جرایم را داشتند برخی کسانی بودند که ناکارآمد بودند و بهره‌وری را کاهش داده بودند تعدادی هم یا بازنشسته شدند یا تمایلی به ادامه همکاری نداشتند. گزارشی را به زودی از پرونده‌های فساد به قوه قضائیه و مردم ارائه می‌دهیم.

کد خبر: 33426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =