بی سر و سامانی کنسرت های آنلاین!

دو ماه دیگر به یک سالگی کرونا میرسیم و فعلا چه بخواهیم و چه نخواهیم نمی‌توانیم مانند گذشته در جامعه حاضر شویم. نزدیک یک سال است که فضای به وجود آمده تحت تاثیر این ویروس نحوه زندگی ها را تا حد زیادی عوض کرده و در حقیقت این ویروس ما را از زندگی حقیقی به سمت زندگی مجازی هُل داده است.

به گزارش آتیه آنلاین، به دنبال طولانی شدن حضور بیماری کرونا و تعطیلی برنامه‌های هنری، کنسرت‌های آنلاین به عنوان راهی برای کاهش مشکلات معیشتی هنرمندان و همچنین جهت تلطیف فضای جامعه و بهبود روحیه مردم  مطرح شد و با توجه به اینکه  هیچ سابقه قبلی در جهت اجرای چنین کنسرت هایی در جامعه وجود نداشت در همان آغاز و ابتدای امر مشکلاتی به وجود آمد و حاشیه‌ها از همان روزِ اول گریبان این رویداد را گرفت.

در ابتدای امر این کنسرت های آنلاین بصورت ساده و مردمی برگزار می شد و هنرمند در منزل خود و به شکل پخش زنده در صفحه اینستاگرام  قطعاتی را برای هواردان خود اجرا می‌کرد اما این جریان رفته رفته فضای متفاوتی به خود گرفت. در چهارم خردادماه بود که همایون شجریان پا به اجرای کنسرت زنده گذاشت و یک اجرای آنلاین را با فروش بلیت و حاشیه های بسیار به لحاظ مشکلات فنی پخش برگزار کرد. مشکل آنجا بود که عده زیادی از کاربرانی که اقدام به تهیه بلیط کرده بودند، موفق به تماشای اجرا نشدند و پس آن روز مردم در فضای مجازی به نقد این اتفاق پرداختند. اما هشتم خردادماه در حالی که هنوز حواشی اجرای شجریان در «لنز» در جریان بود و بسیاری از انتقادات به شخص همایون شجریان وارد شده بود، علیرضا قربانی در تالار وحدت، «با من بخوان» را اجرا کرد و پس از آن سیروان خسروی اجرایی از پیش ضبط شده را با بلیت ۵۰ هزار تومانی ارائه داد.

پس از آن دفتر موسیقی به دنبال برگزاری  کنسرت ها به صورت حضوری بود و قرار بود با تایید ستاد ملی کرونا کنسرت‌ها از سر گرفته شوند. تعدادی کنسرت هم با قیمت بلیت‌های نجومی در آستانه اجرا قرار گرفتند  اما شرایط به گونه ای پیش رفت که تا کنون هیچ اجرای حضوری برگزار نشده و به نظر می‌رسد فعلا هم خبری از بازگشایی سالن‌های کنسرت به روی مردم نیست.

با آغاز ایام عزاداریِ محرم و صفر، همانند هر سال که جریان موسیقی در کشور تعطیل می شود، برگزاری کنسرت های آنلاین موسیقی هم متوقف شد اما این روزها با انتشار خبر برگزاری کنسرت اینترنتی بابک جهانبخش با نام «کنسرت احساس» در دو نوبت و روزهای 26 و 27 آذرماه با اعلام قیمت ۵۵ هزار تومانی برای بلیت حاشیه ها دوباره آغاز شده است.

این  قیمت‌گذاری با واکنش‌های بسیار تندی از سوی مخاطبان مواجه شد که در نهایت این خواننده با انتشار پستی که به نوعی در توجیه این نحوه قیمت گذاری بود تاکید کرد، «هیچکس زوری بلیط نمیخره و تماماً یک انتخابه شخصیه! مثل سینما رفتن و اکران یک فیلم رو دیدن...»

در واقع مردم با توجه به وضعیت اقتصادی این روزها و دغدغه‌های معیشتی این انتظار را داشتند که بابک جهانبخش و تهیه‌کنندگان کنسرت اینترنتی پیش رو حداقل با شرایط آسان‌تر و حتی رایگان نسبت به برگزاری این کنسرت اینترنتی اقدام کنند.

اما سوالی که این روزها مطرح می شود این است که با وجود آنکه برگزاری کنسرت‌های آنلاین با استفاده از امکانات روز یک اقدام خوب است و اگر با تخصیص اعتبار بجا، صحیح با آن رفتار شود خروجی ملموس و قابل استفاده‌ای خواهد داشت و امکان برقرار ماندن جریان موسیقی در کشور از طریق برگزاری کنسرت های آنلاین وجود دارد  چرا هنور با گذشت ده ماه هیچ ساختاری برای این رویداد وجود ندارد و مسولان به این جریان ورود پیدا نمیکند تا روش هایی را مشخص کنند و همه تابع آن روش باشند تا هم مردم و هم هنرمندان از این کنسرت ها و فضا بهرمند شوند؟

کد خبر: 3324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =