کالبدشکافی منافع متقابل در سوچی!

اولین دیدار پوتین و بنت در شهر سوچی به نوعی نشان می‌دهد که اسرائیل در سطح بالای ارزش‌گذاری روسیه در محور سیاست خارجی قرار دارد که این بحث در منافع منطقه‌ای بیشتر خودش را نشان داده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، روز گذشته (جمعه) منابع خبری از دیدار و گفت‌وگوی رئیس جمهوری روسیه و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره روابط دوجانبه و پرونده سوریه خبر دادند. در همین راستا سایت شبکه خبری روسیاالیوم در گزارشی با اشاره به ملاقات نخست وزیر رژیم صهیونیستی با رئیس جمهور فدراسیون روسیه نوشت: «نفتالی بنت که دیروز وارد شهر سوچی روسیه شد با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. پوتین در جریان این دیدار سطح روابط میان مسکو و تل‌آویو را ستود و تاکید کرد که منافع مشترکی میان آنها به ویژه در پرونده سوریه وجود دارد».

واکاوی مشترکات منطقه‌ای

بر اساس آنچه در گزارش روسیالیوم آمده است پوتین روابط دو طرف را منحصر به فرد و همراه با اعتماد متقابل خواند و ابراز امیدواری کرد که دولت بنت به رویکرد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی در رابطه با روابط با روسیه ادامه دهد. علاوه بر این ولادیمیر پوتین با اشاره به تهدیدهای تروریستی و اولویت مسکو و تل‌آویو در رابطه با برخورد با این قبیل تهدیدها تاکید کرد که دیدگاه‌های موافقی میان روسیه و اسرائیل در پرونده سوریه به ویژه در زمینه مبارزه با تروریسم وجود دارد.

رئیس جمهوری روسیه در ملاقات با بنت با اشاره به بحران سوریه و نقش مسکو در مدیریت این بحران تصریح کرد: «همانطور که می‌دانید ما در تلاش برای بازگرداندن اقتدار دولت سوریه هستیم و مسائل مورد مناقشه میان ما (روسیه و رژیم صهیونیستی) وجود دارد که تعداد آنها کم نیست، اما با این وجود دیدگاه‌های مشترک و فرصت‌هایی نیز برای همکاری، به ویژه در زمینه مقابله با تروریسم وجود دارد. به طور کلی مسائل زیادی وجود دارد که باید آنها را بررسی کنیم».

پوتین همچنین به روابط اقتصادی و تجاری میان مسکو و تل‌آویو اشاره کرد و اذعان داشت که این روابط با موفقیت در حال توسعه است. وی در ادامه با اشاره به امکان همکاری روسیه و اسرائیل در بخش‌های اقتصادی مربوط به فناوری‌های پیشرفته، تاکید کرد که بحث درباره این فرصت‌ها میان دو طرف در دوران نتانیاهو آغاز شد. در مقابل بنت نیز بر اهمیت روابط با روسیه برای رژیم صهیونیستی تاکید کرد و گفت که پوتین طی دو دهه گذشته روند تقویت روابط میان دو طرف را رهبری کرد و موفق شد آنرا به سطح کنونی ارتقا دهد.

این اظهارات در حالی به نقش پوتین در ارتقاء سطح مناسبات دوجانبه میان اسرائیل و روسیه اشاره دارد که اتحاد جماهیر شوروی نخستین کشوری بود که اسرائیل را درست دو روز پس از اعلام استقلالِ آن در ۱۴ ماه می ۱۹۴۸ به رسمیت شناخت. با از میان رفتن اتحاد جماهیر شوروی و شکل‌گیری فدراسیون روسیه، روس‌ها در روابطشان با اسرائیل ملاحظات ایدئولوژیکی گذشته را به کناری نهادند و مصلت‌جویی سیاسی پیشه کردند.

به اعتقاد برخی از کارشناسان مسائل خاورمیانه، از پایان سپتامبر ۲۰۱۵ اسرائیل و روسیه بی‌آنکه بر زبان بیاورند، سازش‌هایی باهم کرده‌اند. برای مثال، اسرائیل چشم خود را به تجاوزهای مکرر هواپیماهای روسی به حریم هوایی‌اش بسته است و روسیه حملات هوایی اسرائیل را به پایگاه‌های مربوط سوریه نادیده گرفته است. پس از مدت‌ها که از تیره شدن روابط و تنش میان تل آویو و مسکو میگذرد روز یکشنبه هفتم اکتبر برابر با ۱۵ مهر ۱۳۹۷ نخست‌وزیر وقتِ اسرائیل در نشستی با اعضای کابینه‌اش اعلام کرد که تلفنی با ولادیمیر پوتین گفت‌وگو کرده و قرار شده است در آیندۀ نزدیک باهم دیدار کنند. وعده‌ای که در نهایت به سوچی ختم گردید و باعث شد نماینده فرداسیون روسیه و اسرائیل در سوچی یکدیگر را ملاقات کنند.

تبادل‌نظر در مورد تهران

لازم به ذکر است که  پس از سرنگونیِ هواپیمای نظامیِ روسیه در سوریه در ۱۷ سپتامبر گذشته و کشته شدنِ ۱۵ سرنشین آن، روابط روسیه و اسرائیل تا حدودی تیره شد. در آن روز در جریان حملۀ جنگنده‌های اف ۱۶ اسرائیلی به تأسیساتی در نزدیکیِ لاذقیه در خاک سوریه، هواپیمایِ نظامی روسیه که به پایگاه هواییِ آن شهر بازمی‌گشت، سهواً هدف دفاعِ ضدهواییِ سوریه قرار گرفت و سرنگون شد و روسها، اسرائیل را مسئول آن دانست و این درحالیست که از زمان تشکیل کشور اسرائیل در ۱۴ ماه می ۱۹۴۸ تاکنون، روابط روس‌ها با این کشور فراز و نشیب فراوان داشته است.

از طرفی در سال ۲۰۰۵ ولادیمیر پوتین نخستین رهبر روس بود که برای یک دیدار رسمی به اسرائیل سفر کرد. به گفتۀ پوتین، اسرائیل برای روسیه یک کشور ویژه به حساب می‌آید؛ چراکه مسکو با آن منافع مشترک و پیوند تاریخی دارد. این در حالی است که خبرگزاری آی۲۴ اسرائیل روز گذشته در گزارشی با اشاره به ملاقات بنت و پوتین اعلام کرد که نخست‌وزیر اسرائیل در ملاقات با  رئیس جمهوری روسیه  این کشور را دوست بسیار نزدیک و واقعی اسرائیل خواند.

همچنین هارتص گزارش کرد که بنت از تمایل خود برای بررسی تحولات سوریه و برنامه هسته‌ای ایران با پوتین خبر داد. پیش از این  الکساندر بن زوی، سفیر اسرائیل در مسکو گفته بود که اسرائیل با روسیه و آمریکا بر سر برگزاری نشست در سطح مشاوران امنیت ملی به منظور بررسی اوضاع سوریه و پرونده هسته‌ای ایران توافق کرده‌اند. بر اساس آنچه درگزارش آی۲۴ نسبت به توجه تل‌آویو به ایران و طرح این نگرانی با روسیه آمده است، سفیر رژیم صهیونیستی در مسکو خاطرنشان کرد که زمان و مکان نشست مشاوران امنیت ملی هنوز مشخص نشده است اما این مساله در برنامه سفر نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به روسیه در روز جمعه و دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور به شکل جدی مطرح است.

به اعتقاد برخی از ناظران مسائل بین‌الملل با وجود برخی تنش‌ها میان مسکو و تل‌آویو، فدراسیون روسیه اورشلیم غربی را پایتخت اسرائیل می‌شناسد. موضوعی که خود بیانگر جایگاه و میزان اهمیت سیاست‌های رژیم صهیونیستی در میان مقامات روسیه است. این در حالی است که مهاجرت یهودی‌های روسیه به اسرائیل که بی‌درنگ پس از فروریزی شوروی آغاز شد، در بعضی از مناطق اسرائیل تناسبِ میان جمعیت یهودی و جمعیت عرب فلسطینی را به نفع یهودی‌ها و به زیان عرب‌ها تغییر داد. آویگدور لیبرمن که هم‌اکنون وزارت دفاع اسرائیل را به عهده دارد، از یهودی‌های مهاجر روس‌تبار است و یکی از نزدیک‌ترین سیاستمدارانِ اسرائیلی به ولادیمیر پوتین به حساب می‌آید.

در آخر باید خاطرنشان کرد آنچه امروز در خصوص ملاقات بنت با پوتین در رسانه‌های بین‌المللی منتشر شده است بیانگر بازیابی روابط و تلاش هر دو طرف برای برقراری مناسبات و هدایت آن به وضعیت قبل از تنش است. در واقع رژیم صهیونیستی به دلایلی که مطرح شد همواره از جایگاه ویژه‌ای برای مسکو برخوردار است و همین امر باعث همسویی و افزایش سطح همکاری‌ها در حوزه سیاست خارجی میان مقامات اسرائیل و روسیه میشود.

گزارش: اردشیر حبیبی  

کد خبر: 32116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =