تقلای ریاض برای کسب حیثیت

پیشروی‌های اخیر انصارالله یمن در استان مأرب به حدی برای ریاض غیرقابل باور است که حالا دستگاه دیپلماسی عربستان به دنبال راهی برای مذاکره با این جریان و کسب منافع از دست رفته است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، تجاوز ائتلاف عربی به یمن که به رهبری ریاض در دستور کار کشورهای متحد عربستان قرار گرفت در حالی ششمین سال خود را پشت سر میگذارد که شرایط آمایش سرزمینی و وضعیت محورهای درگیری در این کشور عربی - آفریقایی با تغییرات قابل توجهی همراه بوده است.

تسلط انصارالله بر مأرب

ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در شرایطی در جایگاه طرف پیروز این نبرد قرار گرفته‌اند که رزمندگان مقاومت یمن توانستند علاوه بر داعش و القاعده، محورهای درگیر با متجاوزان عرب را نیز به خوبی مدیریت کنند. از این رو ابتدا باید به پرونده الحدیده و نبرد در این شهر ساحلی اشاره داشت. عربستان و متحدان عرب ریاض هرچه در توان داشتند به میدان آورده و با تمام توان در صدد اشغال این بندر مهم در یمن برآمدند.

این در حالی بود که نه تنها نیروهای ائتلاف عربی موفق به تحقق اهداف و تثبیت مواضع خود در الحدیده نشدند بلکه با درخواست مستقیم از واشنگتن و لندن بخشی از نیروهای ویژه اطلاعاتی - عملیاتی آنها را نیز وارد این نبرد کردند. در واقع پیروزی چشم‌گیر ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در الحدیده آن چیزی بود که در صحنه عمل محقق شد و در مقابل جامعه بین‌الملل شاهد شکست مفتضحانه سعودی به علاوه شرکاء غربی ریاض در این منطقه بود.

اما نیروهای انصارالله ضربه دوم را قدری محکم تر از ضربه الحدیده به ریاض و اعراب حاشیه خلیج به خصوص اماراتی‌ها زدند. ایجاد ارتباط با برخی عشایر و قبایل یمنی و خارج کردن آنها از دور ارتباط با ریاض و ابوظبی باعث شد تا بخش قابل توجهی از توان ائتلاف عربی در محورهای مختلف یمن به خصوص مناطق میانی از مدار عملیاتی خارج شود.

با این وجود پرونده یمن به اینجا هم ختم نگردید و در ادامه اقدامات و مهندسی نیروهای مردمی یمن، آنچه در خطوط مقدم درگیری و محورهای فعال مورد توجه قرار گرفت، افزایش توان عملیاتی در محورهای میانی به خصوص خطوط درگیری در استان مأرب بود. اقدامی که با هدف کاهش فشار تهاجمی ائتلاف عربی در سایر محورهای جنوبی و شمالی در دستور کار نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن قرار گرفت و باعث شد تا متجاوزان به خاک یمن درست از محورهای مرکزی که به اعتقاد کارشناسان امنیتی، قلب یمن شمرده میشود مورد ضربه و آسیب های عمیق قرار گیرند.

اما حالا ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در یک هفته گذشته در حال پیشروی جدیدی در جبهه مأرب هستند و کنترل پایگاه‌های متجاوزان در رشته کوه استراتژیک الطَّلّعَة الحمراء واقع در شرق منطقه صِرواح را در دست خود گرفته‌اند.

در همین راستا خبرگزاری المسیره رسانه منتسب به انصارالله یمن روز گذشته (یکشنبه) با انتشار گزارشی از پیشروی نیروهای مردمی و ارتش یمن خبر داد که در ادامه عملیات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در محورهای عملیاتی استان مأرب، رزمندگان حاضر در این جبهه موفق شدند که بر پایگاه‌های جدیدی در رشته‌کوه راهبردی «الطَّلّعَة الحمراء» در شرق منطقه صرواح تا حومه غربی شهر مأرب، مسلط شوند.

علاوه بر این، خبرگزاری المسیره در رابطه با روند عملیاتی رزمندگان یمنی در جبهه مأرب به نقل از منابع میدانی نوشت که نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی پس از نفوذ به مناطق « یَعَرَة» و «العمود» در حومه شمالی منطقه الجوبه در جنوب شهر مأرب و در پی درگیری‌های خشونت‌آمیز با شبه‌نظامیان موفق شدند پایگاه‌های دیگری را تحت کنترل خود درآورند.

به گزارش المسیره منابع میدانی تأکید کردند که شبه‌نظامیان دولت مستعفی یمن و حزب «الاصلاح» با پشتیبانی هواپیماهای ائتلاف سعودی طی روزهای گذشته، ۱۵ حمله را با هدف جلوگیری از پیشروی ارتش یمن و کمیته‌های مردمی به سمت شهر مأرب انجام داده‌اند.

در همین رابطه حسین العزی، معاون وزیر امور خارجه دولت صنعا با انتشار توئیتی، فاش کرد که رایزنی‌های فشرده میان رهبران حزب اخوانی «الاصلاح» برای جلوگیری از خونریزی و واگذاری شهر «مأرب» و شهرستان «الوادی» استان مأرب به دست ارتش یمن و کمیته‌های مردمی در جریان است. العزی در صفحه توییتر خود اشاره کرد که فقط شهر مأرب و شهرستان الوادی از استان مأرب است که تحت کنترل شبه‌نظامیان و عناصر مزدور وابسته به دولت مستعفی یمن به ریاست عبدربه منصور هادی باقی مانده است.

تلاش ریاض برای مذاکره

درگیری ها در جبهه مأرب در حالی به موضوع حیثیتی برای ائتلاف عربی به خصوص نظامیان سعودی تبدیل شده که سفیر عربستان در نزد دولت مستعفی یمن از ابتکارعمل کشورش برای پایان دادن به جنگ یمن سخن گفت و آنرا آخرین فرصت دانست.

از این‌رو سایت الخبر الیمنی روز گذشته در گزارشی تفصیلی با اشاره به اظهارات محمد آل جابر نوشت که سفیر عربستان در نزد دولت مستعفی یمن این اظهارات را در مصاحبه با روزنامه الشرق‌الاوسط که از سوی ریاض تامین مالی می‌شود، مطرح کرد.

به نوشته سایت الخبر الیمنی این اظهارات آل جابر نشان می‌دهد که عربستان برای تبلور یک ابتکارعمل در تقلاست که از نظر زمانی و نظامی یک شکست واقعی برای ریاض محسوب می‌شود. به همین دلیل است که ریاض اعلام کرد تنها زمانی دست از جنایت‌های خود علیه ملت یمن برمی‌دارد که انصارالله پیشروی نکند.

لازم به ذکر است که آل جابر زمانی این اظهارات را مطرح می‌کند که وزارت خارجه عربستان تلاش می‌کند میانجی‌هایی پیدا کند و از این طریق انصارالله را از کنترل بر باقی مناطق استان مأرب که عربستان آن را به عنوان پایتخت تسلیحاتی خود برای اعلام جنگ علیه یمن انتخاب کرده، منع کند.

تنش بر سر کنترل بر جبهه مارب در حالی روند افزایشی داشته که ریاض با دمیدن بر آتش خشم خود، لبنان را نیز به دلیل حمایت از یمن درگیر کرده است. از این رو روز گذشته (یکشنبه) وزارت خارجه ریاض و منامه در اقدامی بی‌سابقه با انتشار بیانیه‌ای خبر از قطع روابط دیپلماتیک با لبنان داد و به همین جهت سفرای خود را پس از اخراج سفیر لبنان، از بیروت فراخواندند. 

اقدامی بی‌سابقه که به اعتقاد اغلب تحلیلگران مسائل خاورمیانه به اظهارات وزیر اطلاع‌رسانی لبنان و حمایت وی از یمن محدود نمی‌شود و مطمئناً این میزان خشم ریشه در پیروزی‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در جبهه مارب و سایر محورهای درگیر دارد. آنچه در میدان جنگ در حال وقوع است به روشنی بیانگر استیصال ائتلاف عربی به خصوص ریاض در مدیریت نبرد با یمنی‌ها و تحمیل شکست به نیروهای مردمی و ارتش این کشور است. موضوعی که علاوه بر تحمیل شکست به عربستان جنبه‌های حیثیتی نیز برای دربار سعودی و ارتش تا دندان مسلح ریاض در مقابل یمنی‌ها دارد.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 33281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =